DE LEERSTIJLEN VAN KOLB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Van uitleggen leer je het meest
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Didactische werkvormen
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Het geven van een workshop
Van doelen naar reflectie
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Volksuniversiteit Zwolle
Onze doelen en visie in beeld
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
REFLECTEREN Wat is dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Talent in Ontwikkeling
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
De vraag is je beste vriend
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Talent in Ontwikkeling
Reflecteren even pas op de plaats
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Praktijk Opleiders Cursus
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Social media voor statenleden/politici
Spellenboek buitenschoolse opvang
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

DE LEERSTIJLEN VAN KOLB Dit programma gaat over de leerstijlen van Kolb. Check even of iedereen de voorbereidingsopdracht heeft gedaan en de grafiek bij zich heeft.

LEERSTIJLEN Blijf bij je leest zitten waar je zit Bij dit programma gaan we kijken naar jouw manier van leren. Waarschijnlijk heb je een bepaalde favoriete stijl. We zullen kijken welke dat is en wat daar de kracht van is. Het is goed om in hoge mate bij je voorkeursstijl te blijven (zoals een schoenmaker bij zijn leest), maar ….. (zie dia 3)

LEERSTIJLEN Maar kijk ook verder dan je leest lang is Het is ook goed om - naast je voorkeursstijl - te kijken naar andere stijlen en deze uit te proberen. (Kijk als docent zelf even hoeveel je in dit stadium al prijsgeeft over het punt dat je wil maken. Je kunt het wellicht beter op het eind doen (bij dia 15), waar deze twee illustraties weer even teug komen)

Illustreer dimensie 1: concreet – abstract.

Illustreer dimensie 2: actief experimenteren – observatie, reflectie.

Laat zien hoe de 2 dimensies in elkaar vallen en dan 4 kwadranten vormen

Laat zien hoe zo een cirkel ontstaat, met daarin de volgende vier types in de 4 kwadranten (deze 4 types zijn dezelfde als die in de test, die ze thuis hebben gemaakt): - Dromer / ontwikkelaar - Denker - Beslisser - Doener Vraag plenair hoe ze het vonden om de test in te vullen. Bekijk de grafiek van enkelen, wissel uit hoe de verschillen zijn.

WAT HEEFT JE VOORKEUR? Doener Dromer / ontwikkelaar Beslisser Denker Enthousiast in het diepe springen Zien óf (en waar) het schip strandt Dromer / ontwikkelaar Een plan van aanpak bedenken De tijd nemen om na te denken De kwestie (creatief) van verschillende kanten bekijken Beslisser Snel uitproberen Pragmatisch en doelgericht handelen Denker Verbanden leggen Een structuur aanbrengen Achtergronden uitzoeken - Licht de kenmerken (c.q. voorkeuren en kwaliteiten) toe van de 4 types. - Pols of dat herkenbaar is, bijvoorbeeld door enkele mensen te vragen die een duidelijke voorkeursstijl hadden of ze deze kenmerken herkennen

STEL, JE WIL CONSULTVAARDIGHEDEN LEREN… Doener Gewoon beginnen met consulten en kijken waar je in de praktijk tegen aan loopt. Dromer / ontwikkelaar Eerst kijken hoe je opleider het doet, de wezenlijke dingen noteren, toepassen op enkele patiënten, op video opnemen en de video’s nabespreken met je opleider. Beslisser Kijken wat een beetje de bedoeling is (wat voor praktijk, wat voor type patiënten, hoe ziet de opleider het) en dan snel vaststellen wat je insteek gaat worden. Denker Het boek uit het basiscurriculum pakken en vergelijken met Silverman. De verschillen op een A4 tje zetten en kijken hoe je het nieuwe kunt toevoegen aan het oude. Probeer de 4 stijlen toe te passen op het aanleren van Consultvaardigheden. Vraag bijvoorbeeld eerst aan mensen met een duidelijke voorkeursstijl hoe ze dat het liefst zouden doen, laat dan pas de dia zien en vergelijk hun antwoord met wat er in de dia staat.

Waar ben je sterk is ? Kijk zelf even of je deze dia laat zien. In deze dia worden meerdere voorbeelden gegeven, die misschien niet allemaal herkenbaar zijn. Eventueel kun je vragen of ze er per stijl 1 of 2 uit kunnen kiezen die ze het meest herkenbaar vinden.

Benoem dat we nu hebben gekeken naar 4 statische types. In werkelijkheid is het natuurlijk niet zo statisch: dromen, denken, beslissen en handelen doen we allemaal wel eens. Dus er moet een beweging op gang komen… Dia 11 laat die beweging mooi zien (laat hem kort zien, het gaat alleen om de beweging, want de terminologie is hier anders). Dia 12 laat dat ook zien.

Benoem dat we nu hebben gekeken naar 4 statische types. In werkelijkheid is het natuurlijk niet zo statisch: dromen, denken, beslissen en handelen doen we allemaal wel eens. Dus er moet een beweging op gang komen… Dia 11 laat die beweging mooi zien (laat hem kort zien, het gaat alleen om de beweging, want de terminologie is hier anders). Dia 12 laat dat ook zien.

Hier wordt de beweging van dia 11 en 12 mooi uitgewerkt. Dus in het gunstigste geval doorloopt iemand de hele cirkel. Dit geldt op meerdere niveaus: - micro niveau (bijvoorbeeld bij het aanleren van één specifieke vaardigheid, of bij een inbreng tijdens de reflectieronde) - meso niveau (bijvoorbeeld het doorlopen van een supervisieproces) - macro niveau (bijvoorbeeld het volgen van de opleiding tot huisarts) Je kunt op meerdere punten in de cirkel insteken en vanaf dat punt de cirkel volgen. Dat impliceert dat je startpunt altijd kan zijn datgene wat de aios goed beheerst. Van daaruit probeer je hem dan in contact te brengen met stijlen die voor hem minder natuurlijk zijn. Geef daarbij meerdere voorbeelden van verschillende aard (dus medisch-technisch, gedragswetenschappelijk, persoonlijk, etc.)

UITWISSELEN Waarin scoren aios en opleider beiden hoog en laag? Is dat herkenbaar? Kun je eigen voorbeelden geven Zijn er grote verschillen tussen hao en aios? Is dat al gebleken? Hoe dan? Hoe zit het met de valkuilen van jullie stijlen? Kun je de leerstijlen toepassen op een DART-N opdracht die de aios heeft gemaakt? Het is tijd om één en ander uit te wisselen. Laat ze de uitdraai pakken van hun eigen stijl (dus de voorbereidingsopdracht die ze hebben gedaan). Deel bijlage 2 uit (De vier leerstijlen). Zet de koppels bij elkaar en laat ze onderstaande vragen uitwisselen (alternatief: zet 2 koppel bij elkaar en laat elk koppel het andere koppel interviewen): Waarin scoren aios en opleider beiden hoog en laag? Is dat herkenbaar? Kun je eigen voorbeelden geven? Zijn er grote verschillen tussen hao en aios? Is dat al gebleken? Hoe dan? Hoe zit het met de valkuilen van jullie beide stijlen? Kun je de leerstijlen toepassen op een DART-N opdracht die de aios heeft gemaakt?

Koester je voorkeuren en kwaliteiten, neem ze mee, maar ga ook op zoek naar nieuwe wegen Kom weer plenair bij elkaar en wissel ervaringen uit: - Was het herkenbaar? - Zinvol? Rond (opnieuw) af met de boodschap dat het goed is om aan te sluiten bij je voorkeurstijl. Tegelijkertijd moet je er niet in blijven hangen, moet je ook werken aan andere stijlen (al was het maar omdat daar wellicht winst te halen is) en moet je de cirkel rond maken.

DA'S HANDIG, ONDERWEG NAAR ROME Sluit af met de laatste dia: Er gaan vele wegen naar Rome, maar …. Op elk van die wegen kun je pech krijgen… En dan is het misschien maar goed als je in je gereedschapskist meerdere ‘oplossingen’ hebt liggen.

LITERATUUR Louis van Kessel. Kolbs typologie van leerstijlen een hulpmiddel voor begeleiding van het leren van supervisanten. Supervisie in opleiding en beroep 7 1990 2,26-44 Programmeren van onderwijs op basis van leerstijlen. DOZ. 9. Honey and Mumford: The manual of learning styles. Literatuur

‘Reserve’ dia’s 18 Reserve dia’s. Dit zijn alternatieve dia’s. Ze hebbend de powerpoint niet gehaald, maar misschien zie je er nog bruikbare tussen. 18 18 18 18