Vragen, wat voor vragen?
Welke vraag is moelijker? Wat is erosie? Waar zal erosie plaatsvinden in onderstaande afbeelding? Op welke manier kan in de toekomst de erosie in de benedenloop van een rivier (afbeelding) worden voorkomen?
Taxonomie (indeling) van Bloom
Andere indelingen OBIT: onthouden, begrijpen, integreren en toepassen RTTI: reproductie, toepassing 1, toepassing 2 en inzicht Herziene versie van Bloom
RTTI op De Copernicus Eerste 3 leerjaren werken al zo In de toekomst ook de andere leerjaren
Type vragen en toetsing Toetsen en examens bestaan ook uit verschillende soorten vragen
RTTI R = Reproductie: Je lost problemen op of beantwoordt vragen op basis van herkenning of wat je van buiten hebt geleerd. T1 = Toepassing 1: Je past de leerstof toe in situaties die je hebt geoefend in de les of bij het maken van huiswerk. T2 = Toepassing 2: Je past de leerstof toe in situaties die nieuw zijn. Ook kun je in een gegeven situatie zelf bepalen welke manier van oplossen het meest geschikt is. I = Inzicht: Je moet zelf iets toevoegen aan wat je hebt geleerd. Je moet bijvoorbeeld een verband leggen dat niet in de les is besproken of een voorbeeld bedenken. Je bent kunt zelfstandig een opdracht doorgronden en oplossen.
Wat te doen? In groepjes van 3 vragen bedenken: 2 x R,2 x T1, 2 x T2, 2 x I (afwijken mag ook) Open vragen Uitgebreid antwoord toevoegen per vraag
‘Waarom moeten wij dat bedenken?’ Actief nadenken over de leerstof, hogere denkvaardigheden activeren. Samen verantwoordelijk voor de toets voorbereiding Hypothese: leerlingen halen hogere cijfers!