De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Serge Rijsdijk Pratende wasmachines en de consument.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Serge Rijsdijk Pratende wasmachines en de consument."— Transcript van de presentatie:

1 Serge Rijsdijk Pratende wasmachines en de consument

2 Achtergrond Arbeids- en Organisatiepsychologie VU Gepromoveerd aan de TU Delft, Faculteit Industrieel Ontwerpen Docent A&O-psychologie EUR Postdoctoraal onderzoeker Rotterdam School of Management, EUR

3 Washy Talky

4 AIBO

5 ASIMO

6 I Cyborg

7 Thought control

8 Automower

9 Wat is product intelligentie? Wat vinden consumenten van product intelligentie? Verschillen consumenten hierin?

10 Intelligente producten Bevatten ICT … microchips (hersenen) sensoren (zintuigen) software (gedachten)

11 Vormen van intelligentie Autonomie: laaghoog

12 Vormen van intelligentie Autonomie Aanpassingsvermogen Reactiviteit Multifunctionaliteit Samenwerkingsvermogen Menselijke interactie Persoonlijkheid

13 Niveaus van intelligentie

14

15 Acceptatie van producten Voordeel+- Compatibiliteit+- Complexiteit-- Risico+-

16 Voordeel Compatibiliteit Complexiteit Risico Adoptie Product Intelligentie Individuele verschillen

17

18 Acceptatie van productintelligentie Meest intelligente stofzuiger Minst intelligente stofzuiger Autonomie: zelfstartend gebruiker start Aanpassingsvermogen: leert kortste route leert niet

19

20 Productintelligentie wekt argwaan (risico) Algemene bevinding

21 Autonomie (fysieke taak/denktaak) Reactiviteit (input/no input) Aanpassingsvermogen Multifunctionaliteit Samenwerkingsvermogen –Lang bestaand product versus nieuw product + -/+ - Overige bevindingen

22 Individuele verschillen AutonomieRisico + Desire for control + / -

23 Verschillen tussen consumenten

24 Verschillen tussen consumtenen Product AutonomieCompatibiliteit + Gebruiksfrequentie + Verwachting

25 Verschillen tussen consumtenen Product AutonomieCompatibiliteit + Gebruiksfrequentie - Resultaat

26 Er zijn wel verschillen tussen consumenten, maar deze lijken beperkt Samenvattend

27 Discussiepunten Hoe verfijnd moeten we intelligentie bestuderen? –7 dimensies? –Meer dan 7 dimensies? –Twee dimensies?

28 Twee dimensies binnen de 7 dimensies

29 Discussiepunten Hoe ver moeten we productintelligentie opsplitsen –7 dimensies? –Meer dan 7 dimensies? –Twee dimensies? Hoeveel verantwoordelijkheid willen we delegeren naar producten? Hoe snel zullen deze ontwikkelingen gaan?


Download ppt "Serge Rijsdijk Pratende wasmachines en de consument."

Verwante presentaties


Ads door Google