Krachtige leeromgevingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Hogere denkvaardigheden
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Leerstof tweede semester
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Krachtige leeromgevingen (groep 2)
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Vernieuwing verzorging
Personeelsvergadering
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Krachtige leeromgevingen
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Krachtige leeromgevingen
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Krachtige leeromgevingen
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Bijeenkomst September 2015
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De drie niveaus van onderwijs
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Experten in de derde graad Proefproject
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
De juiste route naar het juiste doel
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Nieuwe eindtermen 1e graad secundair onderwijs Algemeen kader en proces AHOVOKS – Hannelore Baeyens 19 september 2018.
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Product van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Krachtige leeromgevingen Oefeningensessie 1: Curriculum Versie groep 3

Planning groepssessies Curriculum (vandaag) Toetsen en evalueren (donderdag 29/10) Planning vandaag Curriculum op verschillende niveaus Aan de slag… Uiteenzetting praktijkopdracht (deel 1)

Voor we beginnen… Wie volgt vakdidactiek? Wat heb je daar al geleerd over curriculum? bv. eindtermen, leerplannen, lesdoelen?

Even herhalen…. Curriculum: "… in essentie een plan ter ondersteuning van het leren. Het bestaat uit doelen om het leren te richten; drie soorten beslissingen: selectie en ordening van inhouden, keuze van leerervaringen die men wil uitlokken zodat de inhouden gepast worden gemanipuleerd, een planning met daarin de optimale leercondities. "

Even herhalen…. Macro Meso Micro

Curriculum op macroniveau Eindtermen en ontwikkelingsdoelen VOET’en

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Goedgekeurd door Vlaams parlement in 1997 "Ontwikkelingsdoelen en eindtermen zijn minimumdoelen op het vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de maatschappij via het Vlaams Parlement absoluut noodzakelijk acht voor het onderwijs van vandaag.“ Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, 1998.

Eindtermen Noodzakelijk en bereikbaar Resultaatsverplichting Op het einde van een grens bv. lager, graad 1-2-3 secundair Secundair: Vakgebonden: basisvorming Specifiek: specifiek gedeelte opleiding Vakoverschrijdend (VOET’en)

Ontwikkelingsdoelen Wenselijk Inspanningsverplichting Waar ET niet haalbaar/wenselijk zijn bv. kleuteronderwijs, buitengewoon onderwijs Secundair: Vakgebonden Vakoverschrijdend

Breed geformuleerd Uit eindtermen LO, 2de graad aso

Ontwikkelingsdoelen Eindtermen Kleuteronderwijs Buitengewoon kleuteronderwijs / Buitengewoon lager onderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs : B-stroom, OKAN Buitengewoon secundair onderwijs Secundair onderwijs : ASO, BSO, TSO, KSO Basiseducatie, secundair volwassenonderwijs, hoger beroepsonderwijs, Specifieke eindtermen DKO

Waar vind je ET en OD? http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/index.htm

1ste graad A- en B-stroom 2de en 3de graad aso, tso, kso, bso

Wat zijn VOET’en? Minimumdoelen die niet behoren tot een vakgebied, maar anders tussen de mazen van het net glippen. Realiseren van brede en harmonische vorming (met meer aandacht voor niet-cognitieve doelen Inspanningsverplichting Globaal of per graad vastgelegd.

Brochure met meer uitleg: Waar vind je de VOET’en? http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/vakoverschrijdend/ Brochure met meer uitleg: http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/voet-2010-nieuwe-vakoverschrijdende-eindtermen-voor-het-secundair-onderwijs

Curriculum op mesoniveau Leerplandoelen

Leerplandoelen "De doelen die de inrichtende macht uitdrukkelijk formuleert voor haar leerlingen vanuit het eigen opvoedingsproject in het algemeen of de eigen visie op het vak in het bijzonder." Scholen hebben autonomie om zelf leerplannen uit te werken. In de praktijk volgen scholen vaak de leerplannen uitgewerkt door de onderwijskoepels.

Hoe vind ik de leerplannen van de koepels? Websites van de grootste onderwijskoepels: GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap   Vlaams Verbond Katholiek Secundair Onderwijs (VVSKO)   Officiëel gesubsidieerd onderwijs: Proviciaal onderwijs Vlaanderen (POV) Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten (OVSG)

Curriculum op microniveau Lesdoelen

Lesdoelen Leraar bepaalt zelf concrete lesdoelen! In praktijk: sterk bepaald door lespakketten met concrete lesdoelen, uitwerking leerstof, media, toetsing, werkvormen,… Zie lespakketten eerder als bron van inspiratie dan een keurslijf!

Hoe lesdoelen formuleren? Lesdoelen worden operationeel geformuleerd: Welk concreet observeerbaar gedrag verwacht je? Op welke inhoudsdimensie heeft dit gedrag betrekking? Voor verwoording volg je regels vakdidactiek.

http://www.expertisecentrum-kunsttheorie.nl/cms_data/bloom.pdf

Bloom: Gedragsdimensie Creëren Evalueren Analyseren Toepassen Begrijpen Herinneren

Bloom: Inhoudsdimensie

Gebruik van de Taxonomie van Bloom Voorbeeld lesdoel biologie: De lln. kunnen het verschil tussen virussen en bacterieën in eigen woorden uitleggen. Kennisdimensie = begrijpen Inhoudsdimensie = conceptuele kennis Onderscheid is niet altijd eenvoudig te maken!

Even herhalen….

En nu aan de slag… (deel 1) Bekijk volgend lesfragment: TV Klasse: Meesterlijk – Op de proef gesteld (context: 2de graad ASO, sportwetenschappen) We zoeken: een eindterm een leerplandoel vakgebonden lesdoelen een vakgebonden eindterm

Aan de slag… Deel 2 Werk samen met mensen uit dezelfde of een gelijkaardige masteropleiding Je krijgt een eindterm Zoek een overeenstemmend leerplandoel Maak een keuze uit de verschillende leerplannen Concretiseer het leerplandoel tot een 5-tal lesdoelen Houd rekening met de taxonomie van Bloom: (zie checklist) Zorg ook voor lesdoelen van een hoog niveau Je gaat na welke VOETen nagestreefd kunnen worden

Specifieke ET Wiskunde 3de graad ASO: 4. De leerlingen kunnen met behulp van matrices problemen wiskundig modelleren en oplossen. Vakgebonden ET Natuurwetenschappen 3de graad ASO: B3. De leerlingen kunnen het belang van mitose en meiose duiden. Vakgebonden ET LO 3de graad KSO: 7. De leerlingen kunnen op basis van een beperkt aantal afgesproken criteria, bij zichzelf en anderen, aangeven waarom een bewegingsopdracht wel of niet lukt en eenvoudige oplossingen geven.

Praktijkopdracht 1

De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen: Voorblad 1 Eindterm (indien geen eindtermen beschikbaar, ga rechtstreeks naar leerplandoel) 1 Leerplandoel 5 Lesdoelen + typering volgens taxonomie van Bloom 1 VOET (context-eindterm-gemeenschappelijke stam) Scenario van uw aanpak met: beschrijving leerkracht- en leerlinggedrag + motivering van aanpak + bewijs dat de VOET nagestreefd wordt Bijlagen met lesmateriaal en gebruikte bronnen

Checklist Doelen aanwezig op 3 aggregatieniveaus: eindterm/VOET - leerplan - lesdoelen Logische samenhang tussen eindterm, leerplandoel en lesdoelen Typering van de lesdoelen volgens de taxonomie van Bloom Hoge gedragsniveaus komen aan bod Logische samenhang tussen lesdoel en gekozen aanpak (werkvorm) Opbouw van scenario geeft garanties om vooropgestelde doelen te bereiken In het scenario wordt per lesdoel zowel het gedrag van de leerlingen als het gedrag van de leerkracht concreet beschreven In het scenario wordt per lesdoel de keuze voor de gekozen aanpak gemotiveerd Het scenario beschrijft concreet de manier waarop de VOET nagestreefd wordt