Taalvaardig naar de Eindexamens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Een helder, ambitieus en haalbaar doel!
Evaluatie van vaardigheden
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Nieuw Nederlands 4e editie
Dinsdag 18 maart 2014 Voorlichtingsavond 3M
Informatieavond 4 VWO.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Voorlichtingsavond MAVO 3
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Informatieavond 4MAVO Welkom. Visie en missie ABC..van onze school  Actief  Betrokken  Creatief  Doelgericht  Eigentijds Werken aan onderwijs dat.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Pourquoi apprendre le français?
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
GROEP 8.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 11 januari 2016 WELKOM!
Natuurlijk in uitvoering were di drie Ouderavond klas 3 en 4.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
PWS = de eindscriptie van de havo
Ouderavond Cambridge 2016.
Wat zijn dit jaar de exameneisen voor TL?
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Regelluw en examinering
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Overstap M4 - H4 25 oktober 2017.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Welkom op de ouderavond
Controle                         Goethe Duits.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Doubleren.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Taalvaardig naar de Eindexamens Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Taalvaardig naar de Eindexamens Aanbevelingen voor het Taalbeleid van OSG De Meergronden op basis van de prestaties en vaardigheden van leerlingen in HAVO en VWO eindexamenklassen

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Waarom? Onderwijsinspectie vermoedt negatieve invloed van taalvaardigheidachterstand op prestaties van leerlingen Het onderzoek van de Werkgroep Taalbeleid richt zich voornamelijk op leraren, niet op leerlingen Mooie optie voor Profielproduct

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Wat willen we weten? “Wat geeft het leerling-perspectief aan over hoe de lees- en schrijfvaardigheden van de bovenbouwleerlingen HAVO/VWO systematisch opgebouwd kunnen worden (zodat zij uiteindelijk voldoen aan de exameneisen)?”

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Wat hebben we gedaan? Leerlingen ondervraagd naar hun inschattingen over eigen taalvaardigheid Gekeken of taalvaardige leerlingen beter scoren op examens Bekeken wat onze leerlingen wel en niet kunnen qua taalvaardigheid

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Onderzoek Daniëlle Hoofdvraag: Hoe hoog is het zelfvertrouwen van leerlingen naar eigen inzicht in voorbereiding op het eindexamen? Zelfvertrouwen A: Zelfvertrouwen Algemeen Zelfvertrouwen T: Zelfvertrouwen van leerlingen qua taalvaardigheid in voorbereiding voor het eindexamen

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Deelvragen Voelt de leerling zich voldoende voorbereid voor het eindexamen, kijkend naar Zelfvertrouwen A en Zelfvertrouwen T? Is de leerling zich bewust van zijn/haar eigen lees- en schrijfvaardigheidniveau? c) Is er een verband tussen deze eigen inschatting en geslacht, autochtoon/allochtoon, profiel, etc.?

Hoog zelfvertrouwen bij leerlingen Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Uitkomst 1: Hoog zelfvertrouwen bij leerlingen Leerlingen laten een grote mate aan algemeen zelfvertrouwen en zelfvertrouwen inzake de eigen taalvaardigheid zien in voorbereiding op het eindexamen. Maar, er is geen significant verband te vinden tussen zelfvertrouwen en achtergrond, profiel, eerdere prestaties etc. In andere woorden, als we naar de belangrijke factor zelfvertrouwen kijken, is er geen specifiek zwakke doelgroep te vinden om het Taalbeleid op te richten, terwijl leerlingen qua taalvaardigheid en examen laag scoren. Aanbeveling 1:  Richt het Taalbeleid niet op specifieke groepen, maar ontwikkel een zogenaamd schools- of zelfontwikkelend Taalbeleid. Zodat elke leerling, in het eigen opleidingsniveau, aan taalvaardigheid moet werken in alle vakken.

Uitkomst 2: Veel Zelfvertrouwen, weinig Inzicht Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Uitkomst 2: Veel Zelfvertrouwen, weinig Inzicht Leerlingen laten een grote mate aan algemeen zelfvertrouwen en zelfvertrouwen inzake de eigen taalvaardigheid zien. Projectdoel Taalbeleid is: 90% van de leerlingen vertrouwen in hun eigen kunnen is al behaald. Richtlijn moet nauwkeuriger: check of de leerlingen weten wat van ze verwacht wordt en of zij aan het verwachte niveau voldoen. Hiermee wordt een door inzicht onderbouwd zelfvertrouwen gecreëerd. Aanbeveling 2: Stel in het Taalbeleid duidelijke eisen qua taalvaardigheid, en toets deze ook. Voor de leerling wordt het duidelijk wat hij/zij op het eigen niveau moet kunnen en wat hij/zij al kan en ontwikkelt zo een realistisch zelfbeeld. Voorbeeld: Uitbreiden taalvaardigheidstoets in de 3e klas tot een jaarlijkse analytische toets met feedback.

Onderzoek Maartje Vergelijken van cijfers Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Onderzoek Maartje Vergelijken van cijfers Meer dan 500 leerlingen (HAVO/VWO) Alfa, Bèta, Gamma Correlatie met het meest talige vak: Nederlands Hypothese; hoe taliger, des te hoger de correlatie

Correlatie Nederlands met andere vakken Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Correlatie Nederlands met andere vakken

Check? Hoogste correlatie met: Engels, Duits en Geschiedenis Laagste correlatie met : Wiskunde A, Frans en Aardrijkskunde Check?

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie   NE EN DU FR AK GS EC WA WB NA SK 0,752 0,608 0,371 0,429 0,540 0,475 0,328 0,467 0,511 0,433 0,616 0,269 0,335 0,470 0,427 0,319 0,396 0,462 0,431 0,527 0,418 0,597 0,338 0,566 0,627 0,510 0,212 0,260 0,364 0,247 0,226 0,707 -0,070 0,564 0,571 0,461 0,555 0,163 nvt 0,596 0,293 0,350 0,379 0,015 0,617 0,661 0,607 0,587 0,730 0,700 0,750

Meer lesuren specifiek gericht op taalvaardigheid Hypothese klopt. Er is een aantoonbaar verband tussen talige vakken. Leerlingen met hoge cijfers voor Nederlands, ook hoge cijfers voor andere talige vakken (correlatie steeds boven 0.5) Causale relatie? Aanpakken taalvaardigheid! Nederlands toereikend? KWT? Aanbeveling 3: Meer lesuren specifiek gericht op taalvaardigheid

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Onderzoek Sjoerd Wat kúnnen de leerlingen nu eigenlijk qua taalvaardigheid? Antwoorden en opdrachten van leerlingen vergeleken met de standaarden van het Referentiekader Taal en Rekenen. Bijvoorbeeld: Voor Havo leesvaardigheid Begrijpen is het volgende criterium in het Referentiekader gevonden: Kan de hoofdgedachte weergeven… maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Daarbij is dan de onderstaande vraag in het schoolexamen Nederlands gevonden:   Leesvaardigheid havo, module 4, tekstbegrip Vraag 4: In alinea 4 en 5 geeft Ritsema haar hoofdstelling. Hoe luidt deze? A, B,C of D

Resultaten: Hoeveel procent van de antwoorden voldoet aan de Norm? Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Resultaten: Hoeveel procent van de antwoorden voldoet aan de Norm? Onderstreept weer de behoefte aan een schoolbreed Taalbeleid

Gebrek aan kennis van formele tekstbegrip terminologie “Afspraken in het docententeam over vakoverstijgende terminologie en beoordeling van taalproducten een voorwaarde voor onderwijs met taalkwaliteit is.” Aanbeveling 4: Creëer in overleg met vakdocenten een overzicht en handleiding voor de te gebruiken terminologie voor talige producten. En let daarbij op uniformiteit van uitvoering en vooral ook op het consequent gebruiken van termen die voor tekstbegrip (bijv. toetsvragen) van belang zijn.

0% van de leerlingen voldoet aan de norm qua spelling, interpunctie en grammatica. Literatuur geeft aan dat leerlingen de waarde van spelling e.d. niet inzien als het alleen bij Nederlands wordt behandeld óf altijd erop worden beoordeeld. Aanbeveling 5: Introduceer voor alle vakken de regeling om bij specifieke toetsen het werk op spelling, interpunctie en grammatica te laten beoordelen en laat dit voor een standaard (klein) deel in het cijfer meetellen. Hierbij geniet een positieve beloning veruit de voorkeur, bijvoorbeeld een zichtbare “+0.5 voor taal”, hetgeen motiverend zal werken. In zowel HAVO als VWO onderontwikkeld gevoel voor publieksgerichtheid; leerlingen tonen weinig inzicht in hoe een vraag correct te beantwoorden. Aanbeveling 6: Verbeter de doelgerichtheid en communicatieve vaardigheid van de leerling bij schrijven en toetsvragen beantwoorden door meer observerend leren in te voeren in een schoolbreed Taalbeleid.

Alles op een rijtje: Een Schoolbreed Taalbeleid Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Alles op een rijtje: Een Schoolbreed Taalbeleid Door toetsing en uitleg inzicht voor de leerling in wat hij/zij moet kunnen op het eigen niveau Meer lesuren specifiek gericht op taalvaardigheid Eén lijst met ‘schooltaaltermen’ voor alle docenten en leerlingen Voor alle vakken een cijfer op spelling, interpunctie en grammatica Observerend leren invoeren als hulpmiddel om vragen te leren beantwoorden

Struikelblokken? Bring them on! Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Struikelblokken? Bring them on!

TIJDSLIJN maken: Hoe nu verder? Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie TIJDSLIJN maken: Hoe nu verder?

Taalvaardig Naar de Eindexamens: Profiel Product Presentatie Nog Vragen? Hartelijk bedankt voor uw aandacht Daniëlle, Maartje en Sjoerd