Vragen, wat voor vragen?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Portfolio presentatie
Didactische werkvormen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Nederlands – Taalverzorging en begrippen Woord- en zinsbouw
Rekenbeleid
Toetsen: weet wat u meet
Competentiegericht leren vmbo
Docentendag
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Samenvatten.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Portfolio Presentatie
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
RTTI – kennismaking en ervaring
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Lezen: doe het goed voor
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Woordjes leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
vakdidactiek pedagogiek
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Psychomotorische taxonomie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Mysterie: Moord op de Romanovs
Oefening met atlas en kaarten
Hogere denkvaardigheden
Ondernemingsvormen.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Toets instructie allesvoorengels.nl.
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Vaardigheden Interviewen
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Rekenen in andere vakken
Dick Hennink Kees Beers
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Omgaan met verschillen
Erosie en Sedimentatie
Cijferloos lesgeven bij talen
Zelfstandig maken van opdrachten
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Bronnenonderzoek.
SO bespreken: wat was moeilijk?
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Vragen, wat voor vragen?

Welke vraag is moelijker? Wat is erosie? Waar zal erosie plaatsvinden in onderstaande afbeelding? Op welke manier kan in de toekomst de erosie in de benedenloop van een rivier (afbeelding) worden voorkomen?

Taxonomie (indeling) van Bloom

Andere indelingen OBIT: onthouden, begrijpen, integreren en toepassen RTTI: reproductie, toepassing 1, toepassing 2 en inzicht Herziene versie van Bloom

RTTI op De Copernicus Eerste 3 leerjaren werken al zo In de toekomst ook de andere leerjaren

Type vragen en toetsing Toetsen en examens bestaan ook uit verschillende soorten vragen

RTTI R = Reproductie: Je lost problemen op of beantwoordt vragen op basis van herkenning of wat je van buiten hebt geleerd. T1 = Toepassing 1: Je past de leerstof toe in situaties die je hebt geoefend in de les of bij het maken van huiswerk. T2 = Toepassing 2: Je past de leerstof toe in situaties die nieuw zijn. Ook kun je in een gegeven situatie zelf bepalen welke manier van oplossen het meest geschikt is. I = Inzicht: Je moet zelf iets toevoegen aan wat je hebt geleerd. Je moet bijvoorbeeld een verband leggen dat niet in de les is besproken of een voorbeeld bedenken. Je bent kunt zelfstandig een opdracht doorgronden en oplossen.

Wat te doen? In groepjes van 3 vragen bedenken: 2 x R,2 x T1, 2 x T2, 2 x I (afwijken mag ook) Open vragen Uitgebreid antwoord toevoegen per vraag

‘Waarom moeten wij dat bedenken?’ Actief nadenken over de leerstof, hogere denkvaardigheden activeren. Samen verantwoordelijk voor de toets voorbereiding Hypothese: leerlingen halen hogere cijfers!