Handelingsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Ouders en Kinderen Centraal
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Welkom in groep.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Logical Framework Approach
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Handelingsgericht werken
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Zorgbeleid Stedelijk Internaat Gent
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken Een keuze van het beleid Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris

Handelingsgericht werken HGW Wat is het? Fungeert als verbindende schakel tussen recente en komende vernieuwingen op vlak van onderwijs/onderwijs en zorg. De relatie tussen de interne – ouder en opvoeder staat centraal. De zeven uitgangspunten hangen samen, ondersteunen en versterken elkaar. Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris

De 7 uitgangspunten van HGW stelt de behoeften van het kind centraal Opvoeders stellen zich de vraag wat het kind nodig heeft en wat de ontwikkelingsmoge-lijkheden zijn Hoe bepalen we die? Hoe stemmen we onze aanpak hierop af? Uitgangspunt 2: Internen leren door interactie Kinderen ontwikkelen zich in een contact Op het internaat = opvoeders en andere internen Thuis = ouders, broers, zussen Ouders zijn nadrukkelijk partner voor het internaat Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris

Uitgangspunt 3: HGW staat voor systematiek en transparantie HGW biedt een model voor planmatig handelen De verschillende stappen zijn uitgeschreven De logische stappen volgen elkaar op De cyclus herhaalt zich De logische stappen Signaleren door waarnemen of meting Informatie verzamelen en analyseren Advies opstellen en voorbereiden (planning en interventie) Uitvoeren van de interventies Evaluatie en eventuele bijsturing Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris

Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris Uitgangspunt 4: HGW is doelgericht Uitgangspunt 5: HGW werkt constructief samen Uitgangspunt 4 Nodigt de opvoeder uit om haalbare doelen te formuleren Op regelmatige tijdstippen worden de acties geëvalueerd en eventueel bijgestuurd Uitgangspunt 5 De ouder = ervaringsdeskundig De opvoeder = de opvoedingsprofessional Het kind heeft vaak zelf een verklaring en oplossing HGW heeft oog voor zijn belevingswereld Praten met het kind belangrijk en dan praten over en tegen het kind Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris

Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris Uitgangspunt 6: focus op het positieve biedt mogelijkheden Uitgangspunt 7: de opvoeder doet er toe! Uitgangspunt 6 Door gericht te zijn op problemen worden die meer uitvergroot en ziet men het positieve niet meer Het benoemen van de positieve aspecten bevordert de sfeer en de communicatie HGW richt zich op de sterktes van het kind, de opvoeder en ouder Uitgangspunt 7 De opvoeder is de spil bij het opvoeden op maat De opvoeder kan het welbevinden en betrokkenheid doen toenemen Een “sterke” opvoeder die kan omgaan met de dynamiek binnen de groep, de verschillen en gelijkenissen bij de internen heeft een grote invloed op het kind Stedelijk Internaat Gent Olijfstraat 44 Steenakker 250 Allaert Iris