Omgevingsvergunning December 2014 Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December 2014
Omgevingsvergunning 2015 Digitalisering – omgevingsloket Minder administratieve lasten Efficiëntie verhogen Globale beoordeling Kwaliteit vergunningverlening verhogen Vereenvoudiging procedures Kwalitatief betere vergunningen Omgevingsloket Uitwisselingsplatform
Dienstverlening Stad Kortrijk 1900 - 1945 Dienst “Gevaarlijke, Ongezonde of Hinderlijke gestichten” 1945 - 1993 Dienst “Hinderlijke inrichtingen” Technische dienst - Stedenbouw 1993 Milieudienst Dienst Stedenbouw 2008 Loket voor Ondernemers 2012 Eén directie, één Team: “Bouwen – Milieu – Wonen”
Organisatie is (was) gebaseerd op een administratieve logica Wetten, decreten en regels bepalen de opdeling van de dienstverlening: ARAB Vlarem Socio-economische machtigingen Wet op de stedenbouw DRO VCRO Omgevingsvergunning
Thematische opdeling van de organisatie Technische diensten Dienst Stedenbouw Milieudienst Dienst Wegen en Waterlopen Groendienst Patrimonium Dienst huisvesting
Historiek werking en verwerking van dossiers Via fiches (20ste eeuw) Via XLS – bestand (sinds 2000) Via CIPAL (sinds 2004) Via GIS (vanaf 2013)
Fiches
XLS - bestand
CIPAL
GIS
Wat vooraf ging… 2004 Een Uniek Loket, Probleemstelling Bij gemengde projecten zijn minstens twee procedures van toepassing Procedures voor bouw- en milieuvergunningen duren te lang De administratie(s) hebben geen zicht op de initiatieven van de aanvrager Procedures worden op verschillende momenten gestart Openbare onderzoeken zijn niet duidelijk Tijd gaat verloren Bij behandeling en adviesverlening wordt soms dubbel werk geleverd (op verschillende niveau’s)
GEMENGDE PROJECTEN zijn projecten waar voorafgaandelijk zowel een milieuvergunning als een bouwvergunning moet verkregen worden. Milieuvergunningsprocedure : gemiddeld 68 dagen behandelingstermijn Bouwvergunningsprocedure : gemiddeld 113 (nu 60 – 87) dagen behandelingstermijn
Huidige situatie (2004) Gewenste situatie of of ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Gewenste situatie simultane behandeling Uniek Vergunningenloket
Voor Gemengde projecten één aanspreekpunt stroomlijnen van processen Voortraject met aanvrager Eén contactpersoon bij de stad (SPOC) Vraag om de verschillende vergunningsaanvragen gelijktijdig in te dienen Geïntegreerde bespreking binnen de verschillende diensten (Forum) Organisatie van één inspraakmoment (openbaar onderzoek) Engagement voor snelle beslissingen
Vaststellingen Voortraject schept duidelijkheid Afspraken met bouwheer, initiatiefnemer binnen een werkgroep Vergunningstrajecten (procedures en timing) vooraf bespreken Informatie en communicatie met publiek Simultane indiening Simultaan openbaar onderzoek Eén beslissingsmoment (2 agendapunten) Kortere van termijnen
Vaststellingen Thematische benadering Hiërarchie - specialisatie Interne adviesverlening Toch soms lange procedures Dubbele openbare onderzoeken Twee nota’s CBS Verschillende beslissingsmomenten (niveau’s) Verschillende beroepsprocedures
Enkele voorbeelden – Best Practices K in Kortrijk – procedure 6 maanden MER Socio economische Machtiging Bouwvergunning Milieuvergunning Eén openbaar onderzoek Infovergadering (Schouwburg) Eén beslissingsmoment AZ Groeninge Barco nv Wienerberger nv
Wat is wenselijk? Omgevingsvergunning Eén loket Eén aanvraag Eén openbaar onderzoek Eén adviesronde Eén vergunning door één bevoegd niveau
Reorganisatie in voorbereiding op… Sinds 2007 Forum als lijm tussen de “ruimte – directies” Niveau operationeel Niveau dossier Niveau beleid Sinds 2009 Loket voor Ondernemers Uniek aanspreekpunt voor ondernemers Bedrijfshuisvesting Vergunningen en toelatingen Steunmaatregelen Advies en correct doorverwijzen
Nieuw Organogram Stad Kortrijk 2012
Nieuw Organogram Stad Kortrijk 2012 1 directie Ruimtelijke en Economische Stadsontwikkeling 1 Team “Bouwen - Milieu - Wonen” 1 Team “Ruimtelijke Planning en Realisatie” 1 Team “Beheer en Openbaar domein” In alle Teams een integrale aanpak van de thema’s milieu, stedenbouw, mobiliteit, natuur, water,…
Team Bouwen Milieu & Wonen (BMW) Balie Vergunningen Premies & Subsidies Bouwen Wonen Milieu Inname Openbaar Domein Andere (riolering, huisnrs, …) Teamcoach BMW Ciska Vereecke Backoffice Bouwen en Milieu: GSA + Milieuambtenaar Wettelijk kader Omgevingsvergunning Backoffice Wonen: Wettelijk kader Leegstand Studentenkamers Bouwblokrenovatie FRGE Subsidies en premies Controle & Handhaving
Team Bouwen Milieu Wonen Organisatie - organogram 1 balie ipv 3 1 backoffice 1 administratie GSA’s en Milieuambtenaar samen gericht op Klantgerichte dienstverlening Ontvoogding Omgevingsvergunning Digitale bouwaanvraag Geïntegreerde administratieve behandeling
Team Bouwen Milieu Wonen Verdere digitalisering van de Administratieve verwerking Cipal Milieu en Stedenbouw: (Nestor) één platform Vastgoedinfo Notarisinfo Geïntegreerde info Bouw Milieu Vlarebo Natuur Webgis
Aantal dossiers Milieu Klasse 1 en 2 : ongeveer 50 per jaar Klasse 3 : ongeveer 70 per jaar Trend: afname klasse 1 en 2, toename klasse 3 effect van declassering Stedenbouw Bouwaanvragen : ongeveer 800 per jaar Meldingen : ongeveer 70 per jaar Trend: algemeen afname van aanvragen effect melding en vrijstelling Waarvan Gemengde dossiers: ongeveer 25 per jaar
3 soorten dossiers 1. Dossier met een gunstig verloop en geen bijkomende verwikkelingen Ong. 80 % van de dossiers Vereenvoudiging dringt zich op, kortere termijnen 2. Dossier waar bijkomende inzichten en input gewenst is. Ongeveer 15 % van de dossiers Voortraject, inspraak noodzakelijk. Evolueert meestal in een kwalitatiever dossier 3. Dossier is niet haalbaar (project niet wenselijk) Ongeveer 5 % van de dossiers Geen compromis mogelijk Procedure wordt (soms) gebruikt als middel
Conclusies OV vraagt een geïntegreerde benadering van het dossier én van de dienstverlening Een betere dienstverlening Expertises bouw en milieu samen Voortraject en inspraak wordt geformaliseerd Vooroverleg nog mogelijk Een vollediger dossier Een simultane behandeling biedt meer duidelijkheid voor betrokkenen. Eén aanvraag en één beslissing (op één niveau) Vereenvoudiging Kortere termijnen
Conclusies Informeel of formaliseren van voortraject(en) Tijdstraject goed afspreken met aanvrager De formele procedure is gebald, maar de voorbereiding is breder en ligt meer bij de aanvrager (alles in één dossier). Formaliseren van voortraject zorgt ook voor langere proceduretermijnen Informeel of formaliseren van voortraject(en) Is aanvrager in staat om tijdig een kwalitatief dossier in te dienen met alle exploitatie- en bouwtechnische informatie? Architect en Milieubureau op hetzelfde moment betrekken Ondersteuning gemeenten (overgangsperiode) Organisatie, integratie,…