10 jaar spreekuur opvoedingsondersteuning:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
  Droogbed (+) cursus.
Hogescholen in Dialoog
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Motivational Interviewing
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Slapen als een roos 25 april 2013
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Onze doelen en visie in beeld
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
Reflecteren.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Talent in Ontwikkeling
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Anders kijken, anders doen
We omringen jou en je kind met de beste zorg.
Integraal sociaal werk
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Studieloopbaanbegeleiding
Project Interculturele Palliatieve Zorg
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Groepsdynamica Introductie
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Echtscheiding in de school?!
Mijn visie op onderwijs
CKG de kleine parachute
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Antibioticaresistentie en teamleren
Coaching.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
ZIE elkaardag 14 april 2018 Lianne Bonants.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Het tweede LOS-gesprek
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
We omringen jou en je kind met de beste zorg.
Transcript van de presentatie:

10 jaar spreekuur opvoedingsondersteuning: Preventie die werkt!!

Onbekend is onbemind Korte reflectie-oefening Aan de slag! Taboes en hoe doorbreken? Onze ervaring: spreekuur in plattelandsgemeente en centrumstad Good practices Kwantitatieve gegevens Enkele voorbeelden uit eigen praktijk Aan de slag! Waar ben jij trots op? Werkt het? Het werkt! Wat brengt het aanbod spreekuur op voor het beleid? Illustratie effectbevraging Aan de slag! Hoe maak jij zichtbaar dat het werkt?

Onbekend is onbemind Ben jij overtuigd van de kracht van het spreekuur opvoedingsondersteuning? Motiveer. Heb je andere ouders al doorverwezen naar het spreekuur OO? Heb je zelf ooit al de nood gevoeld aan een gesprek OO? Heb je zelf al gebruik gemaakt van het spreekuur OO?

Op welke taboes stoot het spreekuur OO en hoe kunnen we ze doorbreken? Aan de slag! Op welke taboes stoot het spreekuur OO en hoe kunnen we ze doorbreken?

Spreekuur in plattelandsgemeente ervaringen

Evolutie: van winkelconcept naar aanbod op vraag / maat Praktisch: Anoniem Lokaal, daar waar ouders al komen Op afspraak Vrijblijvend Inhoudelijk: Vraaggericht Emanciperend Oplossingsgericht Vertrekken vanuit expertise van ouders

Spreekuur in centrumstad ervaringen

Evolutie: van elk zijn spreekuur naar samenwerkingsverband Praktisch: Vaste, herkenbare, toegankelijke plek Niet altijd anoniem, ouder kiest Bureaumodel = standaard, huisbezoek op indicatie Meervoudige instroom Op afspraak, flexibel met zelfzorg Inhoudelijk Herkenbare opvoedingsvragen Methodieken als kapstok, betrokken contact primeert Aansluiten bij ouders Doen wat werkt! Vaste plek: comfortabel voor ouder (rust, iets te drinken,..) en voor spreekuurhouder (materiaal binnen bereik, eigen terrein,..) Anoniem: enkel als ouder weigert dat er een verslagje in K&Gdossier komt. Aantal weigeringen = 0 Bureaumodel of gespreksmodel: observatie van kind is NIET nodig omdat we werken met beeld van de ouder: Hoe ziet hij het? Wat wil hij veranderd zien? … valkuil van observatie kan zijn: interpretatiefouten, eenmalige observatie.. Op afspraak: ouder past zich aan als je enkele data voorstelt itt vraag ‘wanneer kan het voor jou?’ - altijd ‘s avonds!

Good practices Kwantitatief Aantal gesprekken K&G Limburg: Aard van de vraag: Slapen (35 – 40 %) Moeilijk gedrag peutertijd, driftbuien, aandacht vragen, structuur Huilen Zindelijkheid Angst andere

Enkele good practices uit eigen praktijk Een typische vraag?! Spreekuur: peuter (26 maanden) met slaapproblemen. Zusje van 4. Slaapproblemen al vanaf de geboorte – huilbaby – reflux,.. Mama had sinds de geboorte nog geen nacht doorgeslapen. Van oververmoeidheid in een depressie beland, relatiespanning en uiteindelijk ook gestopt met werken. Sterktes: mama staat heel erg open voor verandering – kan zeer vlot mee reflecteren Verloop gesprek: mama vertelt haar verhaal – vervolg: inzicht in slaappatronen van een peuter en samen verbanden gezocht met ‘wakker worden’ – duidelijke link ‘wakker worden tussen 2 slaapcycli’ en niet op eigen kracht in slaap vallen – voorstel mogelijke aanpakken – mama weet zeer goed wat voor haar zal werken en kiest erg overtuigd Vervolggesprek na enkele weken: duidelijke verbetering – enkele moeilijke nachten bij nieuwe aanpak, doch vastberadenheid van mama was mooi - kindje had een volledige week doorgeslapen, dan lichte terugval wegens ziek. Mama voelde zich erg gesterkt en een heel ander mens (slaap terug!!). Feedback mama: zo vaak signaal gegeven en raad gevraagd. Jammer dat men mij niet had verteld dat dit probleem ‘op te lossen’ is!

Aan de slag! Waar ben jij trots op?

Werkt het? Het werkt! Wat brengt het spreekuur opvoedingsondersteuning op voor het beleid?

Werkt het? Het werkt! Hoe krijg je zelf als professional zicht op het effect en de tevredenheid van je gesprekken? effectbevraging en bevraging tevredenheid Waarom? Omdat je als professional feedback wil op jouw gesprekken! Je wil weten wat precies gewerkt heeft? OF je adviezen werken en wat precies de ouder anders is gaan doen, hoe dit is verlopen en wat het effect was. Doel is tweeledig: Je leert enorm bij als professional, krijgt feedback op jouw werk Een feedbackgesprek ondersteunt de ouder in zijn ‘mentaliserend vermogen’ – of reflectief vermogen. Het helpt de ouder terugkijjken naar wat hij anders heeft gedaan, focus op zijn aandeel, focus op wat goed/beter is gelopen en zo kracht van ouders versterken – om vervolgens verder te kijken ‘wat zou je nog anders willen’?

effectbevraging Wat is er veranderd/verbeterd sinds vorige gesprek? Wat nog? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? concreet gedrag wordt benoemd! (itt ‘probleem) concreet handelen en reflectie hierop Cijfer evolutie ‘probleem’? Variatie: 3 – 10 Gemiddelde: 7 Wat zou je nog verder willen bereiken? Vervolggesprek? variatie: doel bereikt – vervolg – aanpak ander probleem ouders geven zeer goed aan of en welke vervolghulp zij willen

Tevredenheid spreekuur Anonieme bevraging via mail na 2e gesprek. Hoe tevreden ben jij over het gesprek? Gemiddelde: 8,7 Variatie : 8-10 Responsgraad: 40 % Waarover ben je precies tevreden? Wat kan beter? Zijn er dingen die je gemist hebt of gestoord hebben?

Aan de slag! Hoe maak jij zichtbaar dat het werkt én versterk je je eigen professionaliteit ?

contactgegevens Hanne Claessens coördinator opvoedingswinkel Noord-Limburg hanne@opvoedingswinkelnoordlimburg.be 011/809507 - 0474 966490 Christel Daenen pedagoge – consulent opvoedingsondersteuning K&G Limburg christel.daenen@kindengezin.be 0496575875