Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Visual Knowledge Building
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Control Continu of discreet Display Human Operator Control Device
Dienstverlenende ondernemingen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
INTERACTION DESIGN Week 6.
Serge Rijsdijk Pratende wasmachines en de consument.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Grote opdracht Optimalisering Roel Wijgers MSc CQM Eindhoven
VISUAL-VESTIBULAR INTERACTION IN SPATIAL ORIENTATION
Deel anders, mijn organisatie
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Meer Markt, Minder MKB? Het veranderde machtsevenwicht in de Grond-, Weg- en Waterbouw © Marcel Metze, 2012.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
GSM deurbel Het product.
Interactive Experience model
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Thema 3 hoofdstuk 2 Verplegen van zorgvragers met beperkingen door visus stoornissen.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Consumentengedrag Beslissen
Internet of Things (IoT)
Psychologie van het leren
Prikkelverwerkingspatronen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
What is the meaning of? Student centered learning
De omgeving verandert; de overheid verandert
H18 – Denken en besluiten Cognitieve ergonomie
Opdracht Vraag Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp.
Waarom worden mensen crimineel
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Ouderinformatie avond
Creativiteits- sessie
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Introductie Daan Haeyen
Paragraaf 1 – Krachten herkennen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
SHEQ SHQ.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Big Data.
Big Data.
Leerjaar 3 Nask1 H1 §1 krachten herkennen.
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Welkom bij DAIly NURSE.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Netwerken & Internet 3.
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?

Vragen 2.22 – Producten niet ontworpen voor vrouwen, kinderen, bejaarden of gehandicapten? Bewust of niet? 2.23 – Deel producten in volgens de driedeling fysiek, sensorisch en cognitief

Vragen Vul in voor product

Vragen Vul in voor vaste telefoon

Hoofdstuk 10 - Bedieningscomponenten Input van product in MPI model sensors controls

Controls

Controls

Controls

Controls

Casio

Controls

Controls

Controls Werktuigen sturen met grote precisie, kleinere kracht, kleinere beweging

Controls Meestal mechanisch – electrisch Soms pneumatisch / hydraulisch optisch inductief spraakgestuurd

Bedieningsfasen zich bij product in de buurt bevinden initiatief nemen bepalen welke control, reiken naar control control bedienen

Bewegingstypen eenmalig / blijvend

Bewegingstypen eenmalig / blijvend discreet / traploos

Bewegingstypen eenmalig / blijvend discreet / traploos translatie / rotatie

Bewegingstypen eenmalig / blijvend discreet / traploos translatie / rotatie Aantal standen = informatiecapaciteit

Bedieningspatronen reeks bedieningshandelingen meerdere controls volgorde van belang vereist leerproces

Leerproces

Leerproces

Soorten controls +muis, trackball

Soorten controls

Soorten controls

Soorten controls

Codering van controls Informatie geven aan de gebruiker herkennen bedieningswijze, functie en samenhang

Codering van controls hoe controls beter, overzichtelijker, herkenbaarder te maken:

Codering van controls

Redundantie Zowel plaats als vorm en kleur

Trends in controls visuele ondersteuning controls

Trends in controls soft keys

Trends in controls soft keys

Hoofdstuk 11 – leren bedienen Wat gaat er fout? overschatting capaciteiten verkeerd beeld bediening ongeduldig lui

Leren bedienen Gebruiker – ervaring ‘repertoire herkenningsmogelijkheden’ varieert Ontwerpen voor minder ervarenen

Factoren bij leren bedienen Gebruiksaanwijzing

Factoren bij leren bedienen Gebruiksaanwijzing Standaardiseren

Factoren bij leren bedienen Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling

Factoren bij leren bedienen Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling Controle van effect

Factoren bij leren bedienen Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling Controle van effect Voorwaartskoppeling

Factoren bij leren bedienen Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling Controle van effect Voorwaartskoppeling Proberen en imiteren belangrijk

Compatibiliteit Bediening werkt zoals verwacht

Compatibiliteit Geometrische overeenstemming

Compatibiliteit Geometrische overeenstemming

Compatibiliteit Aangeleerde karakteristieken

Compatibiliteit Aangeleerde karakteristieken

Aangeleerde karakteristieken

Aangeleerde karakteristieken

Vertraging bij bediening

Opdracht Vraag 11.11 Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen?

Opdracht Ontwerp een onconventionele bediening van een walkman. Deze hoeft niet heel handig te zijn. Gebruik figuur 10.1 Evalueer deze bediening