Bijeenkomst startende mentoren WELKOM Woensdag 19/10 6e en 7e uur
DOELEN 3 BIJEENKOMSTEN: PLANNING WOENSDAG 19/10 DOELEN 3 BIJEENKOMSTEN: Je eigen rol als mentor (wat voor een mentor ben ik?) Gesprekstechnieken (leerling/ ouder) Groepsprocessen (klas) Gesprekken met collega’s (o.a. leerlingbespreking) Doel vandaag: Je eigen rol als mentor verkennen Gesprekstechniek: Interventies en niveaus waarnemen tijdens mentor gesprek Tijd: 14.00 Opening 10 min 14.10 Deel 1: je rol als mentor 20 minuten 14.35 Deel 2: Rollenspel gesprek mentor/ leerling (interventies) 45 minuten (+ 10min. Introductie) 15.30 Evaluatie 10 minuten 15.40 Afsluiting
Waar sta je nu als mentor Tweetallen: De bevrager en de mentor De mentor vat kort zijn/ haar beschrijving samen of leest die voor aan de bevrager. De bevrager stelt verhelderende vragen, gebruik ook uitgereikte checklist. De mentor vult beschrijving waar nodig aan. Thuis: verwerk je aantekeningen in je beschrijving en sla je definitieve verhaal over jou als mentor op in een Portfolio. Bewaar dit tot de volgende bijeenkomst. 14.10-14.35 20 minuten. 10 minuten per ronde. Benodigdheden: Checklist ‘Jouw rol als mentor’
Introductie rollenspel Bespreken: Interventies, gespreksniveaus en werkwijze rollenspel werkwijze mentor, leerling en observator 14.35- 15.45 Benodigdheden (uitdelen): Observatielijst (Interventies) Niveaus in een gesprek
Rollenspel Drietallen: Mentor, leerling en observator Interventies 14.45- 15.30 Gespreksniveaus Inhoudsniveau ( er wordt uitsluitend gesproken over de inhoud, daar waar het om gaat) Procedureniveau ( het gaat over procedure-elementen, b.v. ‘waar zullen we gaan zitten’? wanneer zullen we weer een afspraak maken? Interactieniveau ( v.b. ‘ik merk dat je stiller wordt’ , ‘ik merk dat je je afsluit voor mij.’ Dus: de interactie mentor –lln staat centraal) Gevoelsniveau ( het gevoel op het moment van het gesprek staat centraal. B.v. ‘ik zie dat dit je veel doet’, ik merk dat je nu nog boos wordt’. ) Zich openstellen ( mentor is alleen aanwezig, evt. non-verbale reacties) Luisteren (mentor herhaalt stukken tekst van de leerling alleen; manier waarop is belangrijk) Terugkoppelen (mentor vat af en toe in eigen woorden samen; dit verheldert voor beiden) Vragend aansluiten (mentor stelt liefst open vragen vanuit wat gezegd wordt. Dit werkt verdiepend.) Vragend toevoegen (met vragen verbreedt de mentor de inhoud van het gesprek) Informeren (mentor informeert de lln over iets, zodat de lln meer inzicht krijgt) Adviseren (mentor adviseert) Oordelen en opleggen (mentor zegt wat hij ervan vindt + neemt evt. maatregelen.
Evaluatie Ervaringen delen 15.30- 15.40
Afsluiting Dank je wel en tot ziens! 15.40- 15.45 Wat heb je aan deze bijeenkomst gehad: tips en tops