2. Aan de slag met enkele activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Visual Knowledge Building
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
De natuurwetenschappelijke methode
Schoolcijfers, een tweede natuur
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Statistiek en kans Experiment havo A.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Kennis - Intelligentie
Rekenproblemen en Dyscalculie
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Aanpak problematisch gedrag
Workshop evalueren Dcp
Met de Kennisbasis in zee!
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Natuur en Techniek in de Basisschool
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Samenvatting.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Wim Doekes - hoofdauteur
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Coach en VinciLab mogelijkheden van een rijke ICT-omgeving Vincent Dorenbos Ron Vonk ECENT Conferentie Digitale Didactiek 15 mei 2013.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Innovatie in het onderwijs
De veranderende rol van de IB
Aantrekkelijk formuleren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Onderzoekend experimenteren met Coach
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Open online aansluitingsmodules statistiek
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
5. Je herkent en gebruikt patronen en regelmaat
Transcript van de presentatie:

2. Aan de slag met enkele activiteiten Overzicht Onne.van.Buuren@hml.nl O.P.M.vanBuuren@UvA.nl 1. Doel, waarom en hoe 2. Aan de slag met enkele activiteiten 3. Ervaringen en resultaten Dudoc AMSTEL-institute

Hoe leren door te modelleren? Hoe leren te modelleren? Onderzoek: - Computermodellen Hoe leren door te modelleren? Hoe leren te modelleren? Leerlijn vanaf onderbouw Een concreet doel: leerlingen bouwen zelfstandig eenvoudige modellen tegen einde 3HV Dudoc AMSTEL-institute

Waarom modelleren? Belangrijke professionele activiteit  mogelijkheden, beperkingen leren kennen Verbeteren hogere orde leervaardigheden (?) nieuwe vakinhoud: minder wiskundige beperkingen (?) meer realistische situaties (!) Nieuwe mogelijkheden voor begripsontwikkeling (?) Nieuwe examenprogramma’s

Leerlijn i.p.v. module?  nieuwe manier van denken leren nieuwe vaardigheden leren  transfer Kost tijd  terugverdienen (Schecker, 2005)

Vanaf onderbouw? Nog niet gewend aan standaardaanpak  natuurlijker (?) Eerder beginnen  meer tijd Vanaf begin afstemmen schriftelijk en ander materiaal ↔ modelleren Voorkomen misconcepties (?) Valkuil: gebruik van analytische oplossingen in model (“½at2”)

Grafisch modelleren Stock+flow (voorraad-stroom) metafoor (Forrester 1961): minder formules, en minder wiskundige vaardigheden vereist (?) Betere integratietechnieken eenvoudig beschikbaar Verbanden in grafische modellen duidelijk zichtbaar en begrijpelijk (?) Aan grafische modellen kunnen (in Coach) animaties gekoppeld worden System Dynamics Society; vooral aantrekkelijk in sociaal-economische hoek

Bouwstenen modellen a = Fnetto/m Fw = k*v2 Fnetto=Fz-Fw Differentie-vergelijking = ‘Stock+flow(s)’ Invullen: Beginwaarde stock ‘Definitie flow’: Directe relaties Zelf in model invullen! Relatiepijlen Δx = v·Δt Δv = a·Δt ΔE = (Pin- Puit)·Δt a = Fnetto/m Fw = k*v2 Fnetto=Fz-Fw

Modelleerproces (“cyclus”) Combinatie met experiment  wetenschappelijke methode Veel vaardigheden Omgaan met apparatuur, modelleertaal Conceptuele blik Wiskundige vaardigheden (formules, grafieken) Modeldenken

Enkele ontwerpprincipes Analogie met practicum: veel verschillende vaardigheden vereist Opbouw oriëntatiebasis voor modelbouw

1. Analogie met practicum van den Berg, Buning, NVOX 1994: Waarom rendement practicum vaak laag? Hoe kan het rendement worden verhoogd? 3 soorten practicum: Apparatuurpracticum (vaardighedenpracticum) Onderzoekspracticum (verschillende vaardigheden) Begripspracticum Teveel doelen in één practicum  zitten elkaar in de weg Onderzoeksvaardigheden, bijv: vraagstelling formuleren, data verwerken (vaardigheid), data interpreteren (begrip, vaardigheid)

1. Analogie met practicum Kies beperkt aantal doelen per opdracht Oefen basisvaardigheden eerst apart, op een begripsmatig eenvoudig onderwerp Apparatuurvaardigheden eerst, ‘kookboek werkt’  film. Een conceptueel doel vereist: bekendheid met het verschijnsel (zonodig eerst experiment of demo doen) conceptuele blik vereiste elementaire kennis vooraf aanbrengen (van Borkulo, 2009) aandacht richten door vragen stellen vooraf Nazorg

1. Analogie met practicum Valkuil: de Grote Computeropdracht Valkuil: voorbereiding nieuwe kennis en vaardigheden  spreiding over enkele weken: “Je hebt hier veel voorkennis voor nodig!” Beklijft het? Houden leerlingen overzicht?  Waar waren we ook al weer

2. Opbouw oriëntatiebasis modelbouw Vooral Formule- en variabelebegrip Onderscheid differentievergelijkingen (“Δ-formules” ↔ directe relaties)  Δ-notatie systematisch vanaf begin Differentievergelijking ↔ voorraad-stroomschema, rol verschillende variabelen Netwerken van (directe) relaties Goede oriëntatiebasis vereist meerdere voorbeelden, ‘repertoire’

Hoofdelementen leerlijn (versie 3)

Hoofdelementen leerlijn (versie 3), vervolg

Activiteiten 2. Computermodel sprinters 3. Remmen schets animatie 6. Model vacuümpomp 8. Model val met luchtweerstand PDF’s  beeld van schriftelijk materiaal

Resultaten Omgaan met ‘apparatuur’ (Coach): Instructiefilms werken goed (in Coach opgenomen, of los) - Autoscreenrecorder van Wisdom - Windows moviemaker Begeleiding goed te doen, maar enige handigheid met Coach is prettig (of assistentie) Korte centrale introductie wenselijk

Resultaten 2. Leren door modelleren +: zelfcorrectie +: leren van rechtstreeks verband tussen modelparameter en modeloutput

Resultaten 2. Leren door modelleren minpunten: Onderliggend model wordt niet zonder meer in redeneringen gebruikt Curvefitten gebeurt niet zonder meer op basis van conceptueel inzicht

Resultaten 3. Formulebegrip +: Gebruik Δ-notatie blijkt geen complicaties te geven (eerder integendeel) Eerder onderzoek: moeite met bepalen ‘type’ van variabele in praktijksituatie, +: Leerlingen lijken te kunnen leren om in (praktijk)situaties directe relaties te onderscheiden van Δ-formules

Resultaten 3. Formulebegrip Sommige leerlingen: Getallen of sommetjes (0,017*500) in plaats van formules in model?  Enquete formulebegrip

Resultaten 3. Formulebegrip

Resultaten 3. Formulebegrip Begrip ‘formule’ wordt in de meeste methodes niet gedefinieerd. - Valkuil: grafische notatie kan incorrect formulebegrip misschien in de hand werken + Het geven van een definitie (formule, vergelijking, sommetje) helpt ... ... maar waarschijnlijk niet genoeg

Resultaten 3. (Formule- en) variabelebegrip Placeholder Generaliser Varying quantity + Expliciete introductie van onderscheid constante en variabele als ‘varying quantity’  beter begrip formule in model vacuumpomp ? Helpt dit genoeg?

Resultaten 3. Formule- en variabelebegrip Sterk vermoeden: Modelleren neemt rekenwerk uit handen, maar stelt hogere eisen aan het formule- en variabelebegrip Modelleren kan helpen een beter formule- en variabelebegrip tot stand te brengen?

Resultaten 4. Modeldenken Hestenes: “modeling constitutes the heart of the scientific method” Piet Lijnse: “In een recente bekende Nederlandse natuurkundemethode komt het woord ‘model’ nauwelijks voor” HML-leerlinge: “Natuurkunde lijkt wel alleen maar te gaan over modellen!”

Tot zover... Dank voor uw aandacht Onne.van.Buuren@hml.nl O.P.M.vanBuuren@UvA.nl P.S.: hoe zat het nu met die vrije val?