Met mijn aanbod naar het onderwijs: Praktische en inhoudelijke stimulansen
Met mijn aanbod naar het onderwijs…
Knelpunten of kansen? Maximumfactuur? Tijd?
Enkele actuele toestanden en gebeurtenissen uit de regio relateren aan het verleden (gebouwen, feestdagen, tradities … ). Ook andere netten. Specifiek uit de omgeving.
Enkele historische feiten, personages, gebouwen, gebeurtenissen, toestanden … uit de omgeving ordenen (chronologisch rangschikken en situeren) op een historische tijdband, die pas vanaf de 1e eeuw na Chr. is ingedeeld in eeuwen (de vijf historische periodes – prehistorie, oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijden en onze tijd – zijn ter illustratie aangeduid). Of meer algemeen.
Vb. De eeuwenband
(Filmpje oude voorwerpen) Begin: telefoon 8:36 zeepstuk (1930) Vlak daarna: strijkijzer (1850)
Knelpunten of kansen? De leraar: niet langer een omgevingsexpert? Belangrijke rol van inhoudelijke experten Eigen omgeving niet gekend (of omgeving van de school). Er wordt teruggegrepen naar handleiding veel te algemeen
Met aanbod naar onderwijs Aanpak Aanbod kenbaar maken Evt. triggeren via klasbezoek (materialen) Verhalen / Storyline Afstemmen op doelgroep vanuit doelgroep Kinderen triggeren door eerst zelf naar de klas te komen of door ze uit te nodigen via een brief … Stimulans om te komen: boeiend vertellen: goede verteller zoeken die niet met data en feiten gooit Afstemmen op doelgroep: aanbod niet veranderen, maar wel manier waarop je het overbrengt: eerste leerjaar – zesde leerjaar (vertaalslag belangrijk) Storyline: focuspunt/beginpunt (vb. boek) en dan inbedden in verhaal ICT kan vb. Ipads: maar het kader moet duidelijk zijn voor kinderen / verhaal blijft belangrijk.
Praktijkvoorbeeld Musea Maaseik
Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld Lerarenopleiding: heeft inzichten aan het licht gebracht Interviews belemmeringen opsporen actief aan de slag
Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld
Brainstorm Wat is ons aanbod? Welke zijn de knelpunten? Wat hebben we in huis / wat zijn onze mogelijkheden? (goede spreker, brochure, netwerk, …)