Stichting Lek en IJssel Programma Taal Stichting Lek en IJssel Directeurenberaad 11 maart 2010 M&O Groep
Leeropbrengsten technisch lezen medio 2009-2010 Dwarsdoorsneden groep 3-8 DMT versie 2009 Groep 3 kaart 1, groep 4-8 kaart 1-3 Niveaus A-E Resultaten van 11 scholen Resultaten op basis van gegevens van 11 scholen (van de 15) vóór 1 maart ontvangen. Na 1 maart van 2 scholen nog gegevens ontvangen. Van 2 scholen nog niks Weggelaten uit de analyse: Scholen die de oude DMT hebben afgenomen Scholen die scores van verschillende kaarten hebben gemiddeld (één vaardigheidsscore) M&O Groep
Drie-Minuten-Toets (DMT) Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 as kring heerlijk jeuk smid sleutel zeem tand gebouw rauw markt elastiekje rij schelp paasvakantie
Streefdoelen technisch lezen 10% E-score 15% D-score 25% C-score 50% A- en B-score Streefdoelen technisch lezen Gebaseerd op Onderwijscontinuüm Besproken op 14 januari 2010 Streefdoelen technisch lezen M&O Groep
Voorbeeldschool 1 (Percentage ABC over alle scholen; 75% is streefdoel) Groep Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 3 n.b. - 4 71% 5 76% 6 78% 96% 81% 7 46% 85% 8 77% 84% 92% Toelichting: 75% = landelijk streefdoel en ook van deze school Groep 3: gegevens nog niet bekend Groep 4: iets onder het streefdoel, maar flink bijgetrokken t.o.v. vorige meting (dwars) én beter dan vorige groep 4 (trend). Groep 5, 6, 8: boven streefdoel Groep 7: lage opbrengst kaart 1 (automatisering): wordt verder bekeken in het aanbod; geen methode - volgend jaar wel (Estafette) M&O Groep
Voorbeeldschool 2 (Percentage ABC over alle scholen; 75% is streefdoel) Groep Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 3 64% - 4 76% 72% 48% 5 56% 58% 59% 6 31% 52% 44% 7 29% 8 60% Toelichting: 75% = landelijk streefdoel Resultaten: In alle groepen te lage opbrengst Het begint al bij de basis! Aanpak: 1. basisarrangement aanpassen (en niet extra RT!!): Methodegebruik (gr3: oude VLL; gr4-6: onderste boven van lezen; gr7-8: geen aanbod) Effectieve leertijd bekijken (op rooster en daadwerkelijk uitgevoerd) en bijstellen (kwaliteitskaarten taalpilots) Leerkrachtvaardigheden M&O Groep
Leeropbrengsten technisch lezen op Stichtingsniveau (medio 2009-2010) Groep Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3 3 80% (5/8) - 4 80% (5/7) 71% (1/7) 65% (2/8) 5 75% (4/7) 70% (2/7) 68% (3/8) 6 57% (2/7) 70% (4/8) 7 51% (1/7) 79% (7/8) 8 65% (2/7) 72% (3/7) 76% (4/8) Toelichting: 80%: ABC=score; (5/8) = 5 van de 8 scholen haalt > 75%) Groep 3 (n=8): Van 2 scholen geen resultaten bekend op 1 maart Vijf scholen hebben kaart 2 afgenomen 1 school heeft resultaten groep 3 kaart 1 en 2 samengenomen (weggelaten uit analyse) Groep 4-8 (n=7): 2 scholen resultaten groep 4-8 oude DMT (weggelaten uit analyse) 1 school alleen kaart 3 1 school: kaart 1-3 op één vaardigheidsschaal 1 school: kaart 1-3 al in november afgenomen (wel meegenomen) In alle groepen het streefdoel gehaald: 1 school (alle groepen op 1 na boven de 80%!) Conclusies: Nog geen eenduidige lijn op alle scholen, zodat vergelijking over alle scholen niet mogelijk is. Op slechts een klein aantal scholen wordt het streefdoel voor technisch lezen gehaald. Er wordt over het algemeen een te zwakke basis gelegd voor taal. Grootste probleem is de automatisering = trage lezers of veel raden = probleem bij studerend lezen. (Percentage ABC over alle scholen; 75% is streefdoel) M&O Groep
Cyclische kwaliteitszorg Vervolgstappen Resultaten bespreken met je team in relatie tot je aanbod! Doelen technisch lezen per jaargroep tot eind 2009-2010; Hermeting einde schooljaar; Teambespreking resultaten en doelen volgend schooljaar. Cyclische kwaliteitszorg Relatie resultaten en aanbod op school bekijken (teambespreking): Methode: In groep 3 hebben alle scholen een methode (meestal VLL 2e maan); In groep 4-6 hebben de meeste scholen een methode In groep 7-8 hebben de meeste scholen geen methode Effectieve leertijd: Richtlijn op kwaliteitskaart ‘Tijd voor taal/lezen’ Extra instructie: Ga echt pas extra instructie geven als > 75% van de leerlingen een ABC-score haalt! Gebruik het protocol als richtlijn. M&O Groep
Activiteiten 2009-2010 Activiteit Deadline Inventarisatie aanbod spelling, grammatica en stellen 29 april 2009 Hermeting DMT einde schooljaar 25 juni 2009 Trendanalyses taalbreed Start taalbeleidsplan Eind 2011 M&O Groep
Trendanalyses taalbreed Resultaten eind 2009-2010 Over de afgelopen vijf jaar Toetsen: Taal voor kleuters DMT Spelling Begrijpend lezen Woordenschat M&O Groep
Taalbeleidsplan in 10 stappen Aanleiding taalbeleidsplan Stap 2 Beschrijving huidige situatie Stap 3 Reflectie op huidige situatie Stap 4 Oriëntatie op gewenste situatie Stap 5 Vaststellen van prioriteiten Stap 6 Formuleren van doelen Stap 7 Kiezen van activiteiten Stap 8 Vaststellen meerjarenplan Stap 9 Uitvoeren en borgen Stap 10 Monitoren en bijstellen ANALYSE PLANNEN Stap 1-4: Analyseren: al wat van gedaan! Inventariseren taalaanbod (doelen, activiteiten, specifieke begeleiding) Leeropbrengsten (trends en dwarsdoorsneden) Bespreken van de leeropbrengsten NU: oriënteren op gewenste situatie enz. Start taalbeleidsplan – instapmomenten voor begeleiding: 1 september 2010 1 januari 2011 1 september 2011 Procedure: Bespreken format tijdens schoolbezoek in april 2009; wie wil kan dan aan de slag. Feedback op plan o.l.v. IB’er gekoppeld op een van de instapmomenten. Indien gewenst intervisie IB’er en/of teamcoaching/-scholing op school. Drie pilotscholen gaan al voor de zomervakantie aan de slag (voorbeeld) DOEN M&O Groep