Infosessie duaal leren Cluster west 24 oktober 2017
Menu Verwelkoming Toelichting bij de stand van zaken van het ontwerpdecreet duaal leren en de aanloopfase Praktijkgetuigenis van een school uit de proeftuin ‘schoolbank op de werkplek’ Ondersteuning bij de implementatie van duaal leren Afsluitende drink
1 Ontwerpdecreet duaal leren
Overzicht Historiek van de conceptnota’s en proefprojecten Ontwerpdecreet duaal leren en de aanloopfase opzet structuur en organisatie programmatie leerlingen arbeidsdeelname financiering monitoring en overlegfora aanloopfase
Historiek Regeerakkoord van de Vlaamse regering 2014-2019: creatie van een geïntegreerd duaal stelsel van leren en werken waarbij duale opleidingsvormen volwaardig kwalificerende opleidingen zijn en een nuttig instrument tegen ongekwalificeerde uitstroom en jeugdwerkloosheid. een concrete werkervaring in een (private) onderneming Conceptnota (bis) “duaal leren” verfijnen van het concept duaal leren (schooljaar 2015-2016) via proefprojecten die starten vanaf 01/09/2016 (proeftuin)
Lerend netwerk o.l.v. Syntra Vl. Duaal leren: kader Januari 2015 1e conceptnota VLOR hoorzittingen Juni 2015 Conceptnota bis 2015-2016 4 verkennende trajecten Spoor 1: werkplek 21 Spoor 2: schoolbank op de werkplek Spoor 3: innovatieve en toekomstgerichte trajecten – ESF Spoor 4: projecten zonder fin. Lerend netwerk o.l.v. Syntra Vl.
Spoor 2 : proeftuin ‘schoolbank op de werkplek’ 1 september 2016 - eerste proeftuin “Schoolbank op de werkplek” met 6 standaardtrajecten 6 GO! scholen stapten in 5 standaardtrajecten in 1 september 2017: uitbreiding van de proeftuin met nieuwe scholen voor de bestaande standaardtrajecten en met nieuwe standaardtrajecten 20 GO! scholen stapten in de nieuwe/bestaande standaardtrajecten
Ontwerpdecreet duaal leren en de aanloopfase 15 september 2017: eerste principiële goedkeuring door de Vlaamse regering 12 oktober 2017: advies van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) over het ontwerpdecreet Oktober 2017: formele onderhandelingen Nadien: parlementaire proces – Vlaams parlement vermoedelijk april 2018 Doelstelling Vlaamse regering: ingang van het decreet op 01/09/2018
Ontwerpdecreet duaal leren Wat is duaal leren? Opleidingen van minimaal 28 wekelijkse lesuren met combinatie van school- en werkplekcomponent Is voltijds secundair onderwijs Werkplekcomponent minimaal 14 u/week Wie kan een duaal structuuronderdeel aanbieden? Kan aangeboden worden door een voltijdse school, een CDO en een Syntra lesplaats Plaats binnen de matrix: duaal leren is een leerweg binnen de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktfinaliteit Dus: duaal leren is een leerweg waarbij de leerlingen zowel competenties verwerven op de schoolbank als op de werkplek. Deze competentieverwerving (leren op de werkplek!) is de essentie van een duale richting en maakt zo het onderscheid met een stage of een andere vorm van werkplekleren waar leerlingen voor een beperktere tijd worden ingeschakeld in een werkproces met het oog op het toepassen van competenties die ze op school geleerd hebben.
Ontwerpdecreet duaal leren
Ontwerpdecreet duaal leren Hoe kunnen leerlingen toegeleid worden? Niet-bindend advies van de klassenraad op het einde van de 2e graad op basis van arbeidsrijpheid en -bereidheid Rol trajectbegeleider Personeelslid van de aanbiedende instelling Verantwoordelijk voor de opvolging van de leerlingen in duale structuuronderdelen Ambtshalve stemgerechtigd lid van de klassenraad (idem voor de mentor op de werkplek) Arbeidsbereidheid: de motivatie om bepaalde competenties te verwerven op de werkplek Arbeidsrijpheid: de capaciteit om bepaalde competenties te verwerven op de werkplek
Ontwerpdecreet duaal leren Duale structuuronderdelen vanaf 01/09/2018 Lijst van 50 studierichtingen in de 3e graad die duaal kunnen worden aangeboden Voorafname op de modernisering van het secundair onderwijs: is een opportuniteit voor zowel voltijdse scholen als CDO’s Voor elke duaal structuuronderdeel wordt een standaardtraject opgesteld Programmatie van een duaal structuuronderdeel Dossier via overheidsgoedkeuring (30 november voorafgaand schooljaar) Voor programmaties m.i.v. 01/09/2018 wordt de deadline eenmalig verlaat naar 28/02/2018 Criteria zijn o.a. keuzevrijheid, aantoonbare samenwerkingsmogelijkheden, reeds getroffen voorbereidingen qua infrastructuur, kwantitatieve en kwalitatieve behoeftes in de onderwijszone, … Informatie met betrekking tot criteria en administratieve procedure wordt verwerkt in een informatiedocument en nadien in het draaiboek programmaties van het team leerplichtonderwijs (OOP)
Ontwerpdecreet duaal leren Financiering en omkadering Dit hangt af van het type aanbieder en is afgestemd op het huidige financieringsmechanisme Pakket uren-leraar Binnen voltijds: zelfde berekeningsmechanisme als niet-duale voltijdse structuuronderdelen Binnen CDO: zelfde berekeningsmechanisme als in het huidige decreet leren en werken
Ontwerpdecreet duaal leren Globale puntenenveloppe: een duale richting aangeboden in een CDO, wordt beschouwd als DBSO Werkingsbudget Duale richtingen binnen een CDO, worden beschouwd als DBSO CDO’s kunnen nog aanvullende werkingsmiddelen ontvangen
Ontwerpdecreet duaal leren Overlegforum Minstens één per provincie Bestaat uit aanbieders duaal leren/CLB’s/organistoren aanloopfase Vertegenwoordigers RTC/Syntra Vlaanderen/VDAB/departement onderwijs Afstemming opleidingsaanbod op arbeidsmarkt en tussen de aanbieders
AANLOOPFASE
Ontwerpdecreet duaal leren Wat is de aanloopfase? Voor jongeren die willen instappen in duaal leren maar nog niet meteen beschikken over een werkplek of nog onvoldoende arbeidsrijp zijn om deze tewerkstelling in te vullen. Aanloopfase wordt enkel aangeboden door een CDO (of een Syntra lesplaats) Aanloopcomponent + schoolcomponent = aanloopstructuuronderdeel min. 28 u/week De Vlaamse Regering zal de lijst met aanloopstructuuronderdelen vastleggen Doel van het aanloopstructuuronderdeel is doorstroom naar duaal leren en wordt ingevuld op maat van de individuele leerling – maakt deel uit van een standaardtraject Die aanloopstructuuronderdelen kunnen doorheen een schooljaar worden opgestart
Ontwerpdecreet duaal leren Programmatie Programmatie van een aanloopstructuuronderdeel volgt uit de programmatie van een duaal structuuronderdeel Concreet: wanneer een aanbieder van de aanloopfase een duaal structuuronderdeel mag aanbieden, krijgt deze automatisch ook de toelating om de onderliggende aanloopstructuuronderdelen aan te bieden. Hoe kunnen leerlingen toegeleid worden? Indien voldaan aan de voltijdse leerplicht Nog niet beschikken over arbeidsdeelname Voldoen aan de betrokken toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het standaardtraject
Ontwerpdecreet duaal leren Invulling van het aanloopstructuuronderdeel: 3 mogelijkheden a) gericht op arbeidsmarktgerichte competenties b) verbeteren van loopbaancompetenties c) aanbieden van vaktechnische competenties met focus op een goed geïntegreerde aanpak op maat van de leerling Screening jongeren na inschrijving i.f.v. een individueel traject Financiering en omkadering: idem als voor duale structuuronderdelen
2 Praktijkgetuigenis uit de proeftuin ‘schoolbank op de werkplek’
3e graad Elektrische installaties duaal Praktijkgetuigenis Athena campus Heule 3e graad Elektrische installaties duaal Diter Den Baes
3 Ondersteuning bij implementatie
Ondersteuning bij implementatie 1. Ondersteuning bij programmaties door OOP oktober 2017 – april 2018 2. Infosessies voor directie en middenkader januari 2018 3. Implementatiesessies standaardtrajecten (PBD) mei 2018 4. Informatiebrochure ter beschikking einde schooljaar 2017-2018 5. Lerende netwerken volgend schooljaar 6. Individuele ondersteuning
Ondersteuning bij implementatie 1. Ondersteuning bij programmaties door OOP Oktober – februari: beantwoorden vragen met betrekking tot programmaties April – mei 2018: publicatie aangepast draaiboek programmaties na goedkeuring decreet duaal leren
Ondersteuning bij implementatie 2. Infosessie voor directies en middenkader Focus op 3 luiken: Regelgeving inzake duaal leren en de aanloopfase Praktische organisatie van de duale leerweg Noodzakelijke voorbereidende activiteiten Aanbod infosessie: ½ dag 3 verschillende momenten Januari 2018 (exacte data volgen)
Ondersteuning bij implementatie Algemeen gedeelte (OOP): Toelichting stand van zaken ontwerpdecreet Focus op procedure met betrekking tot programmaties
Ondersteuning bij implementatie Praktische organisatie (PBD): Inhoudelijke bespreking van het standaardtraject Werkplekcomponent – schoolcomponent Afstemming standaardtraject – leerplannen Opleidingsplan Invulling trajectbegeleiding Wat met extramurosactiviteiten? Wat met externe opleidingen? … De ervaringen uit de proeftuinen zullen daar waar mogelijk een basis kunnen vormen.
Ondersteuning bij implementatie Voorbereidende activiteiten (PBD): Info-moment voor het schoolteam Informeren van de leerlingen/ouders Organisatie infomomenten voor bedrijven Screening van de leerlingen op arbeidsrijpheid Samenwerkingen met bedrijven opstarten Noodzakelijke documenten (opleidingsplan, opvolginstrumenten…) … De ervaringen uit de proeftuinen zullen daar waar mogelijk een basis kunnen vormen.
Ondersteuning bij implementatie 3. Implementatiesessies standaardtrajecten (PBD) Praktisch Per studiegebied of per opleiding Voor leraren/scholen/centra die een bepaald standaardtraject aanbieden Exacte data volgen (mei 2018) Inhoud Inhoudelijke duiding van het standaardtraject Inhoudelijke afstemming met leerplan (indien beschikbaar) Vormgeven van een individueel opleidingsplan Voor elk standaardtraject wordt een sessie voorzien die georganiseerd wordt door de betrokken vakadviseur.
Ondersteuning bij implementatie 4. Informatiebrochure Doel: algemeen informeren over regelgeving, organisatie en pedagogisch-didactische aanpak Inhouden Concept duaal leren en de aanloopfase Organisatie Duaal leren: voor wie, waar en wanneer? Kiezen van onderneming, intakegesprek en matching Overeenkomsten en arbeids- en sociale bepalingen Een kwaliteitsvolle begeleiding van de leerling in de duale leerweg Evaluatie …
Ondersteuning bij implementatie 5. Lerende netwerken Praktisch Per studiegebied of per opleiding Voor leraren/scholen/centra die een bepaald standaardtraject aanbieden Eventueel in samenwerking met desbetreffende sector Doel Ervaringen uitwisselen, collectief leren Behandelen van gemeenschappelijke noden en vragen Op basis van het aantal scholen en centra die het structuuronderdeel inrichten, wordt een sessie voorzien die georganiseerd wordt door de betrokken vakadviseur.
Ondersteuning bij implementatie 6. Individuele ondersteuning Concrete vragen inzake organisatie, inhouden en pedagogisch-didactische aanpak kunnen via de regioadviseur of rechtstreeks aan de betrokken vakadviseur (met regioadviseur in cc) gesteld worden.
Ondersteuning bij implementatie Ondersteunende documenten Draaiboekje + ppt Nu ter beschikking op GO! pro Kijkwijzer Januari 2018 Informatiebrochure Juni 2018
Contactgegevens Regelgeving en programmaties – afdeling Onderwijsorganisatie- en personeel Els Supply, coördinator leerplichtonderwijs els.supply@g-o.be Ellen Van den Stock, aanspreekpunt en coördinatie duaal leren binnen de centrale diensten ellen.van.den.stock@g-o.be leerplichtonderwijs@g-o.be Pedagogisch-didactische ondersteuning – Pedagogische begeleidingsdienst Luc Vernaillen, hoofdadviseur so luc.vernaillen@g-o.be Vakadviseurs, cf. draaiboek ‘vormgeven aan een opleiding duaal leren’