Denken als een computer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Van uitleggen leer je het meest
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
OFC28 mediawijsheid les 3.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Nu is het plan om een map op een van de 2 computers te plaatsen en die te simpel te delen naar die andere computer ook wel SFS (Simple File Sharing) genoemd.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Programmeren met kinderen
Technisch schrijven 18 november 2016.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
1. Wat gaan we vandaag doen ?
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Technisch schrijven 21 november 2016.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Pokémon Go Mediabegrip week
Technisch schrijven september 2017.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Robots en programmeren
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Instructie geven en uitvoeren
Fictie 2.1 tijd.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Goedemorgen.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Een instructie schrijven
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Chromecast Door Google.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Les 5: Verbale communicatie
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Social media Wat deel je wel en niet?.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Observeren, rapporteren
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Les 6: non-verbale communicatie
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
<naam bedrijf> & <naam school>
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Wat leer je allemaal op school?
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Denken als een computer Mediabegrip week 42-43

Codeweek Vorige week, van 15 t/m 23 oktober was het codeweek. Er is toen een nieuw wereldrecord gevestigd. Vraag 1: welk wereldrecord is er gevestigd in de codeweek? Het wereldrecord programmeren Bron: http://www.nu.nl/internet/4336264/nederlandse-kinderen-verbreken-wereldrecord-programmeren.html

Programmeren Vraag 2: Wat is programmeren? Wie kan het uitleggen? Vraag 3: Wat kun je allemaal programmeren? Vraag 4: Wie programmeert er wel eens buiten schooltijd? Zo ja, wat programmeer je dan? Bron afbeelding: http://boxontop.com/

‘programmeren’ voor een mens en programmeren voor een computer Een mens en een computer kunnen beide goed stapsgewijs iets doen, zoals het maken van een gerecht aan de hand van een recept. Voor een mens maak je een recept met stappen. Als we een recept schrijven voor een computer noemen we dat een algoritme. De stappen waar het uit bestaat heten statements. Bron afbeelding: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d1/8c/09/d18c091957782cdbe77420043fc109d8.jpg

Denken als een mens "Hoe maak je toch zo'n lekkere boterham met hagelslag? Je vertelde er zo enthousiast over toen je zo'n heimwee had! Ik wil er graag één proeven, maar ik weet het recept niet. De ingrediënten heb ik al wel in huis en ik sta nu aan het aanrecht. Wil je me helpen?“ Opdracht – denken als een mens Stel je eens voor: op vakantie in Barcelona heb je afgelopen zomer Maria leren kennen. Jullie raakten meteen bevriend. Nu stuurt ze je het volgende bericht: Bron afbeelding: https://imgs-steps-dragoart-386112.c.cdn77.org/how-to-draw-an-iphone-iphone-step-5_1_000000073351_3.jpg

Hoe smeer je een boterham met hagelslag? Overleg in tweetallen hoe het recept voor een boterham met hagelslag eruit ziet. Op het aanrecht liggen de volgende benodigdheden: - een zak brood - een pak hagelslag - een pakje boter - een bord - een mes Wat zijn de stappen die Maria moet volgen? Bespreek de opdracht samen.

Denken als een computer Om een gesprekje met Maria te voeren, hoef je niet te weten hoe haar hersenen werken. Hetzelfde geldt voor computers, ook daarmee kunnen we tegenwoordig steeds eenvoudiger communiceren. Maar een robot (een soort computer) heeft minder kennis van de wereld om ons heen. Daarom moeten onze instructies extra duidelijk zijn. Wat we daarmee bedoelen, ontdek je door het recept van een boterham met hagelslag aan te passen voor Olaf de Robot. Bron afbeelding: http://maken.wikiwijs.nl/70012/Workshop_Computational_thinking

Opdracht 2 – denken als een computer Welke stappen laat je Olaf de Robot doen om een boterham met hagelslag te laten maken (algoritme)? We helpen je op weg met een lijst instructies (statements). Zet deze in de goede volgorde. Overleg in tweetallen en bespreek de opdracht daarna klassikaal. Bron afbeelding: http://maken.wikiwijs.nl/70012/Workshop_Computational_thinking

Merk je dat er eigenlijk weinig Het antwoord: Merk je dat er eigenlijk weinig verschil is tussen de twee programma's? Beide recepten zijn opgedeeld in stappen. Die voor Olaf de Robot zijn alleen wat gedetailleerder.  Bron afbeelding: http://maken.wikiwijs.nl/70012/Workshop_Computational_thinking

Olaf de Robot Laten we eens kijken hoe het Olaf de Robot vergaat. Door de video te starten laten we Olaf de Robot alle instructies uitvoeren, dit noem je runnen. Kijk maar wat er gebeurt. Bron afbeelding en filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=nTV3LXl2GGU

Opdracht - het labyrint Van huis naar school reizen is een eitje. Het wordt al wat spannender als je niet kunt zien waar je bent en iemand anders je instructies geeft. Dit is het idee achter Labyrint, een populair spelprogramma uit 1987. In de volgende video zie je hoe dat gaat. Bron afbeelding en filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8JfMwJJbifc

Het labyrint – de opdracht Bedenk een opstelling voor het labyrint. Kies één leerling die de robot gaat spelen en één leerling die de programmeur is. Positioneer de robot op het startpunt en doe hem of haar een blinddoek om. De andere leerlingen kiezen een doel om naartoe te lopen, bijvoorbeeld de deur, het lichtknopje of de boekenkast. De programmeur geeft hardop instructies, die de robot uitvoert. Als dit goed gaat, kunnen we het wat moeilijker maken door het hele programma van te voren op het bord te schrijven en het daarna te "runnen" door de stappen één voor één voor te lezen aan de robot. Bespreek met de klas wat er wel of niet goed gaat en hoe dat komt.

Deze les is deels ontleend aan de workshop Computational thinking Bron: http://maken.wikiwijs.nl/70012/Workshop_Computational_thinking