Leerdoelen en het Backward-Design-model Als de titel langer is dan het tekstkader en niet op 1 regel past dan het automatisch over over twee regels met de juiste regelafstand. 12 april 2017 Albert van der Kaap en Erik Woldhuis
Leerdoelen van de workshop Met welk (leer)doel volgt u deze workshop?
Curriculaire spinnen web Vragenlijst Curriculaire spinnen web Toetsmatrijzen Toetsterm Aantal vragen Kennis Vaardigheden vragen stellen omgaan met bronnen contex-tualiseren continuïteit en discontinuïteit oorzaak en gevolg Historische empathie Totaal Toetsterm Aantal vragen Taxonomie van Bloom Herinneren Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Creëren
Leerdoelen van de workshop Aan het eind van deze workshop ... ben je je bewust van het belang van leerdoelen. ben je in staat bij een onderwerp het overall doel te vertalen in bijpassende, SMART geformuleerde, onderscheiden leerdoelen.
Gouden cirkel van Simon Sinek
Backward Design Voorbereiding Ken het curriculum (leerplan) Ken uw leerlingen Stap 1 Bepaal het algemene doel van het thema (enduring understanding, essential questions) Bepaal de leer/toetsdoelen (kennis, inzicht en (vak)vaardigheden) Stap 2 Bepaal wat geldt als bewijs dat de doelen gehaald zijn (toets, werkstuk, presentatie) Stap 3 Bepaal (mogelijke) leeractiviteiten die tot de gestelde doelen leiden. Stap 4 Toets (gesloten- of openvragen, film, advies, poster enz.
Kennis, vaardigheden, maar ook houdingen Backward Design Kennis, vaardigheden, maar ook houdingen Bij 'Enduring Understanding' gaat het om de essentie van een lessenserie, om het centrale begrip. Het gaat om begrijpen in de betekenis van duiden, van betekenis geven en beoordelen. 'Essential Questions' zijn vragen die niet te beantwoorden zijn in een enkele zin en die tot doel hebben het denken te stimuleren, die oproepen tot onderzoek en die eerder meer vragen oproepen, dan kant en klare antwoorden verlangen.
Backward Design
Curriculaire spinnenweb Gouden Cirkel De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum
Waarom zijn leer- en toetsdoelen belangrijk? Leerdoelen ... geven duidelijkheid over wat je wilt bereiken; helpen om vast te stellen hoe je moet toetsen en beoordelen; geven aanwijzingen voor het kiezen van een geschikte strategie, leermiddelen en werkvormen; geven richting aan het leren van de leerlingen; verhogen de motivatie van leerlingen; verbeteren het leerresultaat van leerlingen; laten leerlingen actiever zoeken naar informatie; maken dat leerlingen hun eigen prestaties en die van hun medeleerlingen kunnen beoordelen. maken dat leerlingen zichzelf en de docent kunnen corrigeren.
Waarom zijn leer- en toetsdoelen belangrijk? Leer- en toetsdoelen zijn nodig voor: differentiëren gepersonaliseerd leren zelf-regulering effectieve feedback
ABCD-model voor het formuleren van leerdoelen Een leerdoel: specificeert de beoogde leerlingendoelgroep (audience); beschrijft het waarneembare eindgedrag dat deze doelgroep na afloop van de les(senreeks) moet vertonen (behavior); vermeldt de belangrijkste omstandigheden waaronder de leerlingendoelgroep het verwachte eindgedrag moet vertonen(condition); beschrijft het vereiste beheersingsniveau, bijvoorbeeld door te expliciteren welke prestaties de leerling moet leveren om zijn eindgedrag als voldoende beoordeeld te zien (degree).
SMART formuleren van leerdoelen Specifiek: Het leerdoel is in termen van concreet gedrag beschreven. Meetbaar: Dat gedrag is meetbaar, dat wil zeggen, het valt te beoordelen aan de hand van vooraf te stellen criteria. Acceptabel: Het gedrag is voor leerlingen en docenten de moeite waard. Realistisch: Het doel is haalbaar, niet te laag of te hoog gegrepen en sluit aan op de zone van naaste ontwikkeling van de leerlingendoelgroep. Tijdgebonden: Het doel is binnen een bepaalde tijd te bereiken en voorzien van een deadline.
Leerdoelen formuleren
Welke handelingswoorden wel en niet gebruiken? Vermijden kennen weten begrijpen inzien inzicht hebben in de betekenis kennen van op de hoogte zijn van Eenduidige actiewerkwoorden noemen schrijven tekenen aanwijzen oplossen uitvoeren analyseren selecteren demonstreren construeren verklaren onderscheid maken tussen
Evaluatie van de workshop Ga naar http://www.menti.com inlogcode: 516053 In hoeverre beantwoordde deze workshop aan de leerdoelen? Heb je je eigen leerdoel gerealiseerd? Ben je je bewust van het belang van leerdoelen? Ben je in staat bij een onderwerp het overall doel te vertalen in bijpassende, SMART geformuleerde, leerdoelen?
Doelen stellen Curriculumontwerp Doelen stellen: http://curriculumontwerp.slo.nl/ http://www.cursuscurriculumontwerp.slo.nl/ Doelen stellen: http://opbrengstgerichtmaatwerk.slo.nl/vaardigheden/doelen/ http://leerplaninbeeld.slo.nl Hogere denkvaardigheden: http://hogeredenkvaardigheden.slo.nl Backward Design: http://histoforum.net/2009/backwarddesign.html Enduring understanding: http://histoforum.net/2009/enduringunderstanding.html Essental Questions: http://histoforum.net/2009/essentialquestions.html Feedback: http://histoforum.net/2013/feedback.html Hoe stel ik doelen vast? Lesdoelen kunt u vaststellen aan de hand van de methode. Sommige methoden beschrijven lesdoelen of bieden via inhoudsbeschrijvingen input voor het formuleren ervan. Voor enkele voorbeelddoelen uit methodes of suggesties bij het formuleren van lesdoelen, kunt u instrument 1 t/m 3 uit onderstaande tabel raadplegen. De voorbeelden bij instrument 3 zijn samen met docenten ontwikkeld. U kunt de lesdoelen vergelijken met de kerndoelen, tussendoelen of referentieniveaus taal. Door deze overkoepelende doelen ontstaat een beeld van waar de leerling naar toewerkt. In de laatste vijf instrumenten vindt u de kerndoelen, tussendoelen en eindtermen.