Leerdoelen en het Backward-Design-model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Doelstellingen formuleren
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop “Beoordelen”
Visie & Strategie.
Hoe bereid je lessen voor?
Workshop evalueren Dcp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Curriculaire spinnenweb
Een schot voor open doel?!
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Bijeenkomst September 2015
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
vakdidactiek pedagogiek
Studieloopbaanbegeleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hogere denkvaardigheden
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Een vergadering organiseren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
Werksessie minoren pedagogiek VU
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Plannen en optimaliseren
Vergadering Personeelsdienst
Curriculaire spinnenweb
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Leerdoelen en het Backward-Design-model Als de titel langer is dan het tekstkader en niet op 1 regel past dan het automatisch over over twee regels met de juiste regelafstand. 12 april 2017 Albert van der Kaap en Erik Woldhuis

Leerdoelen van de workshop Met welk (leer)doel volgt u deze workshop?

Curriculaire spinnen web Vragenlijst Curriculaire spinnen web Toetsmatrijzen  Toetsterm Aantal vragen Kennis Vaardigheden   vragen stellen omgaan met bronnen contex-tualiseren continuïteit en discontinuïteit oorzaak en gevolg Historische empathie Totaal Toetsterm Aantal vragen Taxonomie van Bloom   Herinneren Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Creëren

Leerdoelen van de workshop Aan het eind van deze workshop ... ben je je bewust van het belang van leerdoelen. ben je in staat bij een onderwerp het overall doel te vertalen in bijpassende, SMART geformuleerde, onderscheiden leerdoelen.

Gouden cirkel van Simon Sinek

Backward Design Voorbereiding Ken het curriculum (leerplan) Ken uw leerlingen Stap 1 Bepaal het algemene doel van het thema (enduring understanding, essential questions) Bepaal de leer/toetsdoelen (kennis, inzicht en (vak)vaardigheden) Stap 2 Bepaal wat geldt als bewijs dat de doelen gehaald zijn (toets, werkstuk, presentatie) Stap 3 Bepaal (mogelijke) leeractiviteiten die tot de gestelde doelen leiden. Stap 4 Toets (gesloten- of openvragen, film, advies, poster enz.

Kennis, vaardigheden, maar ook houdingen Backward Design Kennis, vaardigheden, maar ook houdingen Bij 'Enduring Understanding' gaat het om de essentie van een lessenserie, om het centrale begrip. Het gaat om begrijpen in de betekenis van duiden, van betekenis geven en beoordelen. 'Essential Questions' zijn vragen die niet te beantwoorden zijn in een enkele zin en die tot doel hebben het denken te stimuleren, die oproepen tot onderzoek en die eerder meer vragen oproepen, dan kant en klare antwoorden verlangen.

Backward Design

Curriculaire spinnenweb Gouden Cirkel De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum

Waarom zijn leer- en toetsdoelen belangrijk? Leerdoelen ... geven duidelijkheid over wat je wilt bereiken; helpen om vast te stellen hoe je moet toetsen en beoordelen; geven aanwijzingen voor het kiezen van een geschikte strategie, leermiddelen en werkvormen; geven richting aan het leren van de leerlingen; verhogen de motivatie van leerlingen; verbeteren het leerresultaat van leerlingen; laten leerlingen actiever zoeken naar informatie; maken dat leerlingen hun eigen prestaties en die van hun medeleerlingen kunnen beoordelen. maken dat leerlingen zichzelf en de docent kunnen corrigeren.

Waarom zijn leer- en toetsdoelen belangrijk? Leer- en toetsdoelen zijn nodig voor: differentiëren gepersonaliseerd leren zelf-regulering effectieve feedback

ABCD-model voor het formuleren van leerdoelen Een leerdoel: specificeert de beoogde leerlingendoelgroep (audience); beschrijft het waarneembare eindgedrag dat deze doelgroep na afloop van de les(senreeks) moet vertonen (behavior); vermeldt de belangrijkste omstandigheden waaronder de leerlingendoelgroep het verwachte eindgedrag moet vertonen(condition); beschrijft het vereiste beheersingsniveau, bijvoorbeeld door te expliciteren welke prestaties de leerling moet leveren om zijn eindgedrag als voldoende beoordeeld te zien (degree).

SMART formuleren van leerdoelen Specifiek: Het leerdoel is in termen van concreet gedrag beschreven. Meetbaar: Dat gedrag is meetbaar, dat wil zeggen, het valt te beoordelen aan de hand van vooraf te stellen criteria. Acceptabel: Het gedrag is voor leerlingen en docenten de moeite waard. Realistisch: Het doel is haalbaar, niet te laag of te hoog gegrepen en sluit aan op de zone van naaste ontwikkeling van de leerlingendoelgroep. Tijdgebonden: Het doel is binnen een bepaalde tijd te bereiken en voorzien van een deadline.

Leerdoelen formuleren

Welke handelingswoorden wel en niet gebruiken? Vermijden kennen weten begrijpen inzien inzicht hebben in de betekenis kennen van op de hoogte zijn van Eenduidige actiewerkwoorden noemen schrijven tekenen aanwijzen oplossen uitvoeren analyseren selecteren demonstreren construeren verklaren onderscheid maken tussen

Evaluatie van de workshop Ga naar http://www.menti.com inlogcode: 516053 In hoeverre beantwoordde deze workshop aan de leerdoelen? Heb je je eigen leerdoel gerealiseerd? Ben je je bewust van het belang van leerdoelen? Ben je in staat bij een onderwerp het overall doel te vertalen in bijpassende, SMART geformuleerde, leerdoelen?

Doelen stellen Curriculumontwerp Doelen stellen: http://curriculumontwerp.slo.nl/ http://www.cursuscurriculumontwerp.slo.nl/ Doelen stellen: http://opbrengstgerichtmaatwerk.slo.nl/vaardigheden/doelen/ http://leerplaninbeeld.slo.nl Hogere denkvaardigheden: http://hogeredenkvaardigheden.slo.nl Backward Design: http://histoforum.net/2009/backwarddesign.html Enduring understanding: http://histoforum.net/2009/enduringunderstanding.html Essental Questions: http://histoforum.net/2009/essentialquestions.html Feedback: http://histoforum.net/2013/feedback.html Hoe stel ik doelen vast? Lesdoelen kunt u vaststellen aan de hand van de methode. Sommige methoden beschrijven lesdoelen of bieden via inhoudsbeschrijvingen input voor het formuleren ervan. Voor enkele voorbeelddoelen uit methodes of suggesties bij het formuleren van lesdoelen, kunt u instrument 1 t/m 3 uit onderstaande tabel raadplegen. De voorbeelden bij instrument 3 zijn samen met docenten ontwikkeld. U kunt de lesdoelen vergelijken met de kerndoelen, tussendoelen of referentieniveaus taal. Door deze overkoepelende doelen ontstaat een beeld van waar de leerling naar toewerkt. In de laatste vijf instrumenten vindt u de kerndoelen, tussendoelen en eindtermen.