‘Meester, nu u een bril draagt lijkt u net op een docent’ Meester Bart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Doel: rekening met elkaar houden
Voortgezet technisch lezen
Les 5: orde en klassenmanagement
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hoofdstuk 4 Waarom werken?
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Project “Horizon Verbreden”
Rouw & Verlies Les 3.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie
‘Je hoeft niet bang te zijn voor perfectie, dat bereik je toch nooit’ Salvador Dali.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Femmy Otten, Galerie Fons Welters
Hand-Out.
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Bijeenkomst startende mentoren
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin
Martin Creed – Museum Voorlinden
Instructie geven en uitvoeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Slapend in de storm Marcus 4:37-40
John Körmeling, draaiend huis, 2008
Britt Dorenbosch.
Nee Zeggen!.
Olafur Eliasson, Boijmans
Jonas Wood.
NSCCT Instructie groep 4
‘Ieder kind is een kunstenaar
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Vergelijkingen oplossen
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden les 1.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
NSCCT Instructie groep 6
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
NSCCT Instructie groep 7
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

‘Meester, nu u een bril draagt lijkt u net op een docent’ Meester Bart

Marcus Coates https://www.youtube.com/watch?v=BfBgWtAIbRc

Les 2 Blog Kindertekeningen Casusbespreking Oosterlicht

Blog

Kindertekeningen Inzicht krijgen in kenmerkende aspecten van de kinderbeeldtaal

Vroege krabbelfase (non-figuratieve fase)

Late krabbelfase

Opdracht Materiaalgebruik Inhoud Vormaspecten Kleurgebruik Meisje/jongen Spontaan/in opdracht

Casuïstiek

Casus: ‘Beschrijving van een geval of gebeurtenis, bedoeld om van te leren’ In de tegenwoordige tijd, concreet en objectief. (een situatie, niet een mening of oplossing)

Is het een goede casus? Is de casus geschreven in de tegenwoordige tijd? Is de casus concreet genoeg? Is de casus objectief?

Kwestie en kern ‘In de les ziet de docent mijn werk voor het eerst. Ik heb lang aan mijn collage gewerkt. De docent pakt mijn werk en begint er in te tekenen. Hierna scheurt hij het doormidden en legt hij de verschillende delen over elkaar heen.’ Kern: docent doet een ingreep in het werk van een student Kwestie: mag een docent ingrepen doen in het werk van een student? (bijvoorbeeld voor het opheffen van een blokkade)

‘De stagementor wil in de les een groepsindeling maken ‘De stagementor wil in de les een groepsindeling maken. Hij weet nog niet hoe hij het wil doen. Hij begint aarzelend. Halverwege neemt een leerling het over en worden de groepjes verdeeld in jongens- en meisjesgroepjes’. Kern: Tijdens het verdelen van groepen neemt een leerling de rol van de docent over Kwestie: Hoe deel je een klas op in groepen? Hoe kan de docent zorgen dat hij de controle houdt? Hoe kan een docent reageren op een leerling die een docentenrol over neemt?

‘Bij de les Ruimtelijk gaan we vandaag schedels boetseren, in het midden van het lokaal staat een echt mensenschedel. Tijdens de uitleg sta ik achteraan de groep en kijk niet richting de schedel. De bedoeling is om de schedel goed te bekijken en dit te boetseren. Ik loop naar de docent toe en zeg:“Ik weet niet of ik de hele schedel red om te maken, ik kan namelijk niet goed tegen schedels.” Terwijl ik dit zeg merk ik een emotie vanuit mijn buik naar mijn keel toestromen en krijg ik tranen in mijn stem. De docent zegt: “Poe, ik had geen rekening gehouden dat dit kan. Goed dat je het aangeeft, hier had ik als docent rekening mee moeten houden. Hier gaan we een oplossing voor vinden. Als je in een hoekje van de klas gaat staan, zodat je het schedel niet hoeft te zien, en bij jezelf aan je hoofd voelt hoe alles in elkaar zit, zou dat een oplossing zijn?” Ik antwoord: “Dat is zeker een oplossing, want als ik aan mijn hoofd voel, voel ik meer dan alleen de schedel.” Kern: Student wordt te emotioneel van de opdracht om hem uit te kunnen voeren

Observatielijsten snuffelstage: STAGE OOSTERLICHT Observatielijsten snuffelstage: Download op basisdocentschap.wordpress.com (+follow!) Beleiden in een praktijkles Organisatie in een les Orde houden

Snuffelstage Oosterlicht college Dieselbaan 10, 3439 MV, Nieuwegein Introductie - 3 oktober, 11:30

Huiswerk: -Verzamelen 4 nieuwe casussen, -Verzamelen woorden -Verzamelen 4 nieuwe casussen, Uitwerking met kern en kwestie -Meenemen kindertekeningen 6-12 jaar -Schrijven logboek