Stichting Lek en IJssel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Sturen op delen = vermenigvuldigen
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Diagnostische toetsen voor het MBO
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
WELKOM.
Informatie- avond groep 6
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Op de informatiebijeenkomst CITO
Informatie avond september 2011
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Centrale schoolbespreking
Kwaliteitsbeleid.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Welkom op de informatieavond
Op de informatieavond van de groepen 5
Ouder-informatieavond Schooljaar
Informatie nieuwe Cito-normering.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
en het leerlingvolgsysteem
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Circuit en hoeken.
Keuzethema: differentiatie
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Door Sabrina Heijnen.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Transcript van de presentatie:

Stichting Lek en IJssel Programma Taal Stichting Lek en IJssel Directeurenberaad 11 maart 2010 M&O Groep

Leeropbrengsten technisch lezen medio 2009-2010 Dwarsdoorsneden groep 3-8 DMT versie 2009 Groep 3 kaart 1, groep 4-8 kaart 1-3 Niveaus A-E Resultaten van 11 scholen Resultaten op basis van gegevens van 11 scholen (van de 15) vóór 1 maart ontvangen. Na 1 maart van 2 scholen nog gegevens ontvangen. Van 2 scholen nog niks Weggelaten uit de analyse: Scholen die de oude DMT hebben afgenomen Scholen die scores van verschillende kaarten hebben gemiddeld (één vaardigheidsscore) M&O Groep

Drie-Minuten-Toets (DMT) Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 as kring heerlijk jeuk smid sleutel zeem tand gebouw rauw markt elastiekje rij schelp paasvakantie

Streefdoelen technisch lezen 10% E-score 15% D-score 25% C-score 50% A- en B-score Streefdoelen technisch lezen Gebaseerd op Onderwijscontinuüm Besproken op 14 januari 2010 Streefdoelen technisch lezen M&O Groep

Voorbeeldschool 1 (Percentage ABC over alle scholen; 75% is streefdoel) Groep Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 3 n.b. - 4 71% 5 76% 6 78% 96% 81% 7 46% 85% 8 77% 84% 92% Toelichting: 75% = landelijk streefdoel en ook van deze school Groep 3: gegevens nog niet bekend Groep 4: iets onder het streefdoel, maar flink bijgetrokken t.o.v. vorige meting (dwars) én beter dan vorige groep 4 (trend). Groep 5, 6, 8: boven streefdoel Groep 7: lage opbrengst kaart 1 (automatisering): wordt verder bekeken in het aanbod; geen methode - volgend jaar wel (Estafette) M&O Groep

Voorbeeldschool 2 (Percentage ABC over alle scholen; 75% is streefdoel) Groep Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 3 64% - 4 76% 72% 48% 5 56% 58% 59% 6 31% 52% 44% 7 29% 8 60% Toelichting: 75% = landelijk streefdoel Resultaten: In alle groepen te lage opbrengst Het begint al bij de basis! Aanpak: 1. basisarrangement aanpassen (en niet extra RT!!): Methodegebruik (gr3: oude VLL; gr4-6: onderste boven van lezen; gr7-8: geen aanbod) Effectieve leertijd bekijken (op rooster en daadwerkelijk uitgevoerd) en bijstellen (kwaliteitskaarten taalpilots) Leerkrachtvaardigheden M&O Groep

Leeropbrengsten technisch lezen op Stichtingsniveau (medio 2009-2010) Groep Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 3 80% (5/8) - 4 80% (5/7) 71% (1/7) 65% (2/8) 5 75% (4/7) 70% (2/7) 68% (3/8) 6 57% (2/7) 70% (4/8) 7 51% (1/7) 79% (7/8) 8 65% (2/7) 72% (3/7) 76% (4/8) Toelichting: 80%: ABC=score; (5/8) = 5 van de 8 scholen haalt > 75%) Groep 3 (n=8): Van 2 scholen geen resultaten bekend op 1 maart Vijf scholen hebben kaart 2 afgenomen 1 school heeft resultaten groep 3 kaart 1 en 2 samengenomen (weggelaten uit analyse) Groep 4-8 (n=7): 2 scholen resultaten groep 4-8 oude DMT (weggelaten uit analyse) 1 school alleen kaart 3 1 school: kaart 1-3 op één vaardigheidsschaal 1 school: kaart 1-3 al in november afgenomen (wel meegenomen) In alle groepen het streefdoel gehaald: 1 school (alle groepen op 1 na boven de 80%!) Conclusies: Nog geen eenduidige lijn op alle scholen, zodat vergelijking over alle scholen niet mogelijk is. Op slechts een klein aantal scholen wordt het streefdoel voor technisch lezen gehaald. Er wordt over het algemeen een te zwakke basis gelegd voor taal. Grootste probleem is de automatisering = trage lezers of veel raden = probleem bij studerend lezen. (Percentage ABC over alle scholen; 75% is streefdoel) M&O Groep

Cyclische kwaliteitszorg Vervolgstappen Resultaten bespreken met je team in relatie tot je aanbod! Doelen technisch lezen per jaargroep tot eind 2009-2010; Hermeting einde schooljaar; Teambespreking resultaten en doelen volgend schooljaar. Cyclische kwaliteitszorg Relatie resultaten en aanbod op school bekijken (teambespreking): Methode: In groep 3 hebben alle scholen een methode (meestal VLL 2e maan); In groep 4-6 hebben de meeste scholen een methode In groep 7-8 hebben de meeste scholen geen methode Effectieve leertijd: Richtlijn op kwaliteitskaart ‘Tijd voor taal/lezen’ Extra instructie: Ga echt pas extra instructie geven als > 75% van de leerlingen een ABC-score haalt! Gebruik het protocol als richtlijn. M&O Groep

Activiteiten 2009-2010 Activiteit Deadline Inventarisatie aanbod spelling, grammatica en stellen 29 april 2009 Hermeting DMT einde schooljaar 25 juni 2009 Trendanalyses taalbreed Start taalbeleidsplan Eind 2011 M&O Groep

Trendanalyses taalbreed Resultaten eind 2009-2010 Over de afgelopen vijf jaar Toetsen: Taal voor kleuters DMT Spelling Begrijpend lezen Woordenschat M&O Groep

Taalbeleidsplan in 10 stappen Aanleiding taalbeleidsplan Stap 2 Beschrijving huidige situatie Stap 3 Reflectie op huidige situatie Stap 4 Oriëntatie op gewenste situatie Stap 5 Vaststellen van prioriteiten Stap 6 Formuleren van doelen Stap 7 Kiezen van activiteiten Stap 8 Vaststellen meerjarenplan Stap 9 Uitvoeren en borgen Stap 10 Monitoren en bijstellen ANALYSE PLANNEN Stap 1-4: Analyseren: al wat van gedaan! Inventariseren taalaanbod (doelen, activiteiten, specifieke begeleiding) Leeropbrengsten (trends en dwarsdoorsneden) Bespreken van de leeropbrengsten NU: oriënteren op gewenste situatie enz. Start taalbeleidsplan – instapmomenten voor begeleiding: 1 september 2010 1 januari 2011 1 september 2011 Procedure: Bespreken format tijdens schoolbezoek in april 2009; wie wil kan dan aan de slag. Feedback op plan o.l.v. IB’er gekoppeld op een van de instapmomenten. Indien gewenst intervisie IB’er en/of teamcoaching/-scholing op school. Drie pilotscholen gaan al voor de zomervakantie aan de slag (voorbeeld) DOEN M&O Groep