Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 9 februari 2017 19-2-2018 Assessorentraining 3 Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 9 februari 2017
Inhoud basistraining Introductie op het assessment (12 januari) Oefenen met assessmentinstrumenten (26 januari) Beoordelen en rapporteren (9 februari) Oefenassessment met student (16 maart) Peerassessment en certificering (na de zomer) Vervolgtraining masters (16 februari en 16 maart)
Programma bijeenkomst 3 CGI voorbeeldstudent Beoordelingskader Beoordelen en rapporteren Gebruik beoordelingsformulier Beoordelingsfouten
Beoordelen WACKER-methode Waarnemen Aantekenen Classificeren Kwalificeren Evalueren Rapporteren portfolio, presentatie, CGI tijdens elke fase na lezen, kijken en luisteren bepaalt vragen CGI pas als alle informatie is verzameld bevindingen bespreken als oordeel is vastgesteld en onderbouwd
Criteriumgericht interview Uitgaan van wat de student wél kan Vragen over zaken waarover je nog meer informatie nodig hebt Geeft kandidaat de mogelijkheid om competenties (verder) te etaleren Laat OMA thuis, neem LSD mee!
Criteriumgericht interview
Criteriumgericht interview Oefening voorbeeldstudent: uitwisselen in duo’s Wat vind je al aangetoond en waar baseer je je dat op? bewijslast Waar zou je in het CGI naar willen vragen? STARR Waar vroegen de assessoren naar? beeldopname Wat antwoordde de student? aantekenformulier
Beoordelen WACKER-methode Waarnemen Aantekenen Classificeren Kwalificeren Evalueren Rapporteren portfolio, presentatie, CGI tijdens elke fase na lezen, kijken en luisteren bepaalt vragen CGI pas als alle informatie is verzameld bevindingen bespreken als oordeel is vastgesteld en onderbouwd
Beoordelen Verzamelen Waarderen Beslissen Uit: “Aan de slag met assessment”; G. P.J. Sinke; Hoofdstuk 2
Beoordelen Verzamelen Portfolio Presentatie Criterium Gericht Interview
Beoordelen Waarderen gegevens over student vergelijken met kwalificatieprofiel (de competenties met bijbehorende indicatoren) zichtbaar handelen en onderliggende kennis, vaardigheden, attitude, visie, etc.
Beoordelen Beslissen Een competentiebeoordeling is gericht op de vraag: 'Ben je op basis van jouw competenties in staat om adequaat op te treden in relevante beroepssituaties?'
Beoordelen Beslissen Een competentiebeoordeling is een integratief oordeel: = competenties in onderlinge samenhang ≠ complexe processen ontleden in apart te scoren onderdelen ≠ vaste optelsom van deelbeoordelingen = student toont hem kenmerkende bewijzen ≠ vaste lijst van te tonen onderdelen of gedragingen = waardering en weging bewijzen verschilt per student ≠ rubric met vaststaande cesuur = beoordelingscriteria: competenties met indicatoren
Beoordelen kernwoorden gedragsindicatoren
Beoordelen bewijslast beschrijven waarderen
Beoordelen bewijslast beschrijven waarderen
Beoordelen beslissen waardering voor bijzondere kwaliteiten doorgroeiadvies
Beoordelen
Beoordelen Oefening voorbeeldstudent Vul in duo’s samen het beoordelingsformulier in Vergelijk met een ander duo en bespreek de verschillen Plenair uitwisselen
Rapporteren Aandachtspunten: In positieve bewoordingen: wat een kandidaat aantoonbaar weet, kan en doet Benoem relevante bewijslast (= passend bij competentie) Benoem in de conclusie ook evt. leemtes er zijn in relatie tot de SBL competenties Vermijd algemene verwoordingen zoals ‘ervaring met…’ maar wees concreet en specificeer Gebruik zo min mogelijk afkortingen en vakjargon Navolgbaar voor de student én voor anderen
Beoordelen Oefening voorbeeldstudent In duo’s aanscherpen formuleringen op beoordelingsformulier en voorbereiden rapportagegesprek In drietallen rollenspel rapportage: 3 rondes (C2, C3 en ‘eindoordeel’) A. assessor B. student C. observant Telkens nabespreken op: formulering en effect op student onderbouwing vanuit bewijslast navolgbaarheid
Beoordelen Kwaliteitsborging klassieke middelen niet (allemaal) bruikbaar kwaliteitsborging bij assessments: kwaliteit van de assessmentprocedure en instrumenten kwaliteit van de competentie-indicatoren aantal beoordelingsvormen aantal beoordelingsmomenten aantal beoordelaars kwaliteit van de beoordelaars telkens blijven uitwisselen: intersubjectieve overeenstemming
Beoordelen Beoordelingsfouten Halo- en Horn-effect Mildheid of strengheid Consequente fout Centrale tendens Generaliseren Selectieve waarneming
Beoordelen Oefening beoordelingsfouten Welke mogelijke beoordelingsfouten herken je bij jezelf? Wat kun je doen om te voorkomen dat je deze fouten maakt? Wissel uit: je ‘goede voornemen’ m.b.t. het beoordelen
Terugblik bijeenkomst 3 CGI voorbeeldstudent Beoordelingskader Beoordelen en rapporteren Gebruik beoordelingsformulier Beoordelingsfouten
Vooruitblik bijeenkomst 4 Oefenassessment met student
Voorbereiding op bijeenkomst 4 Lees Sinke § 13.5 Schrijf een korte reflectie op trainingsbijeenkomst 3 Voorbereiden oefenassessment Noteer op aantekenformulier wat je al aangetoond vindt en wat je in CGI wilt vragen Neem het portfolio en je ingevulde aantekenformulier mee op 16 maart