Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 12 januari 2017 14-1-2018 Assessorentraining 1 Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 12 januari 2017
Inhoud basistraining Introductie op het assessment (12 januari) Oefenen met assessmentinstrumenten (26 januari) Beoordelen en rapporteren (9 februari) Oefenassessment met student (16 maart) Peerassessment en certificering (na de zomer) Vervolgtraining masters (16 februari en 16 maart)
Programma bijeenkomst 1 Beginsituatie: ervaring en leervragen Basishouding van de assessor + assessorencompetenties Assessment en assessmentinstrumenten Pauze De SBL-competenties Bekwaamheid bewijzen Afsluiting
Beginsituatie In drie- of viertallen (15 minuten): Uitwisselen - ervaring met / beeld bij assessments - leervragen voor de training Op flap enkele trefwoorden noteren over jullie verwachtingen / leervragen t.a.v. de training
Basishouding assessor Individueel: (5 min.) Denk terug aan een concrete (opleidings)situatie, waarin je zelf beoordeeld werd. Wat maakte dat jij er een goed of juist een slecht gevoel van kreeg? In drie- of viertallen: (15 min.) Wissel je ervaringen uit Noteer op de flap 2 of 3 tips voor een assessor Plenair (10 min.) Koppelen aan de assessorencompetenties
Informatieoverdracht Doelstelling assessments Verschillende soorten assessments Kenmerken en instrumenten assessments Begeleidings- en beoordelingsaspect van de verschillende soorten assessment
Doelstelling assessments Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)
Doelstelling assessments Kwalificatie voor het beroep: Studenten een eerlijke kans geven om te laten zien wat ze echt kennen en kunnen. Ontwikkeling: dan ook: Ondersteuning van het leerproces door studenten feedback te geven t.a.v. benodigde competentie-ontwikkeling.
Verschillende assessments op IA Master
Kenmerken en instrumenten Enkelvoudige beoordelingen van specifieke situaties Samenvattend waardeoordeel over meer resultaten uit de verschillende situaties Waarneming situatie 1 meting g e v n s waardering beslissing situatie 2 meting situatie 3 meting situatie 4 meting Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)
Kenmerken en instrumenten authenticiteit Praktijk Opdracht Intensiteit van procedure Simulatie Performance CGI Portfolio 360° feedback Bij: “Aan de slag met assessment”; G.P.J. Sinke; Hoofdstuk 11
Kenmerken en instrumenten Assessments bij Instituut Achimedes Portfolio Presentatie Criteriumgericht Interview (CGI) beoordeling
Kenmerken en instrumenten Vaste assessmentprocedure Meervoudige beoordeling: op basis van meerdere resultaten die verwijzen naar oordelen vanuit verschillende invalshoeken Geeft een samenvattend waardeoordeel: op basis van gelijktijdig en in samenhang waarderen van alle resultaten in relatie tot de standaard: SBL-bekwaamheidseisen leidt tot het nemen van een verantwoorde en beargumenteerde beslissing
Begeleidings- en beoordelingsaspecten assessment is leerwegonafhankelijk kandidaten kunnen op verschillende manieren competent zijn geen beoordelingsrubric, wel indicatoren scheiding begeleiding – beoordeling werken aan intersubjectiviteit
SBL-competenties Spel: competentie afvalrace Doel: competentie-indicatoren (beter) leren kennen
Bekwaamheid bewijzen Kenmerkende situaties illustreren met bv: quickscan, zelfevaluatie situatieverslagen, reflectieverslagen observatie-, feedback- en beoordelingsverslagen lesvoorbereidingen, lesverslagen zelf gemaakt of aangepast lesmateriaal video-opnames van onderdelen van lessen resultaten van een leerlingen enquête (bv Roos van Leary) beroepsproducten
Bekwaamheid bewijzen Individueel: In drie- of viertallen: Bekijk video-compilatie van een student: welke competentie- indicatoren vind je hiermee aangetoond? In drie- of viertallen: Vergelijk en bevraag elkaar m.b.t. de verschillen: wat heb je gezien, wat toont dat voor jou aan?
Bekwaamheid bewijzen In drie- of viertallen: Welke voorbeeld-bewijsstukken uit portfolio’s van studenten vind je veel bewijskracht hebben en welke minder? Wat maakt een bewijsstuk krachtig?
Bekwaamheid bewijzen situaties effect handelen bekwaamheid zichtbaar onzichtbaar bekwaamheid
handelingsrepertoire Bekwaamheid bewijzen situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid
Bekwaamheid bewijzen In elk geval: Beschrijving van eigen handelen in concrete situatie – handelen – effect (top ijsberg) Verantwoording keuzes1 en reflectie (ijsberg onder water) 1 Verantwoording: niet alleen vanuit jezelf, maar ook vanuit literatuur!
Bekwaamheid bewijzen
Bekwaamheid bewijzen Eisen aan bewijsmateriaal Authentiek Actueel Relevant Kwantiteit Variatie Zie ook assessmenthandleiding, bijlage 5
Bekwaamheid bewijzen Terugblik bijeenkomst 1 Kennismaking en leerwensen Basishouding van de assessor + assessorencompetenties Assessment en assessmentinstrumenten De SBL-competenties Bekwaamheid bewijzen
Bekwaamheid bewijzen Vooruitblik bijeenkomst 2 Criterium Gericht Interview (CGI) Gesprekstechnieken bij het CGI STARR-methode Gebruik aantekenformulier
Bekwaamheid bewijzen Voorbereiding op bijeenkomst 2 Lees Sinke hoofdstuk 1 t/m 4 en p.153 en 154 + § 11.5 Schrijf een korte reflectie op trainingsbijeenkomst 1 Beschrijf een kenmerkende specifieke situatie uit jouw beroepspraktijk als docent of lerarenopleider om aan te tonen dat je een van de 8 competenties (gedeeltelijk) beheerst. Voeg ook een bewijsstuk mee. Neem deze in tweevoud geprint mee op 26 januari