Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Efficiënt besturen in de social profit
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Forum Visitatorum ser peters
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Strategisch opleidingsplan
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Kwaliteitsinstrumenten
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Workshop basis modern opleiden
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Dagvoorzitter Albert Scherpbier 6 oktober 2016.
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Voor goed bijzonder onderwijs
Kwaliteitscyclus: de sleutel tot verbetering
Opleiden voor de toekomst
Samenwerking waterbeheerders
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Opleiden Praktisch Organiseren
Monitoren Kwaliteit van opleiden
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Ontwikkelen bijeenkomsten
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog voorzitter COC UMCG Bernard Elsman, chirurg voorzitter COC Deventer ZH 6 oktober 2016

Wat gaan we doen? Algemene inleiding Visie COC Deventer Ziekenhuis Visie COC UMCG Aan de slag met stellingen en casuïstiek Wat nemen we mee naar huis?

Inleiding COC met een missie: COC taak Goed en veilig opleidingsklimaat in een inspirerende, leeromgeving COC taak Toezicht op kwaliteit en veiligheid van de MVO Behartigen belangen van aios / opleiders (‘advocate’) Aandacht voor innovatie in opleiden & voor opleiden bij innovatie Behartigen belangen van aios en opleiders Doel is voldoende, excellente medisch specialisten Veilig opleidingsklimaat als voorwaarde voor het slagen van de individualisering Marian

COC Deventer Ziekenhuis CODeventer fungeert binnen DZ als overlegorgaan voor opleiders van de medische vervolgopleidingen CODeventer heeft als doel het bevorderen respectievelijk handhaven van een optimaal opleidingsklimaat in het DZ

Toekomst Centrale Opleidingscommissie DZ Bemiddelende rol COC bij conflicten AIOS met opleider Sterke vertegenwoordigende rol van opleiders en AIOS Bewaken en bevorderen van de kwaliteit (PDCA-cyclus)

COD/DZ (opleidingsinrichting) OOR CHECK ACT PLAN DO COD vergaderingen Onderlinge afstemming (opleiders) Lokale afstemming (DZ en THD) Regionale afstemming (OOR) Onderwijskundige expertise Toezien op kwaliteit opleidingen Beschikbaarheid van faciliteren voor onderwijs en wetenschap Opstellen procedures Q-cyclus Jaarverslag Beleidsplannen A.d.h.v. ideeën van opleiders COD/DZ (opleidingsinrichting) PLAN DO CHECK ACT Opleidingsplan (regionaal, lokaal) Individueel opleidingsprogramma Jaarverslag Beleidsplannen (format verbeterplan) OPLEIDINGS GROEP PLAN DO CHECK ACT Terugkoppeling van checks in COD Terugkoppeling diverse Commissie Ondersteunen bij problemen AIOS Ondersteunen bij visitatie opleidersgroep Onderlinge hoorzittingen 2-Jaarsgesprekken (interne audit) Visitatiecheck Exitgesprekken STZ Visitatie Evaluatie opleidingsplan Evaluatie opleidingsprogramma Opleidingsvergaderingen (4x per jaar) Bijsturing IOP Opleiden Voortgangsgesprekken Beoordelingsgesprekken Wetenschap en innovatie Didactische vaardigheden Bij- en nascholing vakgebied AIOS DO PLAN ACT CHECK KPB OSAT D-RECT en SetQ 360 graden feedback Kwaliteitsvisitatie Opleidingsvisitatie

COC UMC Groningen Missie COC UMCG Visie COC UMCG Handhaven en bevorderen van een goed en veilig opleidingsklimaat in een inspirerende, academische leeromgeving met Healthy Ageing als gemeenschappelijk focus Visie  COC UMCG De COC onderschrijft de visie van het UMCG: ‘Van mens tot mens in alles wat we doen’. Hedendaagse artsen zijn teamspelers die samenwerken aan excellente patiëntenzorg, aantoonbaar maatschappelijk betrokken zijn en zelf in balans en ‘healthy at work’ Voorbeeld: toezichthoudende rol ter versterking van opleidingsklimaat Voorbeeld; Signalen zoeken en oppikken in alle lagen van de organisatie Signalen oppikken van knelpunten tussen opleiden en bedrijfsvoering (aios als stopverf, om gaten te dichten – escaleren naar RvB) Voorbeeld van escaleren bij een probleem met SV in een afdeling (niet veilige SV-onveilige zorg) Voorbeeld van oppikken en decoderen van signalen; zoeken naar structurele tekortkomingen of weeffouten in cultuur (uitval aios)

Stelling 1 “In de COC moeten de resultaten van de evaluatie-instrumenten altijd worden gedeeld” Gekoppeld aan leerdoelen 1, 3 en 4 Leerdoel 1: Weet u wat het toezicht van de COC inhoudt en kent u de kracht van de COC in het behartigen van belangen Leerdoel 3: Heeft u kennis gemaakt met verschillende interne toezichtmodellen Leerdoel 4: Heeft u handvatten voor kwaliteitsbewaking

“De COC heeft geen rol in de individualisering” Stelling 2 “De COC heeft geen rol in de individualisering” Gekoppeld aan leerdoel 2 Heeft u inzicht in de relatie tussen een veilig opleidingsklimaat en de individualisering

“Zonder aios kan een COC ook prima functioneren” Stelling 3 “Zonder aios kan een COC ook prima functioneren” Gekoppeld aan Leerdoel 1: Weet u wat het toezicht van de COC inhoudt en kent u de kracht van de COC in het behartigen van belangen. Gekoppeld aan het tweede deel van leerdoel 3: heeft u kennis gemaakt met manieren van escaleren.

Stelling 4 “Het Kaderbesluit maakt geen onderscheid tussen universitaire en niet-universitaire ziekenhuizen, dus de governance van de COC is overal dezelfde” Gekoppeld aan het tweede deel van leerdoel 3: heeft u kennis gemaakt met manieren van escaleren.

Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl