Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010. Subsidies Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Toelatingscriteria Organisatie/ activiteit moet een bijdrage leveren aan het welzijnsbeleid van Bernheze; Activiteiten komen (geheel of gedeeltelijk) ten goede aan de burgers van Bernheze; Er moet een aantoonbare financiële noodzaak zijn voor subsidie.
Uitgangspunten Uniformiteit; Geen administratieve rompslomp; Deel budget flexibel inzetbaar; Zelfredzaamheid/ eigen inkomsten niet afstraffen; Verschillende soorten subsidies voor verschillende organisaties (professioneel versus vrijwillig).
Subsidievormen We kennen 4 subsidievormen: Donatie; Subsidie aan vrijwilligers en zelforganisaties Budgetsubsidie; Projectsubsidie.
Donaties Waardering voor vrijwilligers en professionele organisaties. Kan jaarlijks worden toegekend; Bijna geen administratieve verplichtingen; Raad besluit door vaststelling begroting; € 8.000,- (2010); 26 organisaties.
Vrijwilligers- en zelforganisaties Het lokale verenigingsleven; Begroting, jaarrekening en activiteitenverslag indienen; Raad besluit door vaststelling begroting; € 470.052,- (2010); 31 clusters met 126 verenigingen + 21 organisaties ‘enig in haar soort’
Voorbeeld cluster
Budgetsubsidie Er worden prestaties gekoppeld aan de subsidies van professionele instellingen; Stevige sturing op begroting, jaarrekening, activiteitenprogramma; Raad besluit door vaststelling begroting; € 3.211.450,- (2010); 26 organisaties.
Projectsubsidie Evenement, vernieuwende activiteit en/ of hand- en spandiensten; Aanvraag en begroting indienen; Afdelingshoofd Welzijn en Onderwijs i.o.m. betrokken bestuurder. Verantwoording via afdelingsrapportage; € 27.661,- (2010); Toetsing aan de hand van criteria.
Ervaringen Bijna geen bezwaarschriften; Voor zowel organisatie als gemeente weinig administratieve rompslomp; Uitvoering welzijnsbeleid over de hele breedte van de WMO (alle prestatievelden). Rapport RKC: procedurele en inhoudelijke opmerkingen (m.b.t. verordening). Rapport RKC: instellingen zijn tevreden over het proces van aanvraag en verantwoording.
Trends en ontwikkelingen Aanvraag en afhandeling digitaal; Speerpunten van beleid -> bestuursprogramma raad;