Groep 2 Begrijpend luisteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3-jarigen in het basisonderwijs
Advertisements

Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beginnende geletterdheid
Schatkist Ouderavond.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Informatieve bijeenkomst
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Voorlezen in de kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Luisteren en begrijpen
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Presentatie ouderbijeenkomst
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Groep 2 Begrijpend luisteren Wat is begrijpend luisteren? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen ?

Wat is begrijpend luisteren? Begrijpend luisteren is de basis die wordt gelegd voor het leren lezen en het kunnen begrijpen van teksten. Dit is het stadium van beginnende geletterdheid, het doel hierbij is kinderen vertrouwd maken met letters en teksten. Jonge kinderen maken spelenderwijs kennis met de geschreven en gedrukte taal en worden zo voorbereid op het uiteindelijke technisch lezen.

Wat doen wij op school? Boekoriëntatie Verhaalbegrip Functies van geschreven taal Relaties tussen gesproken en geschreven taal Taalbewustzijn Alfabetisch principe Woordenschat

Waarom voorlezen? Onderzoek wijst uit dat kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen betere leerprestaties hebben op school. Vergroot de woordenschat Draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip Prikkelt de fantasie Oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen Stimuleert de sociaal- emotionele vaardigheden Motiveert een kind om zelf te leren lezen ( begrijpend lezen is de basis van bijna alle schoolvakken)

Voorlezen wanneer? Vanaf 3 maanden oud Peuters van 2-4 jaar Kleuters vanaf 5 jaar Kinderen die zelf lezen Het voorlezen in eigen taal mag ook

Interactief voorlezen Interactief voorlezen wil zeggen dat het voorlezen van een prentenboek wordt onderbroken door open vragen of spontane reacties van de kinderen. Door het inlassen van interactieve momenten tijdens het voorlezen worden de taalontwikkeling, het verhaalbegrip en de woordenschat van de kinderen gestimuleerd.

Wat kunt u thuis doen? Veel voorlezen van verschillende soorten boeken Herhaald voorlezen Modelen ( voordoen) Laat uw kind zelf eens vertellen of maak bewust een verhaalfout. Begripsvragen stellen ( wie/wat/waar/probleem/ oplossing/ begin/ einde) Voorspellingen laten doen Meervoudige opdrachten geven Luister- en denkspelletjes Maak uitstapjes, laat kinderen ervaringen opdoen Maar vooral veel interactie!

Tips Leg de lat niet te hoog Reken- en Taaltassen, bibliotheek Bezig zijn met lezen moet plezierig zijn Het is prettig voor een kind om iets te doen wat het kan, het zelfvertrouwen zal daardoor groeien Sluit aan bij de belevingswereld, leeftijd en het niveau van het kind Zorg voor een ontspannen sfeer Geef complimenten Wees positief over lezen