Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog voorzitter COC UMCG Bernard Elsman, chirurg voorzitter COC Deventer ZH 6 oktober 2016
Wat gaan we doen? Algemene inleiding Visie COC Deventer Ziekenhuis Visie COC UMCG Aan de slag met stellingen en casuïstiek Wat nemen we mee naar huis?
Inleiding COC met een missie: COC taak Goed en veilig opleidingsklimaat in een inspirerende, leeromgeving COC taak Toezicht op kwaliteit en veiligheid van de MVO Behartigen belangen van aios / opleiders (‘advocate’) Aandacht voor innovatie in opleiden & voor opleiden bij innovatie Behartigen belangen van aios en opleiders Doel is voldoende, excellente medisch specialisten Veilig opleidingsklimaat als voorwaarde voor het slagen van de individualisering Marian
COC Deventer Ziekenhuis CODeventer fungeert binnen DZ als overlegorgaan voor opleiders van de medische vervolgopleidingen CODeventer heeft als doel het bevorderen respectievelijk handhaven van een optimaal opleidingsklimaat in het DZ
Toekomst Centrale Opleidingscommissie DZ Bemiddelende rol COC bij conflicten AIOS met opleider Sterke vertegenwoordigende rol van opleiders en AIOS Bewaken en bevorderen van de kwaliteit (PDCA-cyclus)
COD/DZ (opleidingsinrichting) OOR CHECK ACT PLAN DO COD vergaderingen Onderlinge afstemming (opleiders) Lokale afstemming (DZ en THD) Regionale afstemming (OOR) Onderwijskundige expertise Toezien op kwaliteit opleidingen Beschikbaarheid van faciliteren voor onderwijs en wetenschap Opstellen procedures Q-cyclus Jaarverslag Beleidsplannen A.d.h.v. ideeën van opleiders COD/DZ (opleidingsinrichting) PLAN DO CHECK ACT Opleidingsplan (regionaal, lokaal) Individueel opleidingsprogramma Jaarverslag Beleidsplannen (format verbeterplan) OPLEIDINGS GROEP PLAN DO CHECK ACT Terugkoppeling van checks in COD Terugkoppeling diverse Commissie Ondersteunen bij problemen AIOS Ondersteunen bij visitatie opleidersgroep Onderlinge hoorzittingen 2-Jaarsgesprekken (interne audit) Visitatiecheck Exitgesprekken STZ Visitatie Evaluatie opleidingsplan Evaluatie opleidingsprogramma Opleidingsvergaderingen (4x per jaar) Bijsturing IOP Opleiden Voortgangsgesprekken Beoordelingsgesprekken Wetenschap en innovatie Didactische vaardigheden Bij- en nascholing vakgebied AIOS DO PLAN ACT CHECK KPB OSAT D-RECT en SetQ 360 graden feedback Kwaliteitsvisitatie Opleidingsvisitatie
COC UMC Groningen Missie COC UMCG Visie COC UMCG Handhaven en bevorderen van een goed en veilig opleidingsklimaat in een inspirerende, academische leeromgeving met Healthy Ageing als gemeenschappelijk focus Visie COC UMCG De COC onderschrijft de visie van het UMCG: ‘Van mens tot mens in alles wat we doen’. Hedendaagse artsen zijn teamspelers die samenwerken aan excellente patiëntenzorg, aantoonbaar maatschappelijk betrokken zijn en zelf in balans en ‘healthy at work’ Voorbeeld: toezichthoudende rol ter versterking van opleidingsklimaat Voorbeeld; Signalen zoeken en oppikken in alle lagen van de organisatie Signalen oppikken van knelpunten tussen opleiden en bedrijfsvoering (aios als stopverf, om gaten te dichten – escaleren naar RvB) Voorbeeld van escaleren bij een probleem met SV in een afdeling (niet veilige SV-onveilige zorg) Voorbeeld van oppikken en decoderen van signalen; zoeken naar structurele tekortkomingen of weeffouten in cultuur (uitval aios)
Stelling 1 “In de COC moeten de resultaten van de evaluatie-instrumenten altijd worden gedeeld” Gekoppeld aan leerdoelen 1, 3 en 4 Leerdoel 1: Weet u wat het toezicht van de COC inhoudt en kent u de kracht van de COC in het behartigen van belangen Leerdoel 3: Heeft u kennis gemaakt met verschillende interne toezichtmodellen Leerdoel 4: Heeft u handvatten voor kwaliteitsbewaking
“De COC heeft geen rol in de individualisering” Stelling 2 “De COC heeft geen rol in de individualisering” Gekoppeld aan leerdoel 2 Heeft u inzicht in de relatie tussen een veilig opleidingsklimaat en de individualisering
“Zonder aios kan een COC ook prima functioneren” Stelling 3 “Zonder aios kan een COC ook prima functioneren” Gekoppeld aan Leerdoel 1: Weet u wat het toezicht van de COC inhoudt en kent u de kracht van de COC in het behartigen van belangen. Gekoppeld aan het tweede deel van leerdoel 3: heeft u kennis gemaakt met manieren van escaleren.
Stelling 4 “Het Kaderbesluit maakt geen onderscheid tussen universitaire en niet-universitaire ziekenhuizen, dus de governance van de COC is overal dezelfde” Gekoppeld aan het tweede deel van leerdoel 3: heeft u kennis gemaakt met manieren van escaleren.
Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl