Financiële inspecties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Inschrijven - stroomdiagram
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Toezicht op MDT’s Informatiedag VAPH/IJH 13 juni 2012.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Inspectie in de zelfstandige kinderopvang najaar 2012
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Harmonisatieplannen kabinet
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Knolcyperus – FAVV Infovergadering knolcyperus
Personeelsessie LOKO.
Participatiewet vanaf 2015
Juridische en deontologische gevolgen van het werken in associatieverband Meester Walter Gonthier Advocatenkantoor Gonthier-Dhaenens.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Netwerk coördinatoren VZ
6 stappen in Risico management
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Zorginspectie.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Veiligheid en gezondheid in de KO op sectoroverleg
Verwijzen naar kookboek.
WELKOM ZORGINSPECTIE.
Presentatie - Verslag HRF 2016
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Lokaal loket kinderopvang
Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Inschrijven - stroomdiagram
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Lokaal loket kinderopvang
Cursus Interne auditor
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Kwaliteit in de zorgverlening
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Financiële inspecties Klantenbeheer Opvolging inspecties Financiële inspecties

Waarom aanpassing in de opvolging van inspecties? Nieuwe decreet Vlaamse regering: meer autonomie en meer vertrouwen in de partners handhaven van kwaliteit focus op outcome en ex post controle Sector Sociaal ondernemerschap Kernbegrippen: vertrouwen en partnerschap Het Vlaamse kinderopvanglandschap is sinds 1 april 2014 grondig gewijzigd met het decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters. De doelstelling om stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang te realiseren die voor iedereen toegankelijk is, vormt de basis voor het decreet kinderopvang. De nieuwe Vlaamse Regering gelooft in de kracht van het sociaal ondernemen om de zorg en hulpnoden in te vullen en wil daar alle ruimte aan geven. De Vlaamse Regering stelt daarom volgende doelstelling voorop:   “We gaan voor meer autonomie en meer vertrouwen in de partners die onze beleidsdoelstellingen helpen uitvoeren. Voor het handhaven van kwaliteit en toegankelijkheid wordt de focus verlegd naar outcome en ex post controle.” Ook de sector is vragende partij om dit sociaal ondernemerschap alle kansen te geven. De doelstellingen van het decreet moeten volgens hen behouden blijven, maar men wil in plaats van regelgeving die alomvattend en risicovoorkomend wil zijn, meer het sociaal ondernemerschap als uitgangspunt nemen waarbij vertrouwen en partnerschap kernbegrippen zijn.

Ontwikkeling van instrumenten Vertrekken vanuit de vraag naar: Sociaal ondernemerschap Deregulering Flexibilisering Outcome controle Responsabilisering Deze vraag naar deregulering, flexibilsering, outcome controle en de vraag om alle kansen te geven aan het sociaal ondernemerschap vormt tevens de achtergrond waartegen de nieuwe instrumenten ontwikkeld worden.

Inspectiemethodiek aangepast Afbouw regelgeving en responsabilisering sector Minder concrete punten voor opvolging in verslag Inspectieverslag: Tekorten Aandachtspunten Vaststellingen/Toelichtingen Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving kinderopvang heeft Zorginspectie zijn manier van inspecteren aangepast. De regelgeving is dermate gewijzigd dat het ‘controleren’ van organisatoren niet meer gebeurt volgens zeer strikte, onweerlegbare normen. Vandaar is het ook niet evident om een lijstje van tekortkomingen op te stellen met hieraan een onmiddellijke remediëring gekoppeld. Het Zorginspectieverslag bevat vaak niet veel concrete punten die door klantenbeheer opgevolgd kunnen worden. Dit heeft te maken met het afbouwen van de regelgeving en het responsabiliseren van de sector. Het doel van dit verslag is: het weergeven van de vaststellingen en het oordeel of de kinderopvang voldoet aan de geïnspecteerde regelgeving In het inspectieverslag leest u wat de inspecteur heeft vastgesteld en wat zijn/haar beoordeling is. Enkel de aspecten van de werking die tijdens het bezoek aan bod gekomen zijn neemt de inspecteur op in het verslag.  Per geïnspecteerd aspect van de werking vindt u de regelgeving, de concrete vaststelling en de afweging van de inspecteur uitgedrukt in tekorten en aandachtspunten. Tijdens het inspectiebezoek kunnen ook andere elementen van de werking aan bod komen. Bij deze elementen wordt geen afweging gemaakt. Tekort: de inspecteur stelt vast dat de werking niet overeenstemt met de regelgeving. De organisator wordt uitgenodigd de tekorten weg te werken en de werking in overeenstemming te brengen met de regelgeving. Aandachtspunt: de inspecteur stelt vast dat de werking van de voorziening afwijkt van een aanbeveling van Kind en Gezin of een goede praktijk voorgesteld in het referentiekader. De organisator is niet verplicht een aandachtspunt weg te werken, maar wordt daartoe toch wel uitdrukkelijk uitgenodigd.

Werking klantenbeheer Focus op responsabilisering en outcome controle Verantwoordelijkheid voor de opvolging bij de organisator Opvragen plan van aanpak Beoordeling plan van aanpak Inschatten overgang naar handhaving Procedure wordt zo aangepast Standaardmails worden zo aangepast Klantenbeheer wil de responsabilisering van de sector ook verder trekken in de opvolging van inspectieverslagen door meer verantwoordelijkheid bij de organisatoren van kinderopvang te leggen bij de initiële opvolging van een inspectie en door de focus te leggen op de outcome controle. De opvolging die klantenbeheer geeft aan inspectieverslagen moet op die manier effectiever worden waarbij de intensieve tijdsbesteding die klantenbeheer hier nog steeds aan zal besteden, meer zal opleveren.   Concreet betekent dit dat de klantenbeheerders kinderopvang bij het ontvangen van een verslag van Zorginspectie, de verantwoordelijkheid voor de opvolging meer bij de opvangvoorzieningen legt. Als het verslag van Zorginspectie wordt vrijgegeven aan Kind en Gezin. schat de klantenbeheerder het belang van het verslag in. De organisator van de kinderopvang krijgt dan de vraag om een plan van aanpak te bezorgen. Klantenbeheer kinderopvang vraagt aan de organisator om aan te tonen op welke wijze de procedures opgevolgd worden. De termijn waarbinnen dit moet gebeuren, varieert naargelang de ernst en aard van de tekorten en volgt uit de inschatting die klantenbeheer maakt met betrekking tot het belang van het verslag. De organisator bezorgt dan hun plan van aanpak aan klantenbeheer. Op dat moment maakt de klantenbeheerder een beoordeling ten gronde van het plan van aanpak. Er moet gecontroleerd worden of de organisator op alle tekorten en aandachtspunten reageerde. Kind en Gezin gaat na of de organisator de opvolging van de tekorten naleeft.

Inschatting plan van aanpak Geen algemene regels voor inschatting Wel Leidraad Gezond verstand Collega’s!

Lerend traject: Samen groeien in beoordelen plan van aanpak Overlopen plan van aanpak volgens leidraad Discussie per punt in het plan van aanpak Hoe beoordelen? Wat is voldoende, wat is niet voldoende? Wat kan hiervan in leidraad?

Voorbeeld leidraad Tekorten: Aandachtspunten: alle tekorten staan in het plan van aanpak geconcretiseerd hoe ze weggewerkt gaan worden timing Aandachtspunten: moeten meestal opgenomen worden, inschatting van klantenbeheer welke niet minder streng bekijken dan tekorten: moeilijker om nadien te handhaven Vaststellingen/toelichtingen: moeten niet opgenomen zijn

Ondersteuningstructuur We bekijken met onder partners uit de ondersteuningstructuur hoe we dit samen kunnen opnemen Welke ondersteuning/noden bij de opmaak van een plan van aanpak voor het wegwerken van de tekorten rijzen er bij de organisatoren? Hoe kunnen we daarop inspelen? Eerste overleg met deze partners volgt na de zomervakantie.

Samen aan de slag!