Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commercial off the shelf games in de klas
Advertisements

Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Welkom. Voorlichtingsavond klas 3 Opening Filippenzen 2: Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte.
Overgang van PO naar VO Let op!
Regionale probleemanalyse VSV
Allochtonen in het hoger onderwijs
Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Voorlichtingsavond klas 4 welkom
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
April ’17.
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatie-middag na Roncalli
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Voorlichtingsavond TK2
Informatie Havo-kansklas Eerstvolgende presentatie: 12:30.
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Stages Keuzen en kansen.
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Ouderavond 4 Havo 9 september Mentoren 4 Havo Ighor Gudde4HA Ineke Pingen4HB Anne-Karien Hafkamp4HC Marion de Wolff4HD Roos Koenders4HE Karin Melgers.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Welkom Informatieavond MAVO + 21 januari Welkom namens, Mevrouw de Jong, leerlingbegeleidster/decaan onderbouw De heer Ooijevaar, Teamleider leerjaar.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Het examen economie en ondernemen under construction Naar een ‘nieuw’ cspe Suzanne van der Horst Tom Erkens.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Horeca Vakschool Rotterdam
Informatie voor ouders groep 8 over:
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Programma ouderavond Opening/welkom Oudertevredenheidonderzoek
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Ouderavond 4 VMBO BK.
Ouderavond 3 VMBO BK.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
SOM, Facebook, Mail, IdealNet PTA en examenreglement
Controle                         Goethe Duits.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Entreeschool: samen naar een goede basis
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND VAN 2BBa !
Controle                         Goethe Duits.
Delphi studie naar de zorgvraag van ouderen in de toekomst
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Transcript van de presentatie:

Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4

Context Zadkine MBO Rotterdam- Centrum Opleiding Financiële Beroepen Culturele en etnische diversiteit

Opzet opleiding Regulier niveau 4 Diploma niveau 4 na 3 jaar Doorstroomtraject Diploma niveau 3 na 2 jaar Diploma niveau 4 na 1 jaar

Aanleiding opdracht Laag slagingspercentage van leerlingen die doorstromen van niveau 3 naar niveau 4 Slagingspercentage van doorstroomleerlingen ligt de afgelopen 2 jaar onder de 50 % Slagingspercentage van reguliere leerlingen ligt de afgelopen 2 jaar boven de 70%

Centrale onderzoeksvraag ‘Hoe kan het percentage leerlingen uit de derde klas dat uitstroomt met een niveau 4 diploma verhoogd worden bij de opleiding Financiële Beroepen (FB) van Zadkine MBO Rotterdam- Centrum?’ Zoektocht naar oorzaken uitval vooral gericht op doorstroomstroomleerlingen

Afbakening Leerlingenpopulatie mag niet krimpen Percentage gediplomeerden niveau 3 en niveau 4 samen mag niet achteruit gaan. Opleiding niveau 4 mag niet langer dan 3 jaar duren

Deelvragen onderzoek 1. Waaruit blijkt het rendementsprobleem? Juli 2013: Slagingspercentage 77% bij reguliere leerlingen en 48% bij doorstroomleerlingen. Juli 2014: respectievelijk 72% en 43%. 2. Welke vakken zijn de struikelblokken? Bedrijfseconomie en Periodeafsluiting

3. Waarin verschillen beide opleidingstrajecten? Doorstroomleerlingen hebben het derde leerjaar een zwaarder programma dan reguliere leerlingen. Reguliere leerlingen hebben 33% meer voorbereidingstijd thuis voor de hoofdvakken. regulier doorstroom   jaar 1 jaar 2 jaar 3

4. Welke redenen voor het lage rendement kunnen afgeleid worden uit onderzoek onder leerlingen? Betreft de kern van het onderzoek Eerst mogelijke oorzaken in kaart brengen om richting te geven aan de vragenlijsten

Mogelijke oorzaken laag rendement doorstroomleerlingen Samenstelling leerlingenpopulatie (ouderlijk milieu, afkomst, religie). Minder reële onderwijstijd Intakebeleid: ‘Scheiding aan de poort’. Jongeren in grote steden overbelast (rapport WRR) Opbouw van de studielast (leerplanschema’s) Gebrek aan begeleiding

Focus onderzoek onder leerlingen Gericht op oorzaken studieproblemen die direct door de school te beïnvloeden zijn. Onderzochte variabelen: Studiebelasting: Lestijd Tijd buiten school Moeilijkheidsgraad Begeleiding

Methode en elementen onderzoek Schriftelijke vragenlijst met gesloten vragen, schaallengte 4. Onderzoeksgroep: Leerlingen uit de derde klas niveau 4 29 doorstroomleerlingen en 24 reguliere niveau 4 leerlingen Reguliere leerlingen zijn een basis voor vergelijking

Vragenlijsten onder leerlingen Variabelen Indicatoren Item   Tempo lesstof 1,2 Lestijd Tijd voor opgaven 3,4 Voorbereiding op examen 5,6 Lengte lesperiodes 7,8,9 Tijd buiten school Tijd tussen examens 10 Ruimte na schooltijd 11 Nut van inspanning 12,13 Moeilijkheidsgraad Begrip tijdens de les 14,15 Begrip thuis 16,17 Planning studie 18 Begeleiding Keuzes maken 19 Begeleidingstijd 20

Resultaten onderzoek onder leerlingen Betrouwbaarheid (sub)schalen: Variabele Alpha variabele Indicatoren Items Alpha subschaal Betrouwbaar-heid   Tempo lesstof 1,2 0,53 onvoldoende Lestijd Tijd voor opgaven 3,4 0,60 marginaal Voorbereiding op examen 5,6 0,71 voldoende Lengte lesperiodes 7,8,9 n.v.t. Tijd buiten school 0.83 Tijd tussen examens 10 goed Ruimte na schooltijd 11 Nut van inspanning 12,13 Moeilijkheidsgraad 0.77 Begrip tijdens de les 14,15 Begrip thuis 16,17 Planning studie 18 Begeleiding 0.42 Keuzes maken 19 Begeleidingstijd 20

Vergelijking resultaten reguliere leerlingen en doorstroomleerlingen Zeer duidelijke verschillen tussen beide soorten leerlingen voor de variabele ‘ Tijd buiten school’. Group Statistics   Klas Aantal leerl. Gemiddelde Standaarddeviatie Standaard fout Voorbereiding op examen Reguliere leerlingen 24 2,0208 ,65074 ,13283 Doorstroomleerlingen 29 2,0000 ,64087 ,11901 Tijd_voor opgave 2,7500 ,60792 ,12409 2,7069 ,71361 ,13251 Tijd_buiten_school 2,6750 ,59800 ,12207 2,2759 ,71995 ,13369 Moeilijkheidsgraad 3,0694 ,43660 ,08912 3,3103 ,45801 ,08505

Zijn de cijfers betrouwbaar en bruikbaar? Uit Levene ’s test (F-toets) blijkt dat de variaties in de twee groepen leerlingen gelijk zijn dus we vergelijken geen appels met peren. Uit de T-test blijkt dat er met name een significant verschil is tussen de twee groepen leerlingen in ‘tijd buiten school’. Doorstroomleerlingen scoren statistisch significant veel lager, zij ervaren veel minder voorbereidingstijd buiten de school dan reguliere leerlingen!!

Overige resultaten onderzoek onder leerlingen (individuele vragen) Stelling: ‘Mijn schoolprestaties worden beter wanneer mijn studieloopbaanbegeleider mij zou helpen met het maken van keuzes in mijn vrije tijd (r)’ Score regulier 2,63 en score doorstroom 2,21,dus regulier nauwelijks behoefte, doorstroom wel. Stelling: ‘Mijn studieloopbaanbegeleider maakt genoeg tijd voor mij vrij’ Score regulier 2,50 en score doorstroom 1,69, dus regulier gemiddelde score maar doorstroom zeer ontevreden over begeleidingstijd!

Belangrijkste conclusies Doorstroomleerlingen ervaren een enorm gebrek aan voorbereidingstijd buiten de school, reguliere leerlingen niet. Het verschil tussen beide groepen is significant, de conclusie kan statistisch onderbouwd worden. Moeilijkheidsgraad speelt volgens alle leerlingen nauwelijks een rol bij studieproblemen. De begeleiding schiet tekort bij doorstroomleerlingen. Zij willen meer advies over keuzes in de vrije tijd. Bovendien ervaren zij overduidelijk een tekort aan begeleidingstijd. Bij reguliere leerlingen is begeleiding geen issue.

Aanbevelingen Afschaffing aparte niveau 3 opleiding/ doorstroomtraject en uitsluitend regulier niveau 4 aanbieden. Redenen: Niveau 3 heeft nauwelijks perspectief op de arbeidsmarkt (UWV, maart 2015). Studiedruk in het derde leerjaar veel te groot bij het doorstroomtraject, tijdgebrek speelt een grote rol. Meer diploma’s niveau 4 door betere spreiding studiebelasting over de opleiding, de druk in het derde leerjaar verdwijnt. Meer diploma’s niveau 3 door uitstroommogelijkheid met diploma niveau 3 binnen 3 jaar?

Aanbevelingen (2) Intensievere begeleiding gedurende het derde jaar. Bij afschaffing van het doorstroomtraject zorgen voor differentiatie in de begeleiding. Bijvoorbeeld flexibele begeleidingstijden gebaseerd op de studievoortgang en behoefte van de leerling.