Hannah Wielenga januari 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Advertisements

Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
SBL conferentie lerarenregister
Begeleiden van het B-leerproces
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ho 8: Portfolio.
Aan de slag met competenties beoordelen
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop “Beoordelen”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Daphne Keller 30 augustus 2017
Vervolgtraining masters 2017
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Schoolgroepbijeenkomst
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Daphne Keller 29 augustus 2018
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Vervolgtraining masters 2018
Transcript van de presentatie:

Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 12 januari 2017 14-1-2018 Assessorentraining 1 Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 12 januari 2017

Inhoud basistraining Introductie op het assessment (12 januari) Oefenen met assessmentinstrumenten (26 januari) Beoordelen en rapporteren (9 februari) Oefenassessment met student (16 maart) Peerassessment en certificering (na de zomer)  Vervolgtraining masters (16 februari en 16 maart)

Programma bijeenkomst 1 Beginsituatie: ervaring en leervragen Basishouding van de assessor + assessorencompetenties Assessment en assessmentinstrumenten Pauze De SBL-competenties Bekwaamheid bewijzen Afsluiting

Beginsituatie In drie- of viertallen (15 minuten): Uitwisselen - ervaring met / beeld bij assessments - leervragen voor de training Op flap enkele trefwoorden noteren over jullie verwachtingen / leervragen t.a.v. de training

Basishouding assessor Individueel: (5 min.) Denk terug aan een concrete (opleidings)situatie, waarin je zelf beoordeeld werd. Wat maakte dat jij er een goed of juist een slecht gevoel van kreeg? In drie- of viertallen: (15 min.) Wissel je ervaringen uit Noteer op de flap 2 of 3 tips voor een assessor Plenair (10 min.) Koppelen aan de assessorencompetenties

Informatieoverdracht Doelstelling assessments Verschillende soorten assessments Kenmerken en instrumenten assessments Begeleidings- en beoordelingsaspect van de verschillende soorten assessment

Doelstelling assessments Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)

Doelstelling assessments Kwalificatie voor het beroep: Studenten een eerlijke kans geven om te laten zien wat ze echt kennen en kunnen. Ontwikkeling: dan ook: Ondersteuning van het leerproces door studenten feedback te geven t.a.v. benodigde competentie-ontwikkeling.

Verschillende assessments op IA Master

Kenmerken en instrumenten Enkelvoudige beoordelingen van specifieke situaties Samenvattend waardeoordeel over meer resultaten uit de verschillende situaties Waarneming situatie 1 meting g e v n s waardering beslissing situatie 2 meting situatie 3 meting situatie 4 meting Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)

Kenmerken en instrumenten authenticiteit Praktijk Opdracht Intensiteit van procedure Simulatie Performance CGI Portfolio 360° feedback Bij: “Aan de slag met assessment”; G.P.J. Sinke; Hoofdstuk 11

Kenmerken en instrumenten Assessments bij Instituut Achimedes Portfolio Presentatie Criteriumgericht Interview (CGI)  beoordeling

Kenmerken en instrumenten Vaste assessmentprocedure Meervoudige beoordeling: op basis van meerdere resultaten die verwijzen naar oordelen vanuit verschillende invalshoeken Geeft een samenvattend waardeoordeel: op basis van gelijktijdig en in samenhang waarderen van alle resultaten in relatie tot de standaard: SBL-bekwaamheidseisen leidt tot het nemen van een verantwoorde en beargumenteerde beslissing

Begeleidings- en beoordelingsaspecten assessment is leerwegonafhankelijk kandidaten kunnen op verschillende manieren competent zijn geen beoordelingsrubric, wel indicatoren scheiding begeleiding – beoordeling werken aan intersubjectiviteit

SBL-competenties Spel: competentie afvalrace Doel: competentie-indicatoren (beter) leren kennen

Bekwaamheid bewijzen Kenmerkende situaties illustreren met bv: quickscan, zelfevaluatie situatieverslagen, reflectieverslagen observatie-, feedback- en beoordelingsverslagen lesvoorbereidingen, lesverslagen zelf gemaakt of aangepast lesmateriaal video-opnames van onderdelen van lessen resultaten van een leerlingen enquête (bv Roos van Leary) beroepsproducten

Bekwaamheid bewijzen Individueel: In drie- of viertallen: Bekijk video-compilatie van een student: welke competentie- indicatoren vind je hiermee aangetoond? In drie- of viertallen: Vergelijk en bevraag elkaar m.b.t. de verschillen: wat heb je gezien, wat toont dat voor jou aan?

Bekwaamheid bewijzen In drie- of viertallen: Welke voorbeeld-bewijsstukken uit portfolio’s van studenten vind je veel bewijskracht hebben en welke minder? Wat maakt een bewijsstuk krachtig?

Bekwaamheid bewijzen situaties effect handelen bekwaamheid zichtbaar onzichtbaar bekwaamheid

handelingsrepertoire Bekwaamheid bewijzen situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid

Bekwaamheid bewijzen In elk geval: Beschrijving van eigen handelen in concrete situatie – handelen – effect (top ijsberg) Verantwoording keuzes1 en reflectie (ijsberg onder water) 1 Verantwoording: niet alleen vanuit jezelf, maar ook vanuit literatuur!

Bekwaamheid bewijzen

Bekwaamheid bewijzen Eisen aan bewijsmateriaal Authentiek Actueel Relevant Kwantiteit Variatie Zie ook assessmenthandleiding, bijlage 5

Bekwaamheid bewijzen Terugblik bijeenkomst 1 Kennismaking en leerwensen Basishouding van de assessor + assessorencompetenties Assessment en assessmentinstrumenten De SBL-competenties Bekwaamheid bewijzen

Bekwaamheid bewijzen Vooruitblik bijeenkomst 2 Criterium Gericht Interview (CGI) Gesprekstechnieken bij het CGI STARR-methode Gebruik aantekenformulier

Bekwaamheid bewijzen Voorbereiding op bijeenkomst 2 Lees Sinke hoofdstuk 1 t/m 4 en p.153 en 154 + § 11.5 Schrijf een korte reflectie op trainingsbijeenkomst 1   Beschrijf een kenmerkende specifieke situatie uit jouw beroepspraktijk als docent of lerarenopleider om aan te tonen dat je een van de 8 competenties (gedeeltelijk) beheerst. Voeg ook een bewijsstuk mee. Neem deze in tweevoud geprint mee op 26 januari