Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
SV Colmschate '33, 26 oktober Agendapunt 12 : Beleidsplan - Blauwdruk ter goedkeuring voorleggen aan de ALV - ALV geeft de opdracht aan het bestuur.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Een continue vakantiegevoel dankzij Audit & Control
Logical Framework Approach
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Operationaliseren ahv processen en projecten Werksessie met operationeel leidinggevenden.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
16 juni 2004Socrates infodagen Praktijkervaring UA ECTS – label Inge Caenen Dienst Internationale Samenwerking UA.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Verwelkoming dr. Pieter Vandenbulcke
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Project Proceshuis Road show
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Medezeggenschap Juridisch kader: Doel, taken en bevoegdheden Marije Coenen-Dijs Juridische Zaken.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Universiteitsbibliotheek Utrecht
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Krachtlijnen Gebaseerd op zeer grondige analyse indicatoren Beleid over meerdere jaren Geclusterd in de ‘ZES’ Acties – Actoren- Timing Werken met jaarthema’s.
5 februari 2003 Workshop.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Voor goed bijzonder onderwijs
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Onderzoeksproject Service’
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM

Programma (1) 09.00 – 09.20  Opvolging onderwijsdag 2015 en toekomstplannen (prof. L. Danneels) 09.20 – 10.00 Het post-instellingsreviewtijdperk (prof. I. De Bourdeaudhuij) 10.00 – 10.45 Brainstorming in werkgroepen over verbeteracties op de 6 strategische doelstellingen onderwijs in de faculteit 10.45 – 11.15 Pauze

Programma (2) 11.15 – 12.45 Bespreking  in plenum van de feedback uit de werkgroepen en toelichting van het kwaliteitsverbeterplan (prof. L. Danneels – Anne Magherman) 12.45 – 13.30 Lunch           13.30 – 15.30 Interactieve lezing ‘Van Moetivatie naar goesting’ (prof. M. Vansteenkiste FPPW) 15.30 – 16.00 Conclusies van de onderwijsdag

Even terugkoppelen… facultaire onderwijsdag 2015

Even terugkoppelen… Agenda facultaire onderwijsdag 2015 Toelichting nieuwe systeem van kwaliteitszorg van UGent Overlopen 6 strategische doelstellingen onderwijs + processen + indicatoren + universiteitsbrede streefcijfers Brainstormen in werkgroepen rond implementatie 6 strategische doelstellingen i.f.v. uitwerken portfolio in : de faculteit de opleidingen (PDCA) Formuleren van suggesties voor processen en indicatoren op de 6SD

Welke stappen zijn sindsdien genomen door de faculteit? Herwerken van het facultaire onderwijsbeleidsplan geclusterd rond de 6 SD (P) Uitwerken van (D): Het facultair portfolio onderwijs Harde, universiteitsbrede en faculteitsspecifieke indicatoren Vastleggen van de facultaire streefcijfers Op basis van deze indicatoren en streefcijfers: grondige SWOT-analyse van alle indicatoren (C) -> basis voor het kwaliteitsverbeterplan 2016-2020 (A –> onderwijsdag 2016)

FACULTAIR BELEIDSPLAN ONDERWIJS (najaar 2015) ACTIES ZOALS BESCHREVEN IN PORTFOLIO Processen Indicatoren Streefcijfers (voorjaar 2016) Analyse van de indicatoren en streefcijfers Sterktes zwaktes (goedkeuring FR feb 2016) Kwaliteitsverbeterplan 2016-2020 (najaar 2016)

Onderwijskwaliteitsverbeterplan 2016-2020 Bepalen van kernthema’s waarrond actiepunten de komende jaren zullen geclusterd worden: 2017: Internationalisering en multiperspectivisme 2018: Onderzoeksgebaseerd onderwijs 2019: Betrokkenheid stakeholders 2016–2020: Talentontwikkeling van studenten en lesgevers en Kwaliteitszorg Onderwijsinnovatieprojecten ook ingebed in SD en onderwijsverbeterplan Opleidingen werken hierop verder

Wat beogen we met kwaliteitsverbeterplan? Bijdragen aan : Optimalisering van het eigen onderwijskwaliteitsbeleid (+ leidraad voor opleidingen) Globale (verbeter)beleid onderwijs Ugent Grotere focus op brede onderwijsbeleid en niet enkel kwaliteitszorg Lange-termijnbeleid onderwijs installeren met mogelijkheid tot jaarlijkse bijsturing Systematisch aanpakken van verbeterpunten en keuzes maken -> onderwijsbeleid wordt zichtbaarder voor alle betrokkenen bij onderwijs in faculteit (communicatie / sensibilisering)

Wat beogen we met kwaliteitsverbeterplan? Soliede pivot binnen onderwijsbeleid: Afstemmen op (verbeter)beleid DOWA Leidraad voor opleidingen om eigen onderwijs(verbeter-)beleid uit te werken Conform visie Ugent maar met bottom-up invulling -> breed draagvlak Instrument voor permanente monitoring Evolueren naar meer geïntegreerd facultair beleid onderwijs – onderzoek – personeel

Doel van deze onderwijsdag Cocreatie onderwijsverbeterplan faculteit en opleidingen Samen nadenken over acties en actoren om verbeterplan te operationaliseren Afspraken maken voor de toekomst + verdere opvolging in de opleidingen Inhoudelijk luik: lezing prof. M. Vansteenkiste

Concreet? In kleine werkgroepen nadenken over concrete verbeteracties i.f.v. strategische doelstellingen a.d.h.v. analyse indicatoren / streefcijfers Nadenken over actoren betrokken in proces Input wordt verwerkt in plan dat op FR oktober wordt goedgekeurd na advies CKO Link met beleid van DOWA (toelichting Ilse De Bourdeaudhuij)