De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoekend experimenteren met Coach

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoekend experimenteren met Coach"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoekend experimenteren met Coach
Scheikunde Studiedag 10 april Jasper Croll

2 Programma Introductie Onderzoekend leren met de computer
Scheikunde met Coach Zelf proberen

3 CMA Hardware (interfaces + sensoren)
Educatieve ICT Gereedschap voor de leerling Constructivistisch Zelfstandig data verwerven en verwerken, beter begrip van concepten d.m.v. onderzoekend leren Informatief Presenteren van resultaten Rol van de docent / toa Architect van de leertaak Manager van het leerproces Vereist kennis van ICT-zaken CMA Hardware (interfaces + sensoren) CMA Software (Coach 7) CMA Lesmateriaal CMA Nascholing

4 Meten met de computer Voordelen van meten met de computer
Snel data verzamelen metingen per seconde Overal meten met een datalogger Experimenten buiten de klas ‘Onzichtbare’ grootheden zichtbaar maken pH, concentratie, reactiesnelheid Voordelen van Coach Breed scala aan experimenten, één softwareomgeving Uitgebreide analyse van resultaten

5 Instructie- en voorbeeldactiviteiten meegeleverd!
Mogelijkheden Coach Sturen en regelen Videometen Modelleren Gegevens verzamelen Analyse en verwerking Animaties Instructie- en voorbeeldactiviteiten meegeleverd!

6 Videometen Video: Verzameling beeldjes Nodig voor een meting:
De beeldfrequentie De schaal Een goede meting Stilstaande camera Contrast met achtergrond

7 Steeds meer modelleren…
Modelleren in eindtermen BiNaSk vakken! Belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Dus ook voor docenten/TOA’s! Op detailniveau verschijnselen leren kennen. Simuleren van verandering in het model. Vgl. werkwijze van wetenschappers, industrieel ontwikkelaars, vormgevers, enz. Binnen Coach is er de mogelijkheid om te modelleren. Modelleren gecombineerd met animaties.

8 Voorbeelden

9 Voorbeelden

10 Geleidbaarheid Sk Met de geleidbaarheidssensor kan de mate waarin een oplossing stroom geleidt gemeten worden Zwakke vs. sterke zuren Goed vs. slecht oplosbare zouten

11 Absorptie Sk Met de colorimeter kan de absorptie gemeten worden. Zo kan bijvoorbeeld het reactieverloop gevolgd worden.

12 Gaschromatografie Sk Met de gaschromatograaf (nano2) kan de werking van een GC ook in de les gedemonstreerd worden. Zie:

13 Troebelheid Sk Met de troebelheidssensor kan het verloop van een reactie gevolgd worden Reactiekinetiek

14 pH Sk Met de pH-sensor kunnen veel verschillende soorten experimenten uitgevoerd worden Titraties pH-veranderingen in de tijd

15 ORP-sensor Sk Met de ORP-sensor (Oxidatie-Reductie-Potentiaal) kan bijvoorbeeld de wet van Nernst worden onderzocht

16 Sensoren Sk Voorbeelden van sensoren voor scheikunde Colorimeter
Geleidbaarheidsensor pH-sensor Druksensor (voor gasdruk) Temperatuursensoren Troebelheidsensor Spanningsensor ORP-sensor (oxidatie-reductiepotentiaal) Draaihoeksensor (voor meten van gasvolume) Gaschromatograaf

17 Lesactiviteiten www.cma-science.nl
Uitleg over activiteiten, opbouw en af met coach activiteit + resultaat

18 Nascholing Cursussen Werken met Coach Modelleren in Coach
Basiscursus Verdiepingscursus voor uw vakgebied Modelleren in Coach Maatwerk bij u op school Inhoud gebaseerd op uw leervraag, beta-breed. Bv. modelleren in de beta-vakken Gebruik Coach Implementatie ICT-practica in curriculum.

19 Bedankt voor uw aandacht! Jasper Croll Jasper@cma-science.nl
Onderzoekend experimenteren met Coach Bedankt voor uw aandacht! Jasper Croll

20 Bedankt voor uw aandacht! Sander Habets sander@cma-science.nl
Chemische reacties modelleren met Coach Bedankt voor uw aandacht! Sander Habets

21 Computermodel - grafisch
Model bevat altijd een onafhankelijke variabele (vaak is dat ‘tijd’) v als functie van t N als functie van t [A] als functie van t Soms niet I als functie van U

22 Computermodel - grafisch
Stock-flow diagram ‘Container’ ‘Instroom’ Vult container ‘Uitstroom’ Laat container leeglopen Constanten

23 Computermodel - grafisch
Voorval past het model aan, zodra aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt “Zodra x = y, dan …” Relatiepijl toont relatie tussen onderdelen Terugkoppeling en/of verband Maakt selectie in Editor mogelijk Doet verder zelf niets

24 Computermodel - grafisch
Voor berekeningen aan chemische reacties Toestandsvariabele die rekening kan houden met de stoichiometrie van in- en output


Download ppt "Onderzoekend experimenteren met Coach"

Verwante presentaties


Ads door Google