Begeleiding bij Werkplekleren Chris Kroeze Chris.Kroeze@han.nl
Werkplekleren Veelbelovend, maar… Participeren in de beroepspraktijk leidt niet vanzelfsprekend tot de beoogde opbrengst Wellicht te ondervangen door: Organiseren van begeleiding bij het werkplekleren
Begeleiding 3
Kritisch laten nadenken Samen Uitdagingen Opzoeken Groeien als persoon Voorleven Zorgen voor welbevinden Zoeken naar verborgen patronen Expertise overdragen Begeleiding Kritisch laten nadenken Samen Kennis opbouwen Omgaan met Weerbarstige Werkelijkheid beroep Leiden naar volgend stadium Uitdagen tot Maximale prestatie Doelen Behalen Helpen Aandacht richten Van theorie naar praktijkkennis Gedragsverandering 4
Samengevat: Begeleiding: Verschillende strategieën mogelijk Verschillende opbrengsten mogelijk Voor diverse partijen Maar…welke strategie precies tot welke bijdrage leidt is niet bekend!
Onderzoek in ‘voorbeeldige’ praktijk Vraag: Hoe krijgt het georganiseerde begeleiden vorm bij het Opleiden in de School in de context van de initiële opleiding van leraren voor het voortgezet onderwijs?
Uitgangspunt Begeleiding van werkplekleren: Het geheel van relaties dat van betekenis is voor de ontwikkeling van de leraar in opleiding (Kroeze, 2014)
Begeleiding in 16 dimensies Formaliteit Keuzevrijheid Koppeling Doel Constellatie Expertise Contact Onderwerp Sturing Functies Beoordeling Oordelen Klik Opbrengst Kenmerken Opvattingen
Conclusies Elk leerwerktraject (deels) verschillende invulling van Begeleiding (ondanks afspraken, protocollen…) Geen praktijk van gemeenschappelijk gedeelde inzichten of expliciete strategieën. Het belang van de dagelijkse praktijk bepaalt meer de begeleiding dan ideeën over kwalificatie.
3 Opmerkelijke zaken 1. Formele en informele begeleiding 2. Functies van begeleiding 3. Perspectieven
1. Formele en informele begeleiding: Begeleiding die wordt georganiseerd, is niet altijd actief of betekenisvol Vaak zelf georganiseerde begeleiding als aanvulling op het programma
Beoogde Constellatie
Maar in de praktijk
Inzichten: Ondersteun het organiseren van eigen begeleiding door de lerende. Zelf georganiseerd levert meer op dan programma. Maar niet iedereen kan dat … (al) Leer studenten dit zelf doen… en ondersteun ze (pro-) actief
2. Functies van begeleiding Rollen/functies Gastheer de weg wijzen, beschermen, deuren openen introduceren Leermeester onderwijzen uitdagen feedback geven Raadgever ondersteunen, adviseren strategieën bieden Rolmodel Juiste gedrag voordoen juiste houding en waarde tonen
Inzichten: De verschillende rollen en functies hoeven niet door één persoon (wpb) te worden uitgevoerd. Leer studenten bewust te zijn van hun begeleidingsbehoeften en dat die door verschillende personen vervuld kunnen worden.
3. Perspectieven van begeleiders Perspectief = uitdrukking van persoonlijke waarden = geheel van wat je vindt en doet Er is géén ‘beste’ perspectief - Het gaat om goed vs ook goed, maar anders - het gaat niet om goed vs fout
Inzichten Perspectieven(opvattingen) van begeleider zijn van grote invloed op het leren …. maar vaak impliciet! bv via feedback en beoordeling Technisch Persoonlijk Acquisitie Transformatie
Stellingen Het is voor afspraken ten behoeve van de bijdrage aan het werkplekleren zinvoller om de begeleiding centraal te stellen dan de begeleider. De kwaliteit van de begeleiding is de mate waarin het geheel van relaties voorziet in de begeleidingsbehoefte van de lerende.
Ten slotte: de ‘KLIK’ Het gevoel van bij elkaar passen en met elkaar verbonden zijn. Van grote invloed op het succes van de georganiseerde begeleiding!!! Klik ≠ match Je kunt een perfecte match zijn, maar toch geen klik hebben!
Dank voor uw aandacht! Reacties of vragen: ronde tafel 1 Of: Chris.Kroeze@han.nl