De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘The impossible leap in one hundred simple steps’

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘The impossible leap in one hundred simple steps’"— Transcript van de presentatie:

1 ‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Het decreet duaal in mensentaal

2 Situering (1) 2014: engagement Vlaamse Regering 2015: 2 conceptnota’s
Vanaf 2016: Schoolbank op de werkplek (SODW) Opzet: enkele studierichtingen duaal opzetten in selectie van scholen (decreet op proeftuinen) Duurtijd: 3 schooljaren : 6 studierichtingen (28 scholen) : 15 extra studierichtingen (83 scholen) : 29 extra studierichtingen (+ 170 scholen – Limburg: 25 scholen, 69 plaatsen met samen 143 leerlingen) Werkbezoeken + formele evaluatie (CeMIS – UA)

3 Situering (2) Decreet duaal goedgekeurd
Gewoon secundair onderwijs (maart 2018) Buitengewoon secundair onderwijs OV3 en OV4 (november 2018) Inwerkintreding: 1 september 2019 Omzendbrief wordt uitgewerkt

4 Duaal LEREN? “Een opleidingstraject, waarbij het aanleren van competenties evenwichtig verdeeld is over een werkplek (= werkplekcomponent) en een aanbieder duaal leren (= schoolcomponent). Doel is het behalen van een onderwijskwalificatie of – als dat niet lukt – een beroepskwalificatie.” Voltijds onderwijs Aanbieders duaal leren: school voltijds onderwijs, CDO en Syntra vzw, school BuSO OV3 of OV4 Minstens 28u, waarvan minstens 14u werkplekcomponent (uitzonderingen mogelijk VlaReg): per studierichting bekeken

5 Doelgroep Deeltijdse leerplicht bepaalt instap.
Jongeren die arbeidsrijp (klaar voor duaal leren) of quasi-arbeidsrijp (bereid om duaal te leren maar nog niet klaar) zijn: Voor elke leerling in arbeidsmarktgerichte of dubbele finaliteit richting: niet-bindend advies in voorgaande schooljaar Keuzevrijheid leerling/geen instapvoorwaarde; element om mee te nemen in studiekeuze Mogelijkheid tot verkennende leerlingenstage (max 1 week) in voorafgaande schooljaar Leerlingenstage: verkennend voor beroep of werkplek. Hoeft geen deel uit te maken leerprogramma, maar mag bereiken doelen ervan niet in gedrang brengen.

6 Duale opleidingen (1) Gebaseerd op matrix SO
Arbeidsmarktgericht + sommige dubbele finaliteit/BSO en TSO. Kwalificatie- en integratiefase voor BuSO OV3 Keuze school voor aan te bieden leerweg (uitzondering CDO’s en Syntra vzw) Programmatieaanvraag Proefprojecten vrijgesteld voor Voor gewoon secundair onderwijs ingediend (Libmurg 58 aanvragen voor 15 individuele scholen); voor BuSO OV3 en 4 tijd tot 28 februari

7 Duale opleidingen (2) Per duale opleiding: standaardtraject
Een eenvormig traject opgebouwd uit algemeen vormende competenties = eindtermen beroepsgerichte competenties = één of meer beroepskwalificaties Ontwikkelcommissies: onderwijsverstrekkers, SYNTRA Vlaanderen, VDAB, sector & AHOVOKS (procesbegeleiding) Modulaire en lineaire variant opleidingstraject; keuze aanbieder Scholen voltijds onderwijs: verplichting tot aanbieden LO en levensbeschouwing. Niet zo voor CDO en Syntra vzw Omvat graad, studiegebied, reguliere duur en toelatingsvoorwaarden

8 DUALE OPLEIDINGEN (4) Standaardtrajecten
Omvat verhouding tussen de schoolcomponent en de werkplekcomponent Vastgelegd per opleidingsjaar Belangrijk voor overeenkomst Aanduiding mogelijke certificering: trapsgewijs Onderwijskwalificatie Certificaat beroepskwalificatie (Deelkwalificatie) Attest verworven competenties Standaardtrajecten in toekomst verwerkt in curriculumdossiers

9 Begeleiding Verschillende vormen van begeleiding/ondersteuning
Vaktechnische ondersteuning: leerkrachten Trajectbegeleiding (=opvolging en begeleiding leerling doorheen traject, met oog op realisatie volledige opleidingsplan): personeelslid aanbieder duaal leren Begeleiding en opleiding op werkplek: mentor Goede afstemming/communicatie nodig Mogelijkheid tot extra begeleiding bij zoeken werkplek of tijdens invulling werkplekcomponent; externe coach (cfr. IBAL in stelsel leren en werken) – ook in SODW

10 Werkplekken (1) Voor elke leerling werkplek Eigen netwerk
Ondersteuning SYNTRA Vlaanderen/sector SYNTRA Vlaanderen regisseur werkplekcomponent: uitbouw duurzaam netwerk ondernemingen Samenwerking sectoren 20 opleidingsdagen per schooljaar om werkplek te vinden (in tussentijds voltijds naar school). Uitzonderingen; Erkenning Gewettigde afwezigheden Nogmaals zelfde periode door trajectbegeleider Intakegesprek; ondersteuning mogelijk van trajectbegeleider

11 Werkplekken (2) Elke werkplek erkend via werkplekduaal.be (SYNTRA Vlaanderen) Sectoraal of Vlaams partnerschap Criteria Mentor stemgerechtigd lid klassenraad; afspraken maken tussen school en onderneming Gepaste en redelijke aanpassingen Schoolcomponent en werkplekcomponent Verder geoperationaliseerd met VDAB en AGODI Criteria: financiële draagkracht, geen veroordelingen, bedrijfsuitrusting. Mentor onberispelijk gedrag en 25 jaar + praktijkervaring.

12 Statuut leerlingen Overeenkomst; opmaken via werkplekduaal.be
Tripartiet: leerling, onderneming en aanbieder duaal leren Drie mogelijkheden (vastgelegd in het standaardtraject): Overeenkomst alternerende opleiding (OAO) Minstens 20h gemiddeld per week op werkplek Bezoldigd Stageovereenkomst alternerende opleiding (onbezoldigd) Minder dan 20h gemiddeld per week op werkplek Onbezoldigd Uitzondering social profit: deeltijdse arbeidsovereenkomst Vakantieregeling: schoolvakanties maar beperkt uitzonderingen mogelijk (alle OAO)

13 Aanloopfase (1) Doelstelling: verbeteren van arbeidsgerichte, loopbaangerichte en vaktechnische competenties met het oog op instroom in duaal leren Leerlingen arbeidsbereid, maar nog niet arbeidsrijp Leerlingen zonder werkplek Voorafgegaan door screening, bindend Kan aangeboden worden door alle aanbieders duaal leren Leerling schrijft zich in aanloopstructuuronderdeel in Onderdeel van de programmatie van een duaal structuuronderdeel Momenteel nog verder in uitwerking

14 Aanloopfase (2) Duurtijd aanloopfase: zo kort als mogelijk, maar zo lang als nodig. Invulling aanloopfase: op maat van de jongere. Focus op vaktechnisch, arbeidsgericht of loopbaangerichte competenties. Bij aanbieder duaal leren Bij anderen: externe organisator, VDAB, … Ondersteunde leerervaring Ondernemingen uit reguliere arbeidsmarkt (oa. zgn. niet-alternerende tewerkstellingen) Gesimuleerde werkplekken of interne ateliers

15 Bedankt!


Download ppt "‘The impossible leap in one hundred simple steps’"

Verwante presentaties


Ads door Google