Op welke manier kan men competenties verwerven?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
Portfolio’s in het onderwijs
Inleiding Regionale Stuurgroep
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Jongeren Preventie Team
Inleiding Landelijk platform
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Jaap van Lakerveld Directeur
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Toon aan wat je waard bent
Naam workshopbegeleider
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Tafel dagbesteding gemeenten
Studieloopbaancoaching
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Business Process Management
Jaap van Lakerveld Directeur
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
#EBJ16.
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
#EBJ16.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Stichting Klimkoord Bijeenkomst SKJ.
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Fusion Teams Ikrame Kastit.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Waarderende benadering
Leren en Participeren in de Community
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Op welke manier kan men competenties verwerven? ALTIJD EN OVERAL! Zowel via: educatieve settings als gevolg van inzet en engagement

Uitgangspunten voor EVC in het SCW Het SCW is niet alleen op educatie gericht EVC is geen doel op zich ⇒ specificiteit leren mag niet veranderen EVC mag niet leiden tot formalisering van het leren De visie die het SCW heeft omtrent EVC moet aansluiten op de visie van andere sectoren hierop EVC in het SCW is eerder een aanvullend verhaal dan een apart verhaal: het moet tegemoet komen aan de specificiteit van de sector.

Het portfolio Keuze van het individu! Bij arbeid en opleiding vooral nadruk op summatieve spoor, terwijl we met het SCW het evenwicht naar ook het formatieve willen halen. Herkennen, beoordelen, erkennen (zie hiervoor) zitten vooral op dat summatieve spoor. Gerichtheid op deze fasen, vooral bij arbeid en opleiding. In het SCW is het geen streven om steeds alle fasen te doorlopen. Erkennen op zich kan bijvoorbeeld al voldoende zijn. In het SCW zullen we ons steeds de bedenking moeten maken welk aanbod en welke engagementen leiden tot competenties die bruikbaar zijn in het summatieve spoor.

Rol van het SCW 1. De deelnemers documenteren op een zodanige manier dat ze een summatieve en/of een formatieve weg kunnen inslaan (met behulp van het portfolio: herkennen)‏ 2. Het ontwikkelen van manieren om het formatieve spoor meer vorm te geven.

Het project portfolio Looptijd: 2 jaren Ontwikkelen instrument + voeren discussies

Het portfolio Portfolio voor ervaringen opgedaan in niet- en informele leeromgevingen. Verzamel- en documentatiemap Elke activiteit wordt afzonderlijk opgenomen De organisator/verantwoordelijke van de activiteit/organisatie zorgt voor registratie

Inhoud van het portfolio Twee types documenten: Competenties geïnventariseerd en gedocumenteerd Competenties effectief getest Zowel competenties verworven in educatieve settings als competenties verworven als gevolg van inzet en engagement

Motieven voor gebruik van het portfolio Leerders: bewust van competenties + extra kansen voor doelgroepen Organisaties: bewust van competenties Sector: laagdrempelig en concreet, respecteert eigenheid SCW, flexibel in gebruik, verhoogt zichtbaarheid sector Maatschappelijk: interessante bron voor onderzoek, aandacht voor de waarde van het niet- en informele leren De uitreikende instantie staat garant voor het feit of de standaarden al dan niet bereikt werden.

Uitdagingen Moet voor iedereen toegankelijk en hanteerbaar zijn Individu beslist over gebruik ervan De verhouding van het portfolio t.o.v. andere portfoliosystemen (zoals bijvoorbeeld Europass, European Portfolio for youth workers and youth leaders, enz.)‏ Bewijzen mogen mensen niet afschrikken Evenwicht tussen ongestructureerd en overgestructureerd Moet op korte tijd zichtbaar en herkenbaar zijn Het geloof in dit instrument moet voldoende groot zijn