SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 4 – 30 september 2017
(cursus p. 3) Gezonden om te verkondigen “Als we het over de verkondiging van het evangelie hebben, denken we spontaan aan bepaalde initiatieven en activiteiten. Toch zien we zo het meest wezenlijke over het hoofd. De verkondiging van het evangelie is niet iets dat de Kerk naast al de rest ook nog kan doen. Door het feit zelf dat ze bestaat en door zo authentiek mogelijk te beantwoorden aan haar roeping (missie, zending), is de Kerk zelf levende en daadwerkelijke verkondiging van het evangelie. In die zin doet de Kerk niet alleen aan verkondiging, ze is verkondiging. “
DE VERKONDIGING VAN HET EVANGELIE 1. De context van de evangelisering II. Waarom evangeliseren? III. Wat en hoe evangeliseren?
Enzo Biemmi “Wij staan dicht bij het einde van het sociologische christendom. Daarmee bedoelen we het christendom waarmee de christen samenviel met de burger. Je kon in die cultuur niets anders zijn dan christen. Geloof was overgeërfd, opgelegd, verworven en verplicht. We gaan naar een tijd van cultureel en religieus pluralisme waarin de mensen vrij zullen kiezen om al dan niet christen te worden, want hetgeen de huidige cultuur doorgeeft, is niet het geloof, maar wel de godsdienstvrijheid.”
CONTEXT
Een seculiere tijd Seculier < saeculum = tijd(elijke),profane…sacraal = het ‘eeuwige’ p. 10 : “Onze tijd is er één van diepgaande secularisatie” Secularisering/secularisatie 1) publieke domeinen (politiek, gerecht, cultuur, …) die onttrokken worden aan de godsdienst (bv. het onttrekken van kerkelijke goederen tijdens de Franse revolutie) 2) het verminderen en terugvallen van de deelname aan kerkelijke rituelen Taylor: 3) de gewijzigde omstandigheden (conditions of un/belief) die het mogelijk hebben gemaakt dat de vanzelfsprekendheid van het geloof rond 1500, vandaag heeft plaats gemaakt voor het optionele karakter ervan. “un context culturel inédit”
“Agnosme” een diffuus proces, waarbij God en de verwijzing naar God langzamerhand uit het bewustzijn verdwijnen “God hoeft niet meer” een diepgaand proces van bewustzijnsverandering
Apathisme?
“Je bent niet als christen geboren, je moet het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw)
“Je bent niet als christen geboren, je moet het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (4de eeuw)
“Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (4de eeuw) “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als onontbeerlijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw)
“Laten we niet zeggen dat het vandaag moeilijker is; het is anders “Laten we niet zeggen dat het vandaag moeilijker is; het is anders.” (EG 263)
van een geloof uit gewoonte (convention) Enzo Biemmi van een geloof uit gewoonte (convention) naar een geloof uit overtuiging (conviction)
Enzo Biemmi “In een multiculturele samenleving krijgt het christelijke geloof zijn origineel statuut terug van ‘proposition libre et adhésion libre’.”
Toen was geloof heel gewoon
Freek De Jonge
https://www.npo.nl/toen-was-geloof-heel-gewoon/29-07- 2017/VPWON_1273648 “Ik geloof nooit dat je teveel van het goede kunt krijgen.” Zou jij de kerk advies kunnen geven over de vraag hoe ze de mensen kan behouden? “Moderniteiten leiden allemaal tot niets.” Het allerbelangrijkste is het pastorale werk” Kerk houd je bij je zaak.