Passend onderwijs
Programma Welkom Stellingen Werkvorm: voor - en nadelen passend onderwijs Presentatie Passend Onderwijs Pauze Programma kijken Wat zien we in de praktijk? Afsluiting
Passend onderwijs Doel van de avond Informatie over passend onderwijs Hoe kan passend onderwijs een plek krijgen in de school (van uw kind)? Uitwisselen van ervaringen
Stellingen Stelling 1: Kinderen krijgen gelijke kansen als ze ongelijk onderwijs kunnen genieten. . Toon de dia en vraag om reactie van de ouders.
Stellingen Stelling 2: Goed onderwijs en goede extra ondersteuning van een leerling in de klas valt of staat met de leraar.
Stellingen Stelling 3: Kinderen kunnen prima zelf vertellen wat zij nodig hebben en waar knelpunten liggen.
Voor - en nadelen passend onderwijs Waar zijn de voordelen van passend onderwijs? Wat zijn de nadelen van passend onderwijs? Materiaal: twee flip- over vellen, pennen en post-its Hang twee flappen op in de ruimte. Geef de ouders een pen en voldoende post-its. Laat de ouders voor en nadelen opschrijven. Geef aan dat ze een onderwerp per post-it schrijven. Laat de ouders de post-it zelf opplakken. Bespreek de post-it en nodig de ouders uit om gemeenschappelijke thema’s te maken van de uitkomsten. (wellicht kunnen de uitkomsten later in de subgroepen nog aan de orde komen)
Wat is passend onderwijs? Wat is de stand van zaken in de scholen in het kader van passend onderwijs? Wat betekent passend onderwijs op school en in de klas? Vertel het ontstaan en doel van passend onderwijs. Nodig evt. een gastspreker uit om uitleg te geven over dit thema.
Pauze
Een hoofdprogramma kijken Passend onderwijs Een hoofdprogramma kijken Ter voorbereiding: kijk het gehele hoofdprogramma en bepaal welke fragmenten voor de groep ouders passend zijn. Maak een selectie en bekijk gezamenlijk de fragmenten. Laat ouders reageren; wat valt op? Wat is herkenbaar? Ga uiteen in subgroepen (zie volgende dia)
Passend onderwijs; de praktijk Subgroepen: Uitwisseling aan de hand van vragen kaartjes over passend onderwijs Verdeel de groep in subgroepen (maximaal 6 personen) Geef de subgroepen een aantal vragen mee die uitgewerkt zijn op papier en/of kaartjes Vragen: Wat merkt u van passend onderwijs op de school van uw kind? In het kader van passend onderwijs, waar bent u tevreden over? In het kader van passend onderwijs, wat kan anders, wat behoeft nog aandacht? Hoe vindt u dat het contact verloopt met de school van uw kind? Hoe weet u dat uw kind voldoende aandacht krijgt binnen de groep? Wat vindt u belangrijk in de informatieoverdracht over uw kind? Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat alle leerlingen (dus ook leerlingen met een extra onderwijsbehoefte) op de beste manier geholpen worden?
Plenaire terugkoppeling Noem kort waar jullie over hebben gesproken. Over welk onderwerp hebben jullie het meeste doorgepraat? Wat behoeft nog aandacht? Bespreek de uitkomsten plenair.
Tips en tops Bedankt voor je aandacht! Afsluiting Tips en tops Bedankt voor je aandacht! Tips en Tops: Nodig de ouders uit om aan te geven wat ze goed vonden aan de presentatie. Nodig de ouders uit tips te benoemen ter verbetering aan de presentatie.