Met mijn aanbod naar het onderwijs:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Rita van haren Karin hendriks
Tijd en opbouw: Verteltijd:
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Alle schooldagen naar school
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Fictieanalyse College 3.
Hier zijn we met de achtbaan van knex bezig. Hij wordt heel groot.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Lesgeven en begeleiden
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Sectorwerkstuk Den Bosch
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Pass’t Montessorionderwijs ?
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Van eeuwenband naar tijdsband
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
De Smoufelbeekhoeve Erfgoed en onderwijs KATHO Tielt Lien Goegebeur.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Workshop Lezen met begrip
Return to Sender.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
“Help mij het zelf te doen”
Lancering Traject
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Differentiëren & klassenmanagement
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bestuurs- en Concerndienst Meisjes willen graag sporten! De UTRECHTSE aanpak.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Een tijdlijn maken met ICT
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
De historische Toolkit
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Passend onderwijs.
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
Tactus Verslavingszorg
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
het katholiek basisonderwijs
Hier de titel van de presentatie
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
De schrijver mee op Reis
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Met mijn aanbod naar het onderwijs: Praktische en inhoudelijke stimulansen

Met mijn aanbod naar het onderwijs…

Knelpunten of kansen? Maximumfactuur? Tijd?

Enkele actuele toestanden en gebeurtenissen uit de regio relateren aan het verleden (gebouwen, feestdagen, tradities … ). Ook andere netten. Specifiek uit de omgeving.

Enkele historische feiten, personages, gebouwen, gebeurtenissen, toestanden … uit de omgeving ordenen (chronologisch rangschikken en situeren) op een historische tijdband, die pas vanaf de 1e eeuw na Chr. is ingedeeld in eeuwen (de vijf historische periodes – prehistorie, oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijden en onze tijd – zijn ter illustratie aangeduid). Of meer algemeen.

Vb. De eeuwenband

(Filmpje oude voorwerpen) Begin: telefoon 8:36 zeepstuk (1930) Vlak daarna: strijkijzer (1850)

Knelpunten of kansen? De leraar: niet langer een omgevingsexpert? Belangrijke rol van inhoudelijke experten Eigen omgeving niet gekend (of omgeving van de school). Er wordt teruggegrepen naar handleiding  veel te algemeen

Met aanbod naar onderwijs Aanpak Aanbod kenbaar maken Evt. triggeren via klasbezoek (materialen) Verhalen / Storyline Afstemmen op doelgroep vanuit doelgroep Kinderen triggeren door eerst zelf naar de klas te komen of door ze uit te nodigen via een brief … Stimulans om te komen: boeiend vertellen: goede verteller zoeken die niet met data en feiten gooit Afstemmen op doelgroep: aanbod niet veranderen, maar wel manier waarop je het overbrengt: eerste leerjaar – zesde leerjaar (vertaalslag belangrijk) Storyline: focuspunt/beginpunt (vb. boek) en dan inbedden in verhaal ICT kan vb. Ipads: maar het kader moet duidelijk zijn voor kinderen / verhaal blijft belangrijk.

Praktijkvoorbeeld Musea Maaseik

Praktijkvoorbeeld

Praktijkvoorbeeld Lerarenopleiding: heeft inzichten aan het licht gebracht Interviews  belemmeringen opsporen  actief aan de slag

Praktijkvoorbeeld

Praktijkvoorbeeld

Brainstorm Wat is ons aanbod? Welke zijn de knelpunten? Wat hebben we in huis / wat zijn onze mogelijkheden? (goede spreker, brochure, netwerk, …)