Infosessie duaal leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Advertisements

Deel 2 van de presentatie
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
erkend door de Vlaamse regering ISO 9001:2000 gecertificeerd COCON- project “Tegelzetters” WELCOME TO THE CLUB! Brugge, 12 oktober 2009.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Informatie voor ouders groep 8 over:
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
OPROEP Duale leertrajecen Infosessie
Informatie voor ouders groep 8 over:
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Haarverzorging Duaal.
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Communicatiecampagne Duaal Leren
Infodag onderwijs Welkom!
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Slotevent Duaal optimaal Workshop 2 Werkplekcomponent
Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Infosessie duaal leren Cluster west 24 oktober 2017

Menu Verwelkoming Toelichting bij de stand van zaken van het ontwerpdecreet duaal leren en de aanloopfase Praktijkgetuigenis van een school uit de proeftuin ‘schoolbank op de werkplek’ Ondersteuning bij de implementatie van duaal leren Afsluitende drink

1 Ontwerpdecreet duaal leren

Overzicht Historiek van de conceptnota’s en proefprojecten Ontwerpdecreet duaal leren en de aanloopfase opzet structuur en organisatie programmatie leerlingen arbeidsdeelname financiering monitoring en overlegfora aanloopfase

Historiek Regeerakkoord van de Vlaamse regering 2014-2019: creatie van een geïntegreerd duaal stelsel van leren en werken waarbij duale opleidingsvormen volwaardig kwalificerende opleidingen zijn en een nuttig instrument tegen ongekwalificeerde uitstroom en jeugdwerkloosheid. een concrete werkervaring in een (private) onderneming Conceptnota (bis) “duaal leren” verfijnen van het concept duaal leren (schooljaar 2015-2016) via proefprojecten die starten vanaf 01/09/2016 (proeftuin)

Lerend netwerk o.l.v. Syntra Vl. Duaal leren: kader Januari 2015 1e conceptnota VLOR hoorzittingen Juni 2015 Conceptnota bis 2015-2016 4 verkennende trajecten Spoor 1: werkplek 21 Spoor 2: schoolbank op de werkplek Spoor 3: innovatieve en toekomstgerichte trajecten – ESF Spoor 4: projecten zonder fin. Lerend netwerk o.l.v. Syntra Vl.

Spoor 2 : proeftuin ‘schoolbank op de werkplek’ 1 september 2016 - eerste proeftuin “Schoolbank op de werkplek” met 6 standaardtrajecten 6 GO! scholen stapten in 5 standaardtrajecten in 1 september 2017: uitbreiding van de proeftuin met nieuwe scholen voor de bestaande standaardtrajecten en met nieuwe standaardtrajecten 20 GO! scholen stapten in de nieuwe/bestaande standaardtrajecten

Ontwerpdecreet duaal leren en de aanloopfase 15 september 2017: eerste principiële goedkeuring door de Vlaamse regering 12 oktober 2017: advies van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) over het ontwerpdecreet Oktober 2017: formele onderhandelingen Nadien: parlementaire proces – Vlaams parlement vermoedelijk april 2018 Doelstelling Vlaamse regering: ingang van het decreet op 01/09/2018

Ontwerpdecreet duaal leren Wat is duaal leren? Opleidingen van minimaal 28 wekelijkse lesuren met combinatie van school- en werkplekcomponent Is voltijds secundair onderwijs Werkplekcomponent minimaal 14 u/week Wie kan een duaal structuuronderdeel aanbieden? Kan aangeboden worden door een voltijdse school, een CDO en een Syntra lesplaats Plaats binnen de matrix: duaal leren is een leerweg binnen de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktfinaliteit Dus: duaal leren is een leerweg waarbij de leerlingen zowel competenties verwerven op de schoolbank als op de werkplek. Deze competentieverwerving (leren op de werkplek!) is de essentie van een duale richting en maakt zo het onderscheid met een stage of een andere vorm van werkplekleren waar leerlingen voor een beperktere tijd worden ingeschakeld in een werkproces met het oog op het toepassen van competenties die ze op school geleerd hebben.

Ontwerpdecreet duaal leren

Ontwerpdecreet duaal leren Hoe kunnen leerlingen toegeleid worden? Niet-bindend advies van de klassenraad op het einde van de 2e graad op basis van arbeidsrijpheid en -bereidheid Rol trajectbegeleider Personeelslid van de aanbiedende instelling Verantwoordelijk voor de opvolging van de leerlingen in duale structuuronderdelen Ambtshalve stemgerechtigd lid van de klassenraad (idem voor de mentor op de werkplek) Arbeidsbereidheid: de motivatie om bepaalde competenties te verwerven op de werkplek Arbeidsrijpheid: de capaciteit om bepaalde competenties te verwerven op de werkplek

Ontwerpdecreet duaal leren Duale structuuronderdelen vanaf 01/09/2018 Lijst van 50 studierichtingen in de 3e graad die duaal kunnen worden aangeboden Voorafname op de modernisering van het secundair onderwijs: is een opportuniteit voor zowel voltijdse scholen als CDO’s Voor elke duaal structuuronderdeel wordt een standaardtraject opgesteld Programmatie van een duaal structuuronderdeel Dossier via overheidsgoedkeuring (30 november voorafgaand schooljaar) Voor programmaties m.i.v. 01/09/2018 wordt de deadline eenmalig verlaat naar 28/02/2018 Criteria zijn o.a. keuzevrijheid, aantoonbare samenwerkingsmogelijkheden, reeds getroffen voorbereidingen qua infrastructuur, kwantitatieve en kwalitatieve behoeftes in de onderwijszone, … Informatie met betrekking tot criteria en administratieve procedure wordt verwerkt in een informatiedocument en nadien in het draaiboek programmaties van het team leerplichtonderwijs (OOP)

Ontwerpdecreet duaal leren Financiering en omkadering Dit hangt af van het type aanbieder en is afgestemd op het huidige financieringsmechanisme Pakket uren-leraar Binnen voltijds: zelfde berekeningsmechanisme als niet-duale voltijdse structuuronderdelen Binnen CDO: zelfde berekeningsmechanisme als in het huidige decreet leren en werken

Ontwerpdecreet duaal leren Globale puntenenveloppe: een duale richting aangeboden in een CDO, wordt beschouwd als DBSO Werkingsbudget Duale richtingen binnen een CDO, worden beschouwd als DBSO CDO’s kunnen nog aanvullende werkingsmiddelen ontvangen

Ontwerpdecreet duaal leren Overlegforum Minstens één per provincie Bestaat uit aanbieders duaal leren/CLB’s/organistoren aanloopfase Vertegenwoordigers RTC/Syntra Vlaanderen/VDAB/departement onderwijs Afstemming opleidingsaanbod op arbeidsmarkt en tussen de aanbieders

AANLOOPFASE

Ontwerpdecreet duaal leren Wat is de aanloopfase? Voor jongeren die willen instappen in duaal leren maar nog niet meteen beschikken over een werkplek of nog onvoldoende arbeidsrijp zijn om deze tewerkstelling in te vullen. Aanloopfase wordt enkel aangeboden door een CDO (of een Syntra lesplaats) Aanloopcomponent + schoolcomponent = aanloopstructuuronderdeel min. 28 u/week De Vlaamse Regering zal de lijst met aanloopstructuuronderdelen vastleggen Doel van het aanloopstructuuronderdeel is doorstroom naar duaal leren en wordt ingevuld op maat van de individuele leerling – maakt deel uit van een standaardtraject Die aanloopstructuuronderdelen kunnen doorheen een schooljaar worden opgestart

Ontwerpdecreet duaal leren Programmatie Programmatie van een aanloopstructuuronderdeel volgt uit de programmatie van een duaal structuuronderdeel Concreet: wanneer een aanbieder van de aanloopfase een duaal structuuronderdeel mag aanbieden, krijgt deze automatisch ook de toelating om de onderliggende aanloopstructuuronderdelen aan te bieden. Hoe kunnen leerlingen toegeleid worden? Indien voldaan aan de voltijdse leerplicht Nog niet beschikken over arbeidsdeelname Voldoen aan de betrokken toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het standaardtraject

Ontwerpdecreet duaal leren Invulling van het aanloopstructuuronderdeel: 3 mogelijkheden a) gericht op arbeidsmarktgerichte competenties b) verbeteren van loopbaancompetenties c) aanbieden van vaktechnische competenties met focus op een goed geïntegreerde aanpak op maat van de leerling Screening jongeren na inschrijving i.f.v. een individueel traject Financiering en omkadering: idem als voor duale structuuronderdelen

2 Praktijkgetuigenis uit de proeftuin ‘schoolbank op de werkplek’

3e graad Elektrische installaties duaal Praktijkgetuigenis Athena campus Heule 3e graad Elektrische installaties duaal Diter Den Baes

3 Ondersteuning bij implementatie

Ondersteuning bij implementatie 1. Ondersteuning bij programmaties door OOP oktober 2017 – april 2018 2. Infosessies voor directie en middenkader januari 2018 3. Implementatiesessies standaardtrajecten (PBD) mei 2018 4. Informatiebrochure ter beschikking einde schooljaar 2017-2018 5. Lerende netwerken volgend schooljaar 6. Individuele ondersteuning

Ondersteuning bij implementatie 1. Ondersteuning bij programmaties door OOP Oktober – februari: beantwoorden vragen met betrekking tot programmaties April – mei 2018: publicatie aangepast draaiboek programmaties na goedkeuring decreet duaal leren

Ondersteuning bij implementatie 2. Infosessie voor directies en middenkader Focus op 3 luiken: Regelgeving inzake duaal leren en de aanloopfase Praktische organisatie van de duale leerweg Noodzakelijke voorbereidende activiteiten Aanbod infosessie: ½ dag 3 verschillende momenten Januari 2018 (exacte data volgen)

Ondersteuning bij implementatie Algemeen gedeelte (OOP): Toelichting stand van zaken ontwerpdecreet Focus op procedure met betrekking tot programmaties

Ondersteuning bij implementatie Praktische organisatie (PBD): Inhoudelijke bespreking van het standaardtraject Werkplekcomponent – schoolcomponent Afstemming standaardtraject – leerplannen Opleidingsplan Invulling trajectbegeleiding Wat met extramurosactiviteiten? Wat met externe opleidingen? … De ervaringen uit de proeftuinen zullen daar waar mogelijk een basis kunnen vormen.

Ondersteuning bij implementatie Voorbereidende activiteiten (PBD): Info-moment voor het schoolteam Informeren van de leerlingen/ouders Organisatie infomomenten voor bedrijven Screening van de leerlingen op arbeidsrijpheid Samenwerkingen met bedrijven opstarten Noodzakelijke documenten (opleidingsplan, opvolginstrumenten…) … De ervaringen uit de proeftuinen zullen daar waar mogelijk een basis kunnen vormen.

Ondersteuning bij implementatie 3. Implementatiesessies standaardtrajecten (PBD) Praktisch Per studiegebied of per opleiding Voor leraren/scholen/centra die een bepaald standaardtraject aanbieden Exacte data volgen (mei 2018) Inhoud Inhoudelijke duiding van het standaardtraject Inhoudelijke afstemming met leerplan (indien beschikbaar) Vormgeven van een individueel opleidingsplan Voor elk standaardtraject wordt een sessie voorzien die georganiseerd wordt door de betrokken vakadviseur.

Ondersteuning bij implementatie 4. Informatiebrochure Doel: algemeen informeren over regelgeving, organisatie en pedagogisch-didactische aanpak Inhouden Concept duaal leren en de aanloopfase Organisatie Duaal leren: voor wie, waar en wanneer? Kiezen van onderneming, intakegesprek en matching Overeenkomsten en arbeids- en sociale bepalingen Een kwaliteitsvolle begeleiding van de leerling in de duale leerweg Evaluatie …

Ondersteuning bij implementatie 5. Lerende netwerken Praktisch Per studiegebied of per opleiding Voor leraren/scholen/centra die een bepaald standaardtraject aanbieden Eventueel in samenwerking met desbetreffende sector Doel Ervaringen uitwisselen, collectief leren Behandelen van gemeenschappelijke noden en vragen Op basis van het aantal scholen en centra die het structuuronderdeel inrichten, wordt een sessie voorzien die georganiseerd wordt door de betrokken vakadviseur.

Ondersteuning bij implementatie 6. Individuele ondersteuning Concrete vragen inzake organisatie, inhouden en pedagogisch-didactische aanpak kunnen via de regioadviseur of rechtstreeks aan de betrokken vakadviseur (met regioadviseur in cc) gesteld worden.

Ondersteuning bij implementatie Ondersteunende documenten Draaiboekje + ppt Nu ter beschikking op GO! pro Kijkwijzer Januari 2018 Informatiebrochure Juni 2018

Contactgegevens Regelgeving en programmaties – afdeling Onderwijsorganisatie- en personeel Els Supply, coördinator leerplichtonderwijs els.supply@g-o.be Ellen Van den Stock, aanspreekpunt en coördinatie duaal leren binnen de centrale diensten ellen.van.den.stock@g-o.be leerplichtonderwijs@g-o.be Pedagogisch-didactische ondersteuning – Pedagogische begeleidingsdienst Luc Vernaillen, hoofdadviseur so luc.vernaillen@g-o.be Vakadviseurs, cf. draaiboek ‘vormgeven aan een opleiding duaal leren’