Bijeenkomst 26 september 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werkveldtraining 26 september 2013
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Maatschappelijke Stages
REA en kleine gemeenten
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Naar het voortgezet onderwijs
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Leergang bewegingsonderwijs de toetscommissie Zeist, 17 nov Chris Mooij.
Denk. doe. word. participeer.. Arteveldehogeschool: Wil graag/moet inspraak geven aan de studenten De StudentenRaad van de Arteveldehogeschool (SRA) 
Opbouw van de enquête 1. Tevredenheid over bureau extern en het raadplegen van de website van bureau extern 2. De start van het werkplekleren op de school.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Internationalisering info maart 2017
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Aanleiding en doelstelling
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Van startbekwaam naar …..
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
Plaatsingsbeleid HU Pabo
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
SOPOGO Van 1990 tot 2017.
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Welkom Aftrapbijeenkomst DIO’s schooljaar
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Informatie avond profielkeuze havo/vwo 3
Duurzame inzetbaarheid
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
LOB 4 MAVO Schooljaar
Medezeggenschap? Ook voor u!
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Cursus assistent-scheidsrechter
Bijeenkomst schoolopleiders - instituutsopleiders
Spellenboek buitenschoolse opvang
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten
Toelichting aanvraagprocedure
De start van werkplekleren 2a
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 26 september 2017 Algemene presentatie voor school- en instituutsopleiders Studiejaar 2017-2018 Bijeenkomst 26 september 2017

Inleiding Samen opleiden van studenten vraagt een intensieve samenwerking tussen de opleiding en het werkveld. Dank zij de inzet van heel veel collega’s in het werkveld en opleiding maken we mooie stappen. En daar zijn we trots op. Aangeven dat de animo voor de bijeenkomsten groot is Het belang van samen opleiden benadrukken voor studenten, scholen en opleiding. Stel je vragen. We gaan proberen samen de antwoorden te vinden.

Samenwerking De kern van de samenwerking ligt bij de school- en instituutsopleider. Zij vormen het hart van opleiden in school. Om zowel de school- als instituutsopleider goed toe te rusten voor de taak vinden er jaarlijks twee gezamenlijke professionaliseringsbijeenkomsten plaats op stichtingsniveau. In 2017-2018 zijn deze bijeenkomsten op: Dinsdag 26 september 2017 van 15.00 tot 17.00 uur Dinsdag 6 maart 2018 van 15.00 tot 17.00 uur Deze bijeenkomsten worden georganiseerd door de BOIS vertegenwoordiger in overleg met de school- en instituutsopleiders Aangeven dat de animo voor de bijeenkomsten groot is Het belang van samen opleiden benadrukken voor studenten, scholen en opleiding. Stel je vragen. We gaan proberen samen de antwoorden te vinden.

Afkortingen BOIS = Bovenschools Opleiden In School DAG= studenten in de DAG opleiding DAV= studenten in de DAG-Avond variant VO= Studenten in de versnelde opleiding ALPO= studenten in de academische lerarenopleiding primair onderwijs Hubl= HU blended learning GLVF= gefaseerde lesvoorbereidingsformulier Aangeven dat de animo voor de bijeenkomsten groot is Het belang van samen opleiden benadrukken voor studenten, scholen en opleiding. Stel je vragen. We gaan proberen samen de antwoorden te vinden.

Instroom studenten 17-18 De instroom van studenten neemt weer toe. Na jaren van daling is er nu een duidelijke kentering te bespeuren. DAG studenten Utrecht 92 DAG studenten Amersfoort 34 DAV studneten Utrecht 37 Versnelde Opleiding Utrecht dag 36 Versnelde opleiding Utrecht avond 25 ALPO Utrecht 63 Een plus van ongeveer 20% waarbij de groei vooral zit in de deeltijd studenten DAV en Versnelde Opleiding Zo was het vroeger

Hoe werken we samen? Binnen: Opleidingsraad en BOIS Project versterking samenwerking. Het laatste jaar van dit project gaat in Doordat er nu structureel middelen beschikbaar zijn gekomen voor de opleidingsscholen (schoolopleider) kan er nog intensiever samengewerkt worden.

Hoe werken we samen? (2) Om de aansturing van de samenwerking aan te passen aan de intensievere samenwerking is door de Opleidingsraad gekozen voor het instellen van een Regiegroep en een Kernteam. De regiegroep bestaat uit twee voorzitters College van Bestuur, één lid College van Bestuur en de directeur van de opleiding. Zij vormen het dagelijks bestuur van de Opleidingsraad Het kernteam bestaat uit twee BOIS leden uit het werkveld en één BOIS lid vanuit de opleiding. Zij zijn belast met de uitwerking van alle zaken die te maken hebben met de kwaliteit van opleiden.

Managementstructuur HU Pabo Directeur: Wichert Duyvendak Opleidingsmanager: Louella Rooijer Teamleiders: - Astrid de Regt (jaar 1 en 2 DAG/DAV) - Aliye Sahin (jaar 3 DAG/DAV en de hele VO) - Paul Maasen (jaar 4 DAG/DAV en hele ALPO) Coördinatoren: elk leerjaar heeft één of meerdere coördinatoren. De werkveldenquête noemen waar deze conclusie uit getrokken kan worden. Blijkt uit evaluaties schoolopleiders

Het plaatsingsbeleid Studenten worden alleen op opleidingsscholen geplaatst Het hele jaar op één school in jaar 1 t/m 3. Halverwege wisselen studenten van bouw Jaar 4 studenten studeren af op gecertificeerde opleidingsscholen of scholen die het keurmerk dit studiejaar gaan halen In de toekomst worden studenten alleen nog geplaatst op gecertificeerde opleidingsscholen Centrum WPL plaatst studenten op opleidingsscholen Dit vraagt wel enige toelichting Even ingaan op de complexiteit en uitleggen dat sommige scholen best wel veel studenten jaar 4 hebben gekregen Inhoudelijke argumentatie om één jaar op een school te blijven: Meer diepgang, ingewerkt in de school, meer mogelijkheden om langer de ontwikkeling van studenten te begeleiden. Bijvoorbeeld langer doorgaan met de stage in semester 1 of herkansen van een onvoldoendes in semester 2. Meer mogelijkheden om als aankomend teamlid te functioneren. Wisselen kan altijd als daar aanleiding voor is (beschikbaarheid stageplaats, conflicten)

Gefaseerde lesvoorbereidingsformulier (GLVF) In studiejaar 2017-2018 werken alle studenten met de GLVF’s. Drie observatiemomenten per studiejaar School- en/of praktijkopleider schaalt student in a.d.h.v. de observatie De schoolopleider ontvangt informatie over de observaties van lerenlesgeven vragen kunnen gesteld worden aan: lerenlesgeven@hu.nl Informatie over GLVF is te vinden op de website.

Waar is wat terug te vinden? Voor student staat alles op HUbl De volledige inhoud van de studie Alle informatie over werkplekleren Het werkveld kan helaas nog niet inloggen op HUbl. Vraag een student dat te doen en te laten zien hoe hij studeert. Voor ALPO op Blackboard Voor school- en praktijkopleiders op www.werkvelditt.hu.nl

Dank voor jullie aanwezigheid en interesse Deze activiteit in groepen uitvoeren. Grote vellen meenemen.