op weg met een jaarthema

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Godsdienst.
Advertisements

Kerstmis.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Pastoraal op school.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Woord van Leven Mei 2011.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Geloven en nu….
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
preek over Deuteronomium 6:20-25
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
Een catechesejaar plannen.
De jonge Samuël was... hoofdstuk 1: uit een onvruchtbare vrouw geboren hoofdstuk 2: eerstegeborene, priesterlijk 3.
Protestantse gemeente
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Durf te dromen.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
De discipelen hadden de hele nacht gevist en niets gevangen …
Het belang van voorlezen
Op weg naar een nieuwe morgen Advent op weg Al 3 maanden op 3 maanden.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Corsodienst 21 augustus corso bouw je samen. Ds. : Mw Marijn Rohaan. Ouderling : Joke Nijhuis Organist : Johan Bredewout Schriftlezingen : Exodus 17: 9-13.
Genesis 22:1-19 (HSV) En het gebeurde na deze dingen dat God Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie, hier ben ik. Hij zei:
Muziek kan houvast zijn, troost,
Gods stem leren verstaan
De Geest en een Heilig Leven
Kort doopformulier voor de kinderdoop
Welkom kinder- dienst Biddag 2017 Bidden tot de ONBEKENDE GOD X.
VERWACHTINGSDIENST….
Voorganger Ds. S. v.d Zee, Zwolle Ouderling : Greet Lindenberg Organist : Johan Tijssen Schriftlezing : Marcus 15 :
Pinksteren 4 juni 2017.
Zondag 30 juli 2017 Voorganger: ds. Riek van Haeringen, Dronten
Les 8 Bidden kun je leren.
Welkom Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling van dienst: Wouter
Hier gaan we het levende-dia-spel doen!
Les 3 De Bijbelschrijvers
Ik ben een leerling van Jezus.
Blok III God de Zoon In de komende zes lessen leer je God de Zoon beter kennen door te kijken naar wat Hij gedaan heeft en nu nog doet.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Les 11 Waar blijft Gods antwoord?
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Ik leer dat ik met anderen steeds weer respectvol moet omgaan.
Informatie verdraaien
Jezus ging naar de woestijn. Hij was daar 40 dagen en 40 nachten,
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
Avondmaal (Traditioneel) proviand voor onderweg
WELKOM.
Blok II Jezus ontmoeten – nu
God gééft Zich oorzaak leer er een les uit! BRON = het spreken van God
Tempel reinigen schoonmaken, wassen.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Johannes 3:16 (NBV) God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem.
Welkom in deze kerkdienst
Informatieavond 15 november 2017
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
Goede vrijdag Lucas 23:44-48 uit De Bijbel in Gewone Taal “Om ongeveer twaalf uur ’s middags werd het opeens donker in het hele land. Drie uur lang bleef.
De binding van Jitschaq – Genesis 22
Mogelijke Jezusbeelden
Het offer van Abraham 1 april 2018 Hendrik Ido Ambacht.
Liturgische gebeden Beamteam aanwijzingen: GK2017
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Welkom Thema: Op pad… Voorganger: Mevr. L. Winters
Transcript van de presentatie:

op weg met een jaarthema directiedag basisonderwijs augustus 2017

Een nieuw jaarthema? Ja en nee… Vorig jaar: het beeld van de weg en ‘zien waar het vuur brandt’. Dit jaar: verder op deze weg, om gelovige spiritualiteit een plaats te geven in onze school. Meer dan ooit heeft onderwijs vandaag behoefte aan bezieling, in-spiratie, aan ‘zin’.

Een weg dus die verdergaat Een weg dus die verdergaat. Zie je de kleuren van vorig jaar terugkeren op de nieuwe affiche in de rechterkant?

Je bent bemind Je bent geroepen

In de basisschool houden we van verhalen In de basisschool houden we van verhalen. Hier een mooi verhaal uit de oude Bijbel dat al duizenden jaren lang telkens opnieuw verteld wordt. 1 Samuël 3, 1-10 Het was nacht…

Het was nacht… Een woord van God werd in die tijd niet veel gehoord.

Een jongen, Samuël, lag te slapen in het heiligdom waar hij dienaar was.

Het was nacht. Maar de lamp van God brandde nog… Hoewel het leven voor de mensen in het land niet goed was, omdat priester Eli en zijn zonen dingen deden die naar Gods woord verkeerd zijn.

Samuël sliep onrustig. (Wie zal ik worden. Wat gaat er gebeuren Samuël sliep onrustig. (Wie zal ik worden? Wat gaat er gebeuren? Wat zal ik doen?) Het was alsof een stem hem aansprak van binnen. Hij hoorde zijn naam: ‘Samuël’…

Samuël stond op en ging naar Eli die wat verderop te slapen lag Samuël stond op en ging naar Eli die wat verderop te slapen lag. ‘Hier ben ik. U hebt mij geroepen?’ ‘Nee’, zei Eli, ‘ga maar terug slapen’.

Samuël ging weer liggen. Maar opnieuw hoorde hij die roepstem Samuël ging weer liggen. Maar opnieuw hoorde hij die roepstem. En hij terug naar Eli. ‘Hier ben ik. U hebt mij geroepen?’ ‘Nee, mijn jongen’, zei Eli weer, ‘ga maar slapen’.

Hetzelfde gebeurde nog een derde keer Hetzelfde gebeurde nog een derde keer. Toen begreep Eli wat er gaande was: dat het de Heer was die Samuël aansprak. ‘Als je weer wordt geroepen, Samuël, antwoord dan: spreek, Heer, ik luister’. En Samuël ging opnieuw slapen.

God kwam bij Samuël aanwezig God kwam bij Samuël aanwezig. En nu hoorde hij zijn naam noemen, twee maal: Samuël, Samuël…

‘Spreek, Heer, ik luister’.

Je bent bemind Je bent geroepen

Mooi verhaal. Maar vreemd toch ook Mooi verhaal. Maar vreemd toch ook? Een jongen die ‘s nachts de stem van God hoort… Hoe zou dit verhaal ook vandaag iets te ‘zeggen’ hebben, iets te betekenen voor onderwijs ? Is in onze school iets te horen van Gods woord? Voor of door kinderen? Voor of door leerkrachten?

Je bent bemind

Samuël hoort zijn eigen naam noemen… Het mooiste dat een kind kan leren op school is ‘bemind te zijn’. Dat een kind zich gekend en erkend weet en op elk moment mag ervaren diep geliefd te zijn.

Iets van Gods present stellen Iets van Gods present stellen? Elk kind graag zien en graag blijven zien, het een kwestie van ingesteldheid … Maar ook een kwestie van organisatie, didactische aanpak, evaluatie, brede zorg…

Je bent geroepen

‘Spreek, Heer…’, leert Samuël zeggen Mooi hoe een schoolkind kan leren zich te openen, en stap voor stap zich aangesproken weet. Dat een kind vrij mag verlangen naar goed leven, naar een betere wereld.

Heeft God met elk kind iets voor Heeft God met elk kind iets voor? Zin in leven/leren … het vraagt meer dan kinderen ‘voorbereiden’ en ‘aanpassen’ voor de wereld van nu. Vooral ook leren onderscheiden wat nieuwe toekomst geeft.

Je bent bemind Je bent geroepen

Samuël ontdekt wat het is … te luisteren Hoe mooi kan een school zijn, waar geluisterd wordt … waar men op verhaal kan komen. Dat leerkrachten en kinderen in de diepte luisteren naar kinderen, naar elkaar.

Is op school iets van God te beluisteren Is op school iets van God te beluisteren? Mag er ruimte en tijd zijn voor luisteren, voor écht gesprek? Rust en stilte, even bij zichzelf zijn, ook voor kinderen is het een bron van diepere ervaring. Ook voor leerkrachten.

Je bent bemind Je bent geroepen

Eli helpt Samuël om Gods stem te onderscheiden Wat kan je als leerkracht veel betekenen voor een kind! Wat kan je het verschil maken. Dat kinderen bemiddelaars vinden die het geheim en de diepte van het leven helpen ontsluiten

Kan een school iets van God ‘bemiddelen’ Kan een school iets van God ‘bemiddelen’? Een school is geen verhaal van perfecte of gelovige mensen – ook Eli in het verhaal staat aan de falende kant. Maar men kan wel ruimte scheppen voor nieuw geloof en energie.

Je bent bemind Je bent geroepen

Een gebed Moge, Heer, ons schooljaar beginnen onder uw zegen. Dat elk kind, elke leerkracht, elke medewerker, elke ouder zich bemind mag weten. Dat we ons geroepen weten om school te zijn, te worden voor de toekomst die uw Woord ons schept.

Jaarthemawerking en -aanbod “Je bent bemind. Je bent geroepen” = thema in alle sectoren van ons bisdom Affiches: om mee te nemen én online Bouwstenen voor een startviering: zie mailing en website Alle andere materialen volgen op de website, om te beginnen deze bezinning

Jaarthemawerking en -aanbod Da Capo-evenement in Klankenbos Neerpelt 20 september vanaf 17 uur. Uitnodiging en toelichting volgt. Maandimpulsen voor team én voor de kinderen. Vorming pastorale verantwoordelijken: maandag 9 of dinsdag 10 oktober NM

Jaarthemawerking en -aanbod DiMENSiedag voor directies en pedagogisch adviseurs Ontmoeting met prof. Erik Borgman: ‘Leven van wat komt’ Vrijdag 24 november 9.30 – 13.00 (met lunch) Iets over de ‘luisterrondes’ = beweging onder impuls van onze bisschop om met elkaar in gesprek te gaan over: waar je in gelooft, waar je je bemind weet, waardoor je je aangesproken voelt, wat je be-zielt… Modellen, werkvormen, kansen worden aangereikt in de loop van dit jaar