Bijeenkomst startende mentoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Advertisements

Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Communicatie met de klant
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hoera, een oudergesprek!
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Visitatietraining Top GGz
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Reflecteren even pas op de plaats
Gedragsproblemen en stoornissen
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroepbijeenkomst
Volksuniversiteit Zwolle
Welkom 9/19/2018.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 4.
Zelfregulatie op Cartesius2
Gesprekstechnieken Les 1.
Het tweede LOS-gesprek
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Les 5: Verbale communicatie
Cijferloos lesgeven bij talen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst startende mentoren WELKOM Woensdag 19/10 6e en 7e uur

DOELEN 3 BIJEENKOMSTEN: PLANNING WOENSDAG 19/10 DOELEN 3 BIJEENKOMSTEN: Je eigen rol als mentor (wat voor een mentor ben ik?) Gesprekstechnieken (leerling/ ouder) Groepsprocessen (klas) Gesprekken met collega’s (o.a. leerlingbespreking) Doel vandaag: Je eigen rol als mentor verkennen Gesprekstechniek: Interventies en niveaus waarnemen tijdens mentor gesprek Tijd: 14.00 Opening 10 min 14.10 Deel 1: je rol als mentor 20 minuten 14.35 Deel 2: Rollenspel gesprek mentor/ leerling (interventies) 45 minuten (+ 10min. Introductie) 15.30 Evaluatie 10 minuten 15.40 Afsluiting

Waar sta je nu als mentor Tweetallen: De bevrager en de mentor De mentor vat kort zijn/ haar beschrijving samen of leest die voor aan de bevrager. De bevrager stelt verhelderende vragen, gebruik ook uitgereikte checklist. De mentor vult beschrijving waar nodig aan. Thuis: verwerk je aantekeningen in je beschrijving en sla je definitieve verhaal over jou als mentor op in een Portfolio. Bewaar dit tot de volgende bijeenkomst. 14.10-14.35 20 minuten. 10 minuten per ronde. Benodigdheden: Checklist ‘Jouw rol als mentor’

Introductie rollenspel Bespreken: Interventies, gespreksniveaus en werkwijze rollenspel werkwijze mentor, leerling en observator 14.35- 15.45 Benodigdheden (uitdelen): Observatielijst (Interventies) Niveaus in een gesprek

Rollenspel Drietallen: Mentor, leerling en observator Interventies 14.45- 15.30 Gespreksniveaus Inhoudsniveau ( er wordt uitsluitend gesproken over de inhoud, daar waar het om gaat)   Procedureniveau ( het gaat over procedure-elementen, b.v. ‘waar zullen we gaan zitten’? wanneer zullen we weer een afspraak maken? Interactieniveau ( v.b. ‘ik merk dat je stiller wordt’ , ‘ik merk dat je je afsluit voor mij.’ Dus: de interactie mentor –lln staat centraal) Gevoelsniveau ( het gevoel op het moment van het gesprek staat centraal. B.v. ‘ik zie dat dit je veel doet’, ik merk dat je nu nog boos wordt’. ) Zich openstellen ( mentor is alleen aanwezig, evt. non-verbale reacties) Luisteren (mentor herhaalt stukken tekst van de leerling alleen; manier waarop is belangrijk) Terugkoppelen (mentor vat af en toe in eigen woorden samen; dit verheldert voor beiden) Vragend aansluiten (mentor stelt liefst open vragen vanuit wat gezegd wordt. Dit werkt verdiepend.) Vragend toevoegen (met vragen verbreedt de mentor de inhoud van het gesprek) Informeren (mentor informeert de lln over iets, zodat de lln meer inzicht krijgt) Adviseren (mentor adviseert) Oordelen en opleggen (mentor zegt wat hij ervan vindt + neemt evt. maatregelen.

Evaluatie Ervaringen delen 15.30- 15.40

Afsluiting Dank je wel en tot ziens! 15.40- 15.45 Wat heb je aan deze bijeenkomst gehad: tips en tops