Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Inleiding Landelijk platform
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitsinstrumenten
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Intensief begeleidingstraject
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Op welke manier kan men competenties verwerven?
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
SHEQ SHQ.
Kwaliteitscyclus: de sleutel tot verbetering
Opleiden voor de toekomst
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Regelgeving.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Transcript van de presentatie:

Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording Masterclass Onderwijskundigen Dick Frijlink 3 maart 2016

Wat gaan we doen? Regelgeving Toezicht Even inkomen (5 minuten) Inleiding (20 minuten) Regelgeving Wat is er nieuw? Niet nieuw, wel in nieuw perspectief! Toezicht Toezicht en individualisering Aan de slag (35 minuten) Opdracht: betekenis veranderingen individualisering voor verschillende actoren

Uitgangspunten individualisering Efficiënt opleiden: zo lang als nodig, zo kort als verantwoord Inhoud leidend Beoordeling door de meest inhoudsdeskundige Toewijzing vrijstelling gebaseerd op praktijkbeoordeling Aios verantwoordelijk voor inzicht in eerder verworven competenties Versneld opleiden mogelijk NB: veel ruimte, geeft ook verantwoordelijkheid Uitgangspunten van de regelgeving individualisering opleidingsduur Efficiënt opleiden De vaste opleidingsduur voor de individuele aios is losgelaten. Dit past in het competentiegericht opleiden en maakt het mogelijk het opleidingstraject op het individu af te stemmen. Doel van de regeling is het mogelijk te maken dat de aios zo lang als nodig en zo kort als verantwoord wordt opgeleid, waarbij de eindcompetenties door de aios behaald kunnen worden. Inhoud leidend 
De reeds opgedane ervaring wordt uitsluitend op inhoud beoordeeld waarbij wordt getoetst of de veronderstelde competenties ook daadwerkelijk worden gerealiseerd in de praktijk. Hierbij geldt dat: 
 de verworven competenties (ongeacht waar opgedaan) relevant zijn voor het specialisme waar de arts in opleiding gaat; de resterende opleiding moet leiden tot een “EU-proof-certificaat”; competenties behaald voor het artsexamen kunnen worden meegenomen. Beoordeling door meest inhoudsdeskundige. 
De beoordeling van de relevantie van de ervaring voor de opleiding wordt neergelegd bij de persoon/instantie die daar inhoudelijk het best zicht op heeft: de (praktijk)opleider of het hoofd van het opleidingsinstituut. 
 Toewijzing verkorting (vrijstelling) gebaseerd op praktijkbeoordeling. 
De uiteindelijke toewijzing van de verkorting wordt verschoven naar een later moment in de opleiding zodat de opleider een goed gefundeerd oordeel kan geven over de aanwezigheid van de veronderstelde competenties. 
 Aios verantwoordelijk voor inzicht in eerder verworven competenties. 
De aios is verantwoordelijk voor het aantoonbaar maken van ervaring en de daarbij verworven competenties (CanMeds). Het duidelijk maken van competenties door aios kan door middel van documentatie worden toegevoegd aan het portfolio. 
 Versneld opleiden mogelijk. Naast de regeling waarin eerder verworven competenties kunnen leiden tot een korter opleidingstraject, is de vastgestelde duur losgelaten zodat flexibilisering van het opleidingstraject mogelijk wordt gemaakt: de excellente aios zou sneller het curriculum moeten kunnen doorlopen; als ondergrens geldt uitsluitend de Europese minimumduur; de inhoudelijke beoordeling ligt bij de (praktijk)opleider/hoofd opleidingsinstituut. ----- Notulen (19-02-16 16:19) -----

De tussenconclusie is vervolgens dat  in het kaderbesluit van juli 2014 weliswaar niet zoveel fundamentele wijzigingen zijn aangebracht, maar dat het CGS op verschillende vlakken er juist bewust voor heeft gekozen om ruimte te laten voor de lokale invulling. Dat geeft vervolgens bij opleiders weer onduidelijkheid: waar moet ik nu aan voldoen. Veel hulpmiddelen ontwikkeld door CGS, RGS, in het kader van MMV, IN VIVO en door RIO/SOM. En dat vervolgens de RGS op het gebied van de PDCA-cyclus er voor heeft gekozen om het wat strakker neer te zetten.

De tussenconclusie is vervolgens dat  in het kaderbesluit van juli 2014 weliswaar niet zoveel fundamentele wijzigingen zijn aangebracht, maar dat het CGS op verschillende vlakken er juist bewust voor heeft gekozen om ruimte te laten voor de lokale invulling. Dat geeft vervolgens bij opleiders weer onduidelijkheid: waar moet ik nu aan voldoen. Veel hulpmiddelen ontwikkeld door CGS, RGS, in het kader van MMV, IN VIVO en door RIO/SOM. En dat vervolgens de RGS op het gebied van de PDCA-cyclus er voor heeft gekozen om het wat strakker neer te zetten.

De tussenconclusie is vervolgens dat  in het kaderbesluit van juli 2014 weliswaar niet zoveel fundamentele wijzigingen zijn aangebracht, maar dat het CGS op verschillende vlakken er juist bewust voor heeft gekozen om ruimte te laten voor de lokale invulling. Dat geeft vervolgens bij opleiders weer onduidelijkheid: waar moet ik nu aan voldoen. Veel hulpmiddelen ontwikkeld door CGS, RGS, in het kader van MMV, IN VIVO en door RIO/SOM. En dat vervolgens de RGS op het gebied van de PDCA-cyclus er voor heeft gekozen om het wat strakker neer te zetten.

De tussenconclusie is vervolgens dat  in het kaderbesluit van juli 2014 weliswaar niet zoveel fundamentele wijzigingen zijn aangebracht, maar dat het CGS op verschillende vlakken er juist bewust voor heeft gekozen om ruimte te laten voor de lokale invulling. Dat geeft vervolgens bij opleiders weer onduidelijkheid: waar moet ik nu aan voldoen. Veel hulpmiddelen ontwikkeld door CGS, RGS, in het kader van MMV, IN VIVO en door RIO/SOM. En dat vervolgens de RGS op het gebied van de PDCA-cyclus er voor heeft gekozen om het wat strakker neer te zetten.

De tussenconclusie is vervolgens dat  in het kaderbesluit van juli 2014 weliswaar niet zoveel fundamentele wijzigingen zijn aangebracht, maar dat het CGS op verschillende vlakken er juist bewust voor heeft gekozen om ruimte te laten voor de lokale invulling. Dat geeft vervolgens bij opleiders weer onduidelijkheid: waar moet ik nu aan voldoen. Veel hulpmiddelen ontwikkeld door CGS, RGS, in het kader van MMV, IN VIVO en door RIO/SOM. En dat vervolgens de RGS op het gebied van de PDCA-cyclus er voor heeft gekozen om het wat strakker neer te zetten.

Wat is er nieuw? Verplichte nominale duur voor individuele aios losgelaten Vrijstelling: Verplicht voorafgaand aan opleiding bezien of er EVC zijn Aios geeft inzicht Introductiegesprek Opleider beslist Toetsen in de praktijk Versnellen Tijdens de opleiding Uitbreiding geschillenregeling tot alle opleidingsbesluiten De tussenconclusie is vervolgens dat  in het kaderbesluit van juli 2014 weliswaar niet zoveel fundamentele wijzigingen zijn aangebracht, maar dat het CGS op verschillende vlakken er juist bewust voor heeft gekozen om ruimte te laten voor de lokale invulling. Dat geeft vervolgens bij opleiders weer onduidelijkheid: waar moet ik nu aan voldoen. Veel hulpmiddelen ontwikkeld door CGS, RGS, in het kader van MMV, IN VIVO en door RIO/SOM. En dat vervolgens de RGS op het gebied van de PDCA-cyclus er voor heeft gekozen om het wat strakker neer te zetten.

Niet nieuw, wel in nieuw perspectief!! Opleidingsplan: te toetsen en beoordelen eenheden IOP en IOS opstellen en onderhouden Portfolio Toetsen: verplichte instrumenten Beoordelen: Praktijksituaties Verplichte gesprekscyclus Taak COC in bewaken en bevorderen van de kwaliteit Bemiddeling COC bij (dreigende) conflicten Opleidingsplan moet beoordeling mogelijk maken door indeling in afzonderlijk te toetsen en beoordelen eenheden

Rol verschillende actoren Aios vastleggen EVC in portfolio bespreken ECV met opleider tijdens introductiegesprek opstellen IOP met opleider Opleider beoordelen EVC aios opstellen IOP samen met aios beoordelen SVC COC toezien op kwaliteit opleiding (ook dit aspect) bemiddeling bij geschillen RGS/PVC/visitatiecommissies toezicht op proces, niet op inhoud

Toezicht en individualisering RGS beslist niet meer op verzoek vrijstelling en toetst IOS marginaal Gaat meer dan voorheen af op oordeel opleider RGS beoordeelt bij visitaties niet inhoudelijk RGS beoordeelt wel het proces van beoordeling door de opleider met aandacht voor gevolgde procedures en de onderbouwing Ondanks de kortere gemiddelde opleidingsduur moeten er capabele specialisten worden afgeleverd. Toezicht speelt een rol in de borging daarvan: Handhaven/stimuleren individualisering daadwerkelijk gestalte geven. Goed toezicht is belangrijk omdat de sector aan de maatschappij verantwoording moet kunnen afleggen dat de opleiding zo lang als nodig en zo kort als verantwoord was.

Ondanks de kortere gemiddelde opleidingsduur moeten er capabele specialisten worden afgeleverd. Toezicht speelt een rol in de borging daarvan: Handhaven/stimuleren individualisering daadwerkelijk gestalte geven. Goed toezicht is belangrijk omdat de sector aan de maatschappij verantwoording moet kunnen afleggen dat de opleiding zo lang als nodig en zo kort als verantwoord was.

Toezicht en individualisering Aandachtspunten visitatiecommissie: Vindt individualisering plaats binnen de opleiding Introductiegesprek Documentatie EVC IOP (herkenbaar document) Voortgangsgesprekken Inzage portfolio Rol aios bij individualisering Rol opleider bij individualisering

Interne kwaliteitsborging Belang van interne kwaliteitsborging / betekenis voor actoren Vele actoren: (oordelend) opleider, aios, opleidingsgroep, Raad van Bestuur, COC, OOR, regio/cluster Wat betekent de nieuwe regelgeving in de praktijk voor de aios, opleider en COC? Waar staan de opleiders nu, wat hebben ze nodig en hoe kunnen de onderwijskundigen de  opleiders bijstaan?  Wat voorzie je als aandachtspunten in de begeleiding?

Aan de slag: opdracht