De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

De (voor)waarden van cultureel ondernemen
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
eCompetence Framework (e-CF)
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
De waarde van cultuureducatie
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Professionaliteitsontwikkeling
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Van, voor én door het onderwijs.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Aan de slag met competenties beoordelen
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Competentiegericht leren vmbo
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Honoursonderwijs in HBO
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Mantelzorg een inleiding.
Inleiding en Instructie
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Cultureel Ondernemerschap
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Docent Dans De Codarts dans docent is een dans docent die dans in de maatschappij een waardevolle plek geeft. Een docent die mensen essentieel beweegt.
Weg met vooroordelen, leve de voordelen! Samenwerking met sociale economie roept soms vooroordelen op, die in bepaalde sectoren hardnekkig blijven bestaan.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Het belang van samenwerken en verbinden van senioren
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Piet Van Schuylenbergh
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
PArticipate! Cultuurparticipatie & sociale cohesie
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
JEUGDzorg - voor wie?.
voor een samenleving met veerkracht
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Zorgen voor participatie Kim Putters Directeur Sociaal en Cultureel Planbureau Care Summit, Vaals, 2015.
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)

Context Cultureel ondernemerschap Maatschappelijke kunstprojecten Bezuinigingen en gebrek aan draagvlak Wat is de maatschappelijke waarde van kunst?

Twee stellingen Dichotomie autonomie – instrumentalisme is te simpel, doet geen recht aan beroepspraktijk van nu. Breder begrip van professionaliteit nodig Maatschappelijke waarde van kunst komt langs meerdere wegen tot stand. Erkennen en waarderen van dit pluralisme is noodzakelijk voor maatschappelijk draagvlak

Autonomie Autonomie is van groot belang Instrumentalisme, oftewel elk doel buiten de kunst, is fout? Maatschappelijke waarde blijft onzichtbaar Autonomie onder druk door maatschappelijke doelen? Of: door subsidie gekoppeld aan maatschappelijke doelen? Neiging tot naar binnen keren en verdedigen

Autonomie is relatief Autonomie bestaat in relatie tot anderen… Graden van vrijheid verwerven Verschillende autonome posities? Veel zogenaamd autonome kunst van vroeger is in opdracht gemaakt

Stelling 2 Vijf keer kunstwaarde Artistieke autonomie: alleen artistieke kwaliteit telt Kritische waarde: kwaliteit als het schuurt Activistische waarde: kwaliteit als het de samenleving verandert Toepasbare waarde: kunst helpt (economie, gebiedsontwikkeling, bedrijven/organisaties, zelf doen) Amusementswaarde: kunst als tijdverdrijf, sociale activiteit

Professionele autonomie Zelfstandig eigen keuzes maken in het proces van maken en laten zien Zonder autonomie is er geen toepassing, geen amusement, geen activisme, geen kritische kunst Steeds meer kunstenaars combineren verschillende vormen van waarde maken en die combinatie inspireert hen

De kunstenaar als autonome professional Te veel inperken professionals leidt tot minder kwaliteit T-shape professional: »Verticale balk: vakinhoudelijke kwaliteit en vaardigheden » Horizontale balk: verbinding maken met anderen binnen en buiten de sector (processen leiden, ondernemen, samenwerken, onderhandelen, …)

Vier conclusies Tegenstelling autonoom-instrumenteel bestaat niet, er zijn verschillende autonome posities, sommige binnen instrumentele context Tegenstelling autonoom-instrumenteel belemmert zien van maatschappelijke waarde van kunst Tegenstelling autonoom-instrumenteel belemmert draagvlak voor kunst onder bevolking Professionaliteit van kunstenaar opnieuw inhoud geven

Professionele autonomie leidt tot maatschappelijke waarde!