Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Programma (1) 09.00 – 09.20 Opvolging onderwijsdag 2015 en toekomstplannen (prof. L. Danneels) 09.20 – 10.00 Het post-instellingsreviewtijdperk (prof. I. De Bourdeaudhuij) 10.00 – 10.45 Brainstorming in werkgroepen over verbeteracties op de 6 strategische doelstellingen onderwijs in de faculteit 10.45 – 11.15 Pauze
Programma (2) 11.15 – 12.45 Bespreking in plenum van de feedback uit de werkgroepen en toelichting van het kwaliteitsverbeterplan (prof. L. Danneels – Anne Magherman) 12.45 – 13.30 Lunch 13.30 – 15.30 Interactieve lezing ‘Van Moetivatie naar goesting’ (prof. M. Vansteenkiste FPPW) 15.30 – 16.00 Conclusies van de onderwijsdag
Even terugkoppelen… facultaire onderwijsdag 2015
Even terugkoppelen… Agenda facultaire onderwijsdag 2015 Toelichting nieuwe systeem van kwaliteitszorg van UGent Overlopen 6 strategische doelstellingen onderwijs + processen + indicatoren + universiteitsbrede streefcijfers Brainstormen in werkgroepen rond implementatie 6 strategische doelstellingen i.f.v. uitwerken portfolio in : de faculteit de opleidingen (PDCA) Formuleren van suggesties voor processen en indicatoren op de 6SD
Welke stappen zijn sindsdien genomen door de faculteit? Herwerken van het facultaire onderwijsbeleidsplan geclusterd rond de 6 SD (P) Uitwerken van (D): Het facultair portfolio onderwijs Harde, universiteitsbrede en faculteitsspecifieke indicatoren Vastleggen van de facultaire streefcijfers Op basis van deze indicatoren en streefcijfers: grondige SWOT-analyse van alle indicatoren (C) -> basis voor het kwaliteitsverbeterplan 2016-2020 (A –> onderwijsdag 2016)
FACULTAIR BELEIDSPLAN ONDERWIJS (najaar 2015) ACTIES ZOALS BESCHREVEN IN PORTFOLIO Processen Indicatoren Streefcijfers (voorjaar 2016) Analyse van de indicatoren en streefcijfers Sterktes zwaktes (goedkeuring FR feb 2016) Kwaliteitsverbeterplan 2016-2020 (najaar 2016)
Onderwijskwaliteitsverbeterplan 2016-2020 Bepalen van kernthema’s waarrond actiepunten de komende jaren zullen geclusterd worden: 2017: Internationalisering en multiperspectivisme 2018: Onderzoeksgebaseerd onderwijs 2019: Betrokkenheid stakeholders 2016–2020: Talentontwikkeling van studenten en lesgevers en Kwaliteitszorg Onderwijsinnovatieprojecten ook ingebed in SD en onderwijsverbeterplan Opleidingen werken hierop verder
Wat beogen we met kwaliteitsverbeterplan? Bijdragen aan : Optimalisering van het eigen onderwijskwaliteitsbeleid (+ leidraad voor opleidingen) Globale (verbeter)beleid onderwijs Ugent Grotere focus op brede onderwijsbeleid en niet enkel kwaliteitszorg Lange-termijnbeleid onderwijs installeren met mogelijkheid tot jaarlijkse bijsturing Systematisch aanpakken van verbeterpunten en keuzes maken -> onderwijsbeleid wordt zichtbaarder voor alle betrokkenen bij onderwijs in faculteit (communicatie / sensibilisering)
Wat beogen we met kwaliteitsverbeterplan? Soliede pivot binnen onderwijsbeleid: Afstemmen op (verbeter)beleid DOWA Leidraad voor opleidingen om eigen onderwijs(verbeter-)beleid uit te werken Conform visie Ugent maar met bottom-up invulling -> breed draagvlak Instrument voor permanente monitoring Evolueren naar meer geïntegreerd facultair beleid onderwijs – onderzoek – personeel
Doel van deze onderwijsdag Cocreatie onderwijsverbeterplan faculteit en opleidingen Samen nadenken over acties en actoren om verbeterplan te operationaliseren Afspraken maken voor de toekomst + verdere opvolging in de opleidingen Inhoudelijk luik: lezing prof. M. Vansteenkiste
Concreet? In kleine werkgroepen nadenken over concrete verbeteracties i.f.v. strategische doelstellingen a.d.h.v. analyse indicatoren / streefcijfers Nadenken over actoren betrokken in proces Input wordt verwerkt in plan dat op FR oktober wordt goedgekeurd na advies CKO Link met beleid van DOWA (toelichting Ilse De Bourdeaudhuij)