… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
HAN Faculteit Educatie.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Bijeenkomst September 2015
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
TRENDS 2014 Hafida
Geïntegreerde schoolverbetering
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Rollen binnen het werkplekleren
Mondzorg - persoonsgericht
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Anders kijken, anders doen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Hoe leren professionals?
Flexibiliteit als activiteit
Coaching in regioleren
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Welkom bij DAIly NURSE.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?

Opzet Praktijkonderzoek in het onderwijs Praktijkonderzoek en profielprodukt Perspectief op professionele ontwikkeling Leren tijdens het werk: wat doe je? Persoonlijke factoren School als werk- en leerplek En nu?

Praktijkonderzoek in het onderwijs Complexiteit onderwijskundig onderzoek: niet isoleren Gebruik van theorie: vraaggestuurd Belang van draagvlak op de werkvloer Belang van handelings- èn implementatieplan

Praktijkonderzoek en profielprodukt Voorbeeld voor de begeleider Voorbeeld voor de ontwikkelaar Voorbeeld voor de organisator Verantwoordelijkheid docent als professional ’Evidence based’ werken in het onderwijs Let op: ≠ politieke discussie over ‘evidence based’ onderwijsvernieuwing

Perspectief op professionele ontwikkeling Cognitiepsychologie: begrijpen en verklaren van kennisconstructie Individueel constructivistisch Gesitueerd constructivistisch Perspectief van onderwijsvernieuwing Professionele ontwikkeling om onderwijskwaliteit te verbeteren Perspectief van werkplekleren Werken en leren zijn inherent met elkaar verweven

Individueel constructivistisch leren Belang van praktijkkennis Welke (impliciete) kennis en opvattingen construeren individuele docenten door het opdoen van praktijkervaringen? Hoe kan deze kennis verder ontwikkeld worden door reflectie? Welke leeractiviteiten ondernemen docenten en wat helpt de docent om het eigen leerproces te sturen? Overwaardering van zelf-regulatie

Gesitueerd constructivistisch leren Belang van interactiesystemen Kennisconstructie in interactiesysteem individuele docenten als deelnemers interactie met elkaar interactie met beschikbare materialen ‘Communities of practice’, ‘Communities of learners’; teamleren Gezamenlijk doel is bindende factor Veranderen van gedeelde praktijken en sociale relaties om nieuwe gedeelde kennis te construeren

Leren tijdens het werk: wat doe je? Kwakman (1999): docenten VO Zich op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen en inzichten: Lezen van vakbladen/-boeken Studiedagen/conferenties buiten de school Nieuwe ontwikkelingen en inzichten toepassen en uitproberen in de lespraktijk Lessen voorbereiden, lesmateriaal maken, nieuwe werkvormen uitproberen Reflecteren op eigen functioneren Begeleiden van lio’s, coaching krijgen of geven, feedback van leerlingen Samenwerking in het kader van beleid en praktijk Verhalen vertellen, hulp bieden, materialen en gedachtengoed delen, gezamenlijk werken (gedeelde verantwoordelijkheid)

Leren tijdens het werk: wat doe je? Van Eekelen (2005): docenten WO leren door doen 20% leren in interactie met 60% studenten 20% ongepland met collega’s 20% gepland met collega’s 20% leren door te lezen 7% leren door te denken 3% Wat valt op? ‘Onderzoek doen’ als activiteit? Reflectie verweven in andere activiteiten

Persoonlijke factoren: Zelfregulatie Van Eekelen, 2005, docenten WO: 33% spontaan leren: externe regulatie 33% niet-lineair leren: externe en zelfregulatie 33% gepland leren: zelfregulatie

Persoonlijke factoren: Motivatie Onderzoeksresultaten wijzen uit: Openheid/betrokkenheid  basishouding, gevormd door slechte/goede ervaringen, moeilijk te veranderen Doelen  te beïnvloeden vanuit werkomgeving Doelmatigheid  wordt beïnvloed door je doelen en je basishouding

School als werk- en leerplek Twee thema’s: Hoe verloopt de invloed? Persoonlijke factoren hebben wel de meeste invloed, maar de omgeving ook B. Soorten veranderingsaanpak

A: hoe verloopt de invloed Weinig onderzoek naar rol van omgeving en persoonlijke factoren in samenhang (combineren van psychologie en organisatietheorie) Model: Leren: door op de hoogte te blijven: lezen e.d. door experimenteren: plan maken en uitvoeren door doen: zelf dingen veranderen in je lespraktijk Organisatie: participeren samenwerken Leiderschap: Visie Uitdagen ondersteunen Leren Motivatie

A: hoe verloopt de invloed Belangrijkste conclusies onderzoek PO: indirecte effecten: werkplek doet er toe! direct effect van visie op ‘leren door doen’ verschillende soorten leren worden op verschillende manieren beïnvloed Verschil: Participatie (beter begrijpen organisatiebelang)  motivatie  vooral leren door doen Samenwerking (ruimte nemen en krijgen om te leren)  vooral leren door experimenten

B: soorten veranderingsaanpak (Boonstra) Ontwerpaanpak Korte termijn probleem Enkelvoudige doelstelling Doel, plan van A naar B, uitvoeren, klaar Snel realiseren van verandering centraal Ontwikkelaanpak Middellange termijn probleem Meervoudige doelstelling Samen op reis, de een voorop, de ander in de achterhoede Vernieuwingsprogramma centraal Aanpak van ‘lerend vernieuwen’ Er is altijd een probleem (ga maar na) Continue kwaliteitsverbetering Samen op reis blijven en verantwoordelijkheid leren delen Leren centraal, vernieuwing volgt vanzelf

B: soorten veranderingsaanpak Wanneer aard probleem en aanpak niet in elkaars verlengde liggen… Scholen vroeger veelal: ontwerpaanpak doelen worden niet bereikt terwijl toch de stappen gevolgd zijn: hoe kan dat nou? strak vasthouden aan planning omdat het je enige houvast is, maar wat de zin ervan is?

B: soorten veranderingsaanpak Scholen nu veelal: ontwikkelaanpak Docenten met horten en stoten richting ‘informed professional’ Sturing soms nog volgens ontwerpaanpak terwijl docenten in ontwikkelproces zitten Andersom: docenten willen volgens ontwerpaanpak werken en leidinggevenden hebben er harde kluif aan om mensen flexibeler te laten worden Let op: ook ontwerpaanpak blijft in sommige situaties handig: flexibiliteit gewenst wat betreft inzet veranderstrategie van zowel schoolleiding als docent

B: soorten veranderingsaanpak Lerend vernieuwen? Nog iet te ver van ons bed… Docenten opereren als ‘informed professionals’ Leiding beheerst verandermanagement: flexibel in inzet van strategieën Maar dit gaan jullie meemaken in je loopbaan … en draag er vooral zelf je steentje aan bij… Vandaar het belang van het profielprodukt in je opleiding!

En nu? Kies een invalshoek en een opdracht en bedenk dan ook eens: Sta ik hier open voor? Hoe kijk ik zelf aan tegen de ontwikkeling van mijn professionaliteit? Denk ik dat ik het kan? Wat heb ik nodig om mijn zelfvertrouwen te vergroten? Wat biedt mijn school mij als werk- en leerplek?