MMV flitstraining: Implementatie online course
Programma Verwachtingen Achtergrond Werking van de online course Subgroep: toepassing in eigen praktijk Terugkoppeling Subgroep: Rol van de opleider Plenair debat
Project ouderenzorg Doel Specifieke aandacht medische zorg voor kwetsbare ouderen binnen alle medische specialismen: Ouderenzorg verankeren in vervolgopleidingen Zittende specialisten bij onderwerp betrekken
Kennisopbouw Alle specialisten dienen te beschikken over (basis)kennis van de ouderenzorg en zich te bekwamen in de competenties die bij uitstek aan bod komen in de medische zorg voor kwetsbare ouderen.
Online Course Het perioperatieve traject Zorg vanuit beschouwend perspectief In ontwikkeling: Transitie van de oudere kwetsbare patiënt De online course is zodanig opgezet dat de aangeboden kennis direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Online wordt kennis vergaard door expert talks, aanbevolen literatuur en herkenbare casuïstiek, maar worden ook tips/tools aangeboden om direct in de praktijk toe te passen. Het forum is bedoeld om vragen te kunnen stellen aan experts en peers en een discussie op gang te brengen. Bij goed gebruik van het forum zal verdieping van de kennis bewerkstelligd worden. Aan het eind van de week zal een expert via een video opname de belangrijkste vragen/discussiepunten van het forum die week behandelen. De maximale studiebelasting is 4 uur per week.
Praktijk Theorie gelijk toepassen in de praktijk Praktijkactiviteiten Onderzoek de eigen werkplek Patiëntencontacten Onderwijsmomenten Discussie/reflectievragen Forum Hoger rendement door deelname groep Wanneer de opgedane theorie direct in de praktijk wordt toegepast vindt er borging plaats en zal het leerrendement vergroot worden. De cursus is op een dusdanige manier ontworpen dat tijdens de dagelijkse werkzaamheden deze toepassing plaats kan vinden. Om de opleider te ondersteunen bij het stimuleren van de toepassing van de opgedane kennis, is een handreiking ontwikkeld voor opleiders en leerhuizen. Het geeft de opleider/opleidingsgroep handvatten om de deelnemers te helpen de theorie toe te passen. Via een ‘Keuze menu’ kan de opleider/supervisor een keuze maken uit de activiteiten die staan omschreven hoe de kennis toe te passen in de praktijk. De opleider/supervisor kan hierbij kijken welke activiteiten passend zijn bij de dagelijkse werkzaamheden van de A(N)IOS. Binnen het keuze menu is een onderverdeling gemaakt in 5 subcategorieën: ‘onderzoek de eigen werkplek’, ‘patiëntencontacten’, ‘onderwijsmomenten’, ‘discussie en reflectievragen’ en het forum. Hierbij is getracht zoveel mogelijk gebruik te maken van de al bestaande opleidingsmomenten bij een vakgroep (zoals de overdracht, de visite, de reguliere onderwijsmomenten). Hierdoor is de extra belasting voor de opleider/opleidingsgroep minimaal. De opleider hoeft ook geen inhoudsexpert te zijn om de deelnemers te kunnen ondersteunen in hun leerproces. Hij/zij is met name activator en stimulator van het leerproces. Alhoewel de online course individueel te volgen is, is het aan te bevelen om met zoveel mogelijk personen uit de opleidingsgroep deze online course te volgen. Dit zorgt voor een verhoging van de kennis met betrekking tot de perioperatieve zorg van kwetsbare ouderen bij zowel de zittende specialisten als de A(N)IOS, maar daarnaast helpt het u als opleider (opleidingsgroep) de A(N)IOS in dit leerproces te begeleiden, omdat u de inhoud van de course kent.
Ervaringen Perioperatief: 1000 Beschouwend: 1400 Succes rate: 72% Attitude en self confidence
2017 (Naar verwachting) Inschrijfkosten: €160,- ABAN: 10 punten VS en PA: 12 punten www.knmg.nl/projectouderenzorg
Online Course Online Course 6 weken thematisch aangeboden Kwetsbaarheid, Verwardheid, Functionele achteruitgang, Polyfarmacie, Complexe besluitvorming Afsluiting en toets De online course wordt aangeboden als een SPOC small private online course (oftewel een online course die bestemd is voor een beperkte doelgroep en waar je je voor aan moet melden. Deze online course is een 6 weken durende cursus voor zowel medisch specialisten als A(N)IOS., waarbij de vijf belangrijkste basisonderwerpen rondom de zorg voor kwetsbare ouderen tijdens het perioperatieve traject thematisch per week worden aangeboden. De 6e en laatste week is bedoeld als samenvatting en wordt afgesloten met een Multiple Choise toets rondom herkenbare casuïstiek.
www.futurelearn.com
Subgroep Vraag 1 Hoe kan online leren het best worden toegepast binnen de eigen praktijk? Vraag 2 Welke leermomenten uit de praktijk kunnen worden ingezet in combinatie met online leren?
www.knmg.nl/projectouderenzorg