Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
De psychologie van communicatie
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Marketing Werkgroep 6.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Coachen Maandag 14 juni 2006.
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
PLUK Motivatie 2. Over Nike 3. Doelgroep 4. Boodschap 5. Doelen 6. Tools 7. Marketingvormen 8. Strategie 9. Waarde-oordeel 10. Bronnen.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Presenteren en communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Centraal Examen Nederlands
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Consumentengedrag Beslissen
De vraag is je beste vriend
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Consumentengedrag Leren I
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Bepaal jouw SuperPowers!
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Analyse maken Stap één bij projecten.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
What will you do to change the
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
humor in reclame, werkt dat ?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Invloed van media in het kinderblad “Donald Duck” wordt reclame gemaakt voor Limburg. Zo probeert Limburg de mensen naar hun provinvie te lokken. ga naar.
Les 5: Het marketingplan
Nee Zeggen!.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Basics over communicatie
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie

marktonderzoek Stap 1: de voorbereiding van een marktonderzoek De probleemstelling Wat onderzoekt u? Het doel bepalen van het onderzoek Bepaal de methode van onderzoek Hoe wilt u informatie verzamelen

marktonderzoek Stap 1: de voorbereiding van een marktonderzoek - Tip 1: Zorg dat je de juiste informatie krijgt (stel dus duidelijke doelen) - Tip 2: De antwoorden moeten makkelijk te meten zijn (gesloten meerkeuzevraag) - Tip 3: Duidelijke en simpele vragen stellen - Tip 4: Stel concrete vragen - Tip 5: Pas op met sturen in het antwoord - Tip 6: Vermijd voorbeelden in de vraagstelling

marktonderzoek Stap 2: De juiste respondenten vinden Stap 3: Het marktonderzoek uitvoeren Stap 4: Resultaten van het marktonderzoek systematisch verwerken en presenteren.

De consument als individu https://www.youtube.com/watch?v=34oH8-3WE5o http://www.npo.nl/mindf-ck/05-01-2015/AT_2027122 Na 6 minuten starten.

Informatieverwerking Informatieverwerking in verband met consumentengedrag? Reclame, producten in de winkel Onthouden Er wordt veel reclame gemaakt, maar mensen onthouden er niet zoveel van. Wanneer het vaak herhaalt wordt kan het zijn dat men het wel beter onthoudt. Welke reclame heb je op weg naar hier gezien?

Informatieverwerkingsproces Het informatieverwerkingsproces bestaat uit 2 deelprocessen: Perceptieproces (psychologisch proces waarbij het individu zintuiglijke prikkels selecteert en interpreteert) Geluidstest https://www.youtube.com/watch?v=8GeIQBV3MXM https://www.youtube.com/watch?v=uuf9kAP2sdc https://goedbekekenbob.wordpress.com/individueel-werkstuk/de-versterkende-werking-van-muziek-in-film/

informatieverwerkingsproces Smaaktest In groepjes krijgen jullie verschillende dingen te proeven. Jullie moeten aangeven welk product jullie proeven

informatieverwerkingsproces Het 2e deelproces: Geheugenproces (bestaat uit het tijdelijk of permanent opslaan van wat men waarneemt) Dit wordt uitgelegd in de les van Bjorn

Perceptieproces Exposure Aandacht Begrip Exposure: blootstelling aan stimuli. Niet alle stimuli waarmee de consument wordt geconfronteerd, worden verwerkt. Hij selecteert aan welke stimuli hij aandacht schenkt. In de begripsfase wordt een betekenis toegekend aan de stimuli. De marketingmanager moet een goed inzicht hebben in het perceptieproces. Juist zijn boodschap moet tussen alle reclames opvallen en binnenkomen bij de consumenten.

Exposure Blootstelling Actieve exposure (op zoek zijn naar informatie) Passieve exposure (toevallig tegen komen van informatie) Forced exposure (je ontkomt niet aan deze informatie) Er zijn maar enkele stimuli waar je aandacht voor hebt. Actieve: je wilt een nieuwe auto en je gaat actief opzoek naar informatie Passieve: je kijkt tv en ziet reclame, dit was niet bewust Forced: de reclame voordat de film begint in de bioscoop Je moet je als marketeer dus afvragen op welke manier van blootstelling de consument jouw reclame gaat zien.

Waarnemingsdrempels Absolute drempel Relatieve drempel De prikkel moet intensief genoeg zijn Gewenning Relatieve drempel Verschillen Onder: prijs verhogen of inhoud verlagen Boven: kortingen https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ Als de prikkel/stimulus niet intensief genoeg is komt hij niet bij je binnen. Naar mate van tijd ga je wennen aan verschillende prikkels/stimuli. Denk maar aan wanneer je muziek opzet, je zal hem steeds een beetje harder zetten. Onder de relatieve drempel: je gaat de prijs van je product verhogen of de inhoud van je product verlagen (jij houdt meer geld over), op een manier waarop het niet opvalt. Boven de relatieve drempel: je laat het verschil duidelijk zien, dus kortingen, moet opvallen!

Persoonlijke factoren Aandacht Persoonlijke factoren Interesse of niet, motivatie, behoefte, als je naar iets opzoek bent Attitudes en waarden Gewenning en habitatie

Aandacht Stimulusfactoren Fysieke eigenschappen Kleur Grootte en intensiteit Positie in het medium Nieuwheid en contrast beweging Cognitieve eigenschappen Verrassend beeld/raadselachtige tekst https://www.youtube.com/watch?v=niyGRPI8COk https://www.youtube.com/watch?v=dBbrpemT7k8 Emotionele eigenschappen Emoties helpen om reclames beter te onthouden

Begrip Wet van nabijheid Wet van volledigheid Wet van de gelijkheid Wet van de continuïteit Figuur/achtergrond

Interpretatie van stimuli Kennisstructuur Afleidingen Halo effect

Onthouden Sensorisch geheugen Associatief geheugennetwerk Coderen in geheugenproces Opslaan in geheugenproces Oproepen in geheugenproces Meten van geheugen