Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie
marktonderzoek Stap 1: de voorbereiding van een marktonderzoek De probleemstelling Wat onderzoekt u? Het doel bepalen van het onderzoek Bepaal de methode van onderzoek Hoe wilt u informatie verzamelen
marktonderzoek Stap 1: de voorbereiding van een marktonderzoek - Tip 1: Zorg dat je de juiste informatie krijgt (stel dus duidelijke doelen) - Tip 2: De antwoorden moeten makkelijk te meten zijn (gesloten meerkeuzevraag) - Tip 3: Duidelijke en simpele vragen stellen - Tip 4: Stel concrete vragen - Tip 5: Pas op met sturen in het antwoord - Tip 6: Vermijd voorbeelden in de vraagstelling
marktonderzoek Stap 2: De juiste respondenten vinden Stap 3: Het marktonderzoek uitvoeren Stap 4: Resultaten van het marktonderzoek systematisch verwerken en presenteren.
De consument als individu https://www.youtube.com/watch?v=34oH8-3WE5o http://www.npo.nl/mindf-ck/05-01-2015/AT_2027122 Na 6 minuten starten.
Informatieverwerking Informatieverwerking in verband met consumentengedrag? Reclame, producten in de winkel Onthouden Er wordt veel reclame gemaakt, maar mensen onthouden er niet zoveel van. Wanneer het vaak herhaalt wordt kan het zijn dat men het wel beter onthoudt. Welke reclame heb je op weg naar hier gezien?
Informatieverwerkingsproces Het informatieverwerkingsproces bestaat uit 2 deelprocessen: Perceptieproces (psychologisch proces waarbij het individu zintuiglijke prikkels selecteert en interpreteert) Geluidstest https://www.youtube.com/watch?v=8GeIQBV3MXM https://www.youtube.com/watch?v=uuf9kAP2sdc https://goedbekekenbob.wordpress.com/individueel-werkstuk/de-versterkende-werking-van-muziek-in-film/
informatieverwerkingsproces Smaaktest In groepjes krijgen jullie verschillende dingen te proeven. Jullie moeten aangeven welk product jullie proeven
informatieverwerkingsproces Het 2e deelproces: Geheugenproces (bestaat uit het tijdelijk of permanent opslaan van wat men waarneemt) Dit wordt uitgelegd in de les van Bjorn
Perceptieproces Exposure Aandacht Begrip Exposure: blootstelling aan stimuli. Niet alle stimuli waarmee de consument wordt geconfronteerd, worden verwerkt. Hij selecteert aan welke stimuli hij aandacht schenkt. In de begripsfase wordt een betekenis toegekend aan de stimuli. De marketingmanager moet een goed inzicht hebben in het perceptieproces. Juist zijn boodschap moet tussen alle reclames opvallen en binnenkomen bij de consumenten.
Exposure Blootstelling Actieve exposure (op zoek zijn naar informatie) Passieve exposure (toevallig tegen komen van informatie) Forced exposure (je ontkomt niet aan deze informatie) Er zijn maar enkele stimuli waar je aandacht voor hebt. Actieve: je wilt een nieuwe auto en je gaat actief opzoek naar informatie Passieve: je kijkt tv en ziet reclame, dit was niet bewust Forced: de reclame voordat de film begint in de bioscoop Je moet je als marketeer dus afvragen op welke manier van blootstelling de consument jouw reclame gaat zien.
Waarnemingsdrempels Absolute drempel Relatieve drempel De prikkel moet intensief genoeg zijn Gewenning Relatieve drempel Verschillen Onder: prijs verhogen of inhoud verlagen Boven: kortingen https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ Als de prikkel/stimulus niet intensief genoeg is komt hij niet bij je binnen. Naar mate van tijd ga je wennen aan verschillende prikkels/stimuli. Denk maar aan wanneer je muziek opzet, je zal hem steeds een beetje harder zetten. Onder de relatieve drempel: je gaat de prijs van je product verhogen of de inhoud van je product verlagen (jij houdt meer geld over), op een manier waarop het niet opvalt. Boven de relatieve drempel: je laat het verschil duidelijk zien, dus kortingen, moet opvallen!
Persoonlijke factoren Aandacht Persoonlijke factoren Interesse of niet, motivatie, behoefte, als je naar iets opzoek bent Attitudes en waarden Gewenning en habitatie
Aandacht Stimulusfactoren Fysieke eigenschappen Kleur Grootte en intensiteit Positie in het medium Nieuwheid en contrast beweging Cognitieve eigenschappen Verrassend beeld/raadselachtige tekst https://www.youtube.com/watch?v=niyGRPI8COk https://www.youtube.com/watch?v=dBbrpemT7k8 Emotionele eigenschappen Emoties helpen om reclames beter te onthouden
Begrip Wet van nabijheid Wet van volledigheid Wet van de gelijkheid Wet van de continuïteit Figuur/achtergrond
Interpretatie van stimuli Kennisstructuur Afleidingen Halo effect
Onthouden Sensorisch geheugen Associatief geheugennetwerk Coderen in geheugenproces Opslaan in geheugenproces Oproepen in geheugenproces Meten van geheugen