Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Wat weet de leerkracht van uw kind?
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Welkom in groep 1-2 B.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
op de informatieavond van groep 2B
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Het cito-leerlingvolgsysteem
… de stap naar het eerste leerjaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Verlengde Instructie Groepen 3.
Methodische vaardigheden
Voorlichtingsavond groep 3
WELKOM.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Welkom op de informatieavond!
Welkom op onze informatieavond !
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Unit 1 Groep 1/2.
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Een prachtige kans voor uw kinderen
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Juf Miranda Molengraaf
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Informatieve bijeenkomst
Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond groep 8
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Observatiemethodes Kijk! en Puk & Ko.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Competentie gebieden Kerntaak 1.
en het leerlingvolgsysteem
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Ouderavond groep 1-2 donderdag 7 september 2017
Wat we beleven in groep 7!.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ouderinformatie avond
Welkom in groep 1.
Circuit en hoeken.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom op de informatieavond groep 1-2
BOM-model PV 25/03/2014.
Begeleiden Les 7.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind

Hulpmiddelen KIJK! Groep 1-2 Observatie- en registratiemodel CITO toetsen Taal en Rekenen voor kleuters Bevindingen van de leerkracht

KIJK! Observatie- en registratiemodel Kijk! is een ontwikkelingsvolgmodel waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen van 4 tot 7 jaar wordt gevolgd. Dit gebeurt aan de hand van 17 ontwikkelingslijnen. De leerkracht geeft per ontwikkelingslijn aan bij welke mijlpaal het kind zich bevindt. Een mijlpaal biedt inzicht in de ontwikkeling die het kind reeds heeft doorgemaakt en geeft aan wat de volgende stap is. Zo ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. Kijk wordt 2 maal per jaar ingevuld door de leerkracht.

De ontwikkelingslijnen van KIJK! Sociaal emotioneel: Zelfbeeld Relatie met volwassen Relatie met andere kinderen Spelontwikkeling Taakgerichtheid en zelfstandigheid

Motoriek Grote motoriek Kleine motoriek Tekenontwikkeling

Cognitief Visuele waarneming Auditieve waarneming Mondelinge taalontwikkeling Beginnende geletterdheid Lichaamsoriëntatie Ruimtelijke oriëntatie

CITO toetsen Een volgsysteem dat door de hele school gebruikt wordt. Van groep 1 t/m groep 8. Voor groep 1-2 zijn er 2 toetsen : Rekenen voor kleuters: daarmee volgen wij de vorderingen op het gebied van voorbereidend rekenen. Taal voor kleuters daarmee volgen wij de vorderingen op het gebied van taalontwikkeling.

Rekenen voor kleuters Een voorbeeld

Taal voor kleuters Een voorbeeld

Bevindingen van de leerkracht

Wat levert het op? Informatie over de voortgang van de activiteiten. Zijn de kinderen actief en betrokken. Lukt het? Beleven ze er plezier aan? Informatie voor het vervolg op de activiteiten. Welke behoeften zijn er bij de verschillende kinderen? Aan welke ontwikkelingsgebieden moet aandacht worden besteed? Een beeld van de ontwikkeling. Informatie voor de ouders. Wat kan het kind goed en wat vindt hij nog moeilijk. Is er verlengde instructie nodig?

Verlengde instructie De vaardigheden die het jonge kind nodig heeft om door te stromen naar groep 3. 1. Sociaal/ Emotionele ontwikkeling en spelontwikkeling 2. Motorische ontwikkeling 3. Cognitieve ontwikkeling

Materialen

Zijn er nog vragen?