Activerende werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken leren Aonne Kerkstra VD1, 9 okt
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Collectief portfolio groep 3
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Actieonderzoek instructietafel.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Activeren van voorkennis
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Werken met de Stercollecties
De basis van ADSL: het constructivisme
Leerlijnen in de geschiedenisles
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Presenteren en communiceren
Training digitale didactiek
Samenvatting h1-h3.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Differentiëren in de Franse les
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Onderhouden met Werktuigen en machines
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Praktijk Opleiders Cursus
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Keuzedeel internationalisering
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Sleutels, codes en aanwijzingen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Doel van de excursie Onderwerp Stedelijke gebieden laten aansluiten op de belevingswereld Lesstof visualiseren Kennis van de begrippen verankeren Van.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 6: non-verbale communicatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Activerende werkvormen Activerend en samenwerkend leren

aAn het einde van deze learnshop weten/krijgen jullie Wat activerend leren en samenwerkend leren inhoudt. Inductief VS deductief lesgeven. Een aantal bruikbare werkvormen die je tijdens de les kan inzetten. Een naslagwerk met kant-en-klare werkvormen.

Wat gaan we doen deze les? Werkvorm experts toepassen (20m) Bespreking werkvorm, praktische voorbeelden (10m) Wanneer inzetten? (5m) Inductief VS deductief (5m) Filmpje samenwerkend leren+ waarom samenwerkend leren voor onze doelgroep? (5m) Naslagwerk locatie

Werkvorm ‘experts’ ‘toepasbaar om grote stukken lesstof te behandelen’ Stap 1: De groep wordt verdeeld in ‘groep 1’ en ‘groep 2’ (of meer groepen wanneer er meer taken zijn)

Stap 2: Taken verdelen Taak Groep 2: Taak groep 1: Zoek het volgende op: Wat wordt bedoeld met Activerende werkvormen En activerende didactiek, En constructivisme en..de piramide van Bales. Vat dit kort samen. Taak Groep 2: Zoek het volgende op: Wat wordt bedoeld met Samenwerkend leren aan welke vijf basisprincipes SWL moet voldoen. De vijf essentiële SWL werkvormen Vat dit kort samen.

Werkvorm ‘experts’ Stap 3: Interview elkaar en draag de gevonden kennis over. LET OP: Ieder lid van groep 1 interviewt een lid van groep 2 en andersom.

Bespreking werkvorm/koppeling praktijk Toepasbaar in praktijk? Wanneer inzetbaar? Ophalen voorkennis. Verwerking van de lesstof. Nakijken huiswerk. Bespreken van een toets. Evaluatie van een les. Enz..

Ervaringsleren (Kolb) Ervaren Verwerken Reflecteren Conceptualiseren

Inductief vS deductief Gaat vanuit een bepaald probleem naar een regel! Ervaren>reflecteren> conceptualiseren Gaat vanuit een regel naar een probleem!

Voorbeeld inductief

Waarom swl/activerend leren? Ontwikkeling sociale en communicatieve vaardigheden!!!!! Overleggen (Actief) luisteren Leiding geven/ontvangen Aanwijzingen opvolgen Compromis sluiten Delen Hulp bieden Mening geven Vragen stellen Enz…….

filmpje werkvorm ‘twee vergelijk’ Twee vergelijk in klas h2c Samen ideeën uitwisselen

NaSLAgwerk J:\Briant College\Lesmateriaal en toetsen\Werkvormen