Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

voor Leonardo Colleges
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop rekenen 6 december
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Workshop ‘visieversneller’
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
De weg van de leerling met specifieke
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Lesgeven in en over diversiteit
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Muziek in de bovenbouw Wil je in een prettige omgeving beter leren musiceren en weten hoe muziek in elkaar zit en hoe deze ontstaan is? Ben je niet bang.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Samenkracht80+ Hoe kunnen de oudste generaties meedoen en van betekenis zijn in de gemeenschap? Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Denkbeelden van jongeren over democratie
Ouderinformatie avond
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
PABO 4 TMS BCDE model.
Zwart wit denken in de klas
Schoolverandering Workshop.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Waarom leerlingenparticipatie?
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Clusterdidactiek Gamma
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
introductiebijeenkomst
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Nijntje en de fotosynthese
Transcript van de presentatie:

Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs Hessel Nieuwelink h.nieuwelink@hva.nl Ism Marianne Boogaard, Els Kuiper, Guukse Ledoux (Kohnstamm Instituut) en Anne Bert Dijkstra (UvA)

Opzet workshop 1. Doel en werkwijze rapport 2. Belangrijkste uitkomsten Uit wetenschap Uit praktijken 3. Bespreking betekenis hiervan voor scholen

Praktijk gericht reviewstudie Doelstelling gericht op: Werkzame mechanismen mechanismen in de praktijk handvatten bieden voor scholen en docenten 2. Opzet Literatuurstudie Panelgesprek experts Case studies van 6 scholen: PO: Prinseschool, Al Ishaan, Statenschool VO: Haarlem College, De Einder, Minkema College

Uitkomsten literatuurstudie [1] School kan effect hebben op burgerschap van leerlingen: Via een lesaanbod over burgerschapsonderwerpen Structurele basis onderwerpen bespreken Via dialogische didactiek Leerlingen met elkaar in gesprek laten gaan Verschillende perspectieven bieden Ook buiten de klas (excursies): inhoudelijk gesprek over leeractiviteit van essentieel

Uitkomsten literatuurstudie [2] School kan effect hebben op burgerschap van leerlingen: 2. Via het creëren van een open pedagogisch klimaat Leerlingen moeten ruimte voelen zichzelf te kunnen uiten Ruimte hebben om in discussie te gaan Met elkaar en docenten Invloed voelen op schoolbeleid

Hoe werken scholen dit uit Scholen werken vaak zowel met lesaanbod als omgangsvormen Zijn niet los van elkaar te zien (vak)didactiek is verbindend element

Voorbeelden po In lesaanbod Leren over plek op de wereld, bij alle vakken (Prinseschool) Leren over morele vraagstukken en dilemma’s, KMT (Al Ishaan) Kritische denkvaardigheden aanleren, filosoferen (Statenschool) In pedagogisch klimaat Spreken over verschillen en overeenkomsten (Prinseschool) Leren over eigen plek in Nederland (Al Ishaan) Leren herzien van hun eigen mening, mogen twijfelen (Statenschool)

Voorbeelden vo In lesaanbod Leren over abstracte onderwerpen vanuit betekenisvolle situaties (Minkema) Bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen (De Einder en Haarlem College) Werken met ervaringen en projecten (Minkema College en Haarlem College) In pedagogisch klimaat Positieve aandacht voor kwaliteiten van leerlingen (De Einder) Veilig leerklimaat voor leerlingen: buitenwereld soms buiten laten (Haarlem College) Perspectief van leerlingen op schoolbeleid serieus nemen (Minkema)

Centrale lessen Begrip burgerschap is complex Lesgeven over burgerschap niet per sé Aandachtspunten Curriculum én open klimaat noodzakelijk Structurele aandacht Open en veilig klimaat Betekenisvol leren Wereld school binnen halen Leerlingen laten leren over dilemma’s Deskundigheid van leraren Zie verder rapport. Interesse? Kan via mail h.nieuwelink@hva.nl

Herkenbaar? Waar zit burgerschap bij jullie in de school? Hoe werken jullie dat uit? Waar valt nog een slag te maken? Wat vinden jullie moeilijk?