Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Gesprekscyclus Quadraam
Portfolio presentatie
Taalportfolio in Action
Integrale opdrachten STW
Presentatie introductie BGL
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
1.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Lesgeven en begeleiden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Vernieuwing verzorging
Taalbeleid.
Al doende leren training docenten
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Return to Sender.
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Presenteren en communiceren
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Curriculaire spinnenweb
Portfolio Presentatie
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Anders kijken, anders doen
PWS = de eindscriptie van de havo
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Paspoort griekse goden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Informatieavond klas
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
BOM-model PV 25/03/2014.
Zelfregulatie op Cartesius2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Het tweede LOS-gesprek
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PIT - Samenwerken Les 3.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden worden aangeleerd 3. Onderzoeken op welke wijze vaardigheden meegenomen kunnen worden in de beoordeling van leerlingen. 4. Ontwikkelingen van handreikingen voor het aanleren van vaardigheden voor docenten en leerlingen.

Knelpunten Inhoud van de modules sluit niet altijd goed aan bij onderwijsprogramma van het team. Gebruik van leerlijnen heeft nog geen rol bij beoordeling/determinatie. Onduidelijk wanneer welke vaardigheid centraal staat. Druk op mentorraat

Kader Wijze waarop vaardigheden worden aangeleerd. Belangrijke vaardigheden in de sector. Vastleggen van ontwikkeling in portfolio. Leerlijnen als reflectie-instrument.

Wijze waarop vaardigheden worden aangeleerd. 1. Betekenis geven Waarom deze vaardigheid? Waarom zou je dit moeten kunnen? 2. Voordoen en instrueren Hoe ziet deze vaardigheid er uit? Wat zie je iemand doen die goed kan...? Wat is (vind jij) makkelijk/moeilijk? Wanneer is deze vaardigheid nodig? 3. Begeleid oefenen Oefensituaties creëren in de klas waarop wordt teruggekeken. Naast inhoudsdoel ook vaardigheidsdoel. 4. Oefenen en toepassen in andere context. Oefenen bij een ander vak, andere opdracht in school. 5. Evalueren Waar sta je op de leerlijn? Waarom denk je dat? Waar zie je/ merk je dat je beter wordt? Welk "bewijs"zou je kunnen laten zien? Goed genoeg zo?

Belangrijke vaardigheden in de sector Samenwerken Plannen en organiseren Werken met word en Excel Interviewen Presenteren Onderzoeksvaardigheden Reflecteren Studievaardigheden

Portfolio Een verzameling van eigen werk Waarmee je kunt aantonen wat je weet en wat je kunt. Waaruit je kunt selecteren wat je wilt bewaren, bijstellen of vervangen. Waarop je kunt reflecteren op wat je gedaan hebt en hoe dat ging. De leerling: Waarmee je kunt presenteren wat je ervan geleerd hebt. Waarmee je kunt vaststellen wat je verder gaat doen en hoe je dat gaat aanpakken.

Teamplan 09/10 in 08/09 ontwikkelde formats voor : Werkstuk Powerpoint Presentatie Poster of muurkrant Evaluatie van het gebruik van deze formats Eventueel bijstellen Moment van aanleren 1x vastleggen Reflectiemoment inbouwen door lln. na 1e keer gebruik en aan einde schooljaar de leerlijn in te laten vullen.

Teamplan 09/10 Ontwikkelen formats voor vaardigheden: samenvatten Uit je hoofd leren Aantekeningen maken in de les Tekstbegrip & begrijpend lezen Voorlichting gebruik digitaal portfolio in it’s learning Invoeren gebruik digitaal portfolio bij B+ werkplaats Media Leerlijn vaardigheden Randvoorwaarden gebruik digital portfolio vast stellen en bespreken

Teamplan 09/10 Voorlichting doorlopende leerlijn door gebruik it’s learning Inhoud >> kwaliteit Inhoud >> kwaliteit is zichtbaar bij te stellen Inhoud >> zichtbare doorlopende leerlijn Borging doorlopende leerlijn Inhoud >> gastdocenten weten waar ze aan toe zijn Inhoud >> lln weten waar ze aan toe zijn