Groep 2 Begrijpend luisteren Wat is begrijpend luisteren? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen ?
Wat is begrijpend luisteren? Begrijpend luisteren is de basis die wordt gelegd voor het leren lezen en het kunnen begrijpen van teksten. Dit is het stadium van beginnende geletterdheid, het doel hierbij is kinderen vertrouwd maken met letters en teksten. Jonge kinderen maken spelenderwijs kennis met de geschreven en gedrukte taal en worden zo voorbereid op het uiteindelijke technisch lezen.
Wat doen wij op school? Boekoriëntatie Verhaalbegrip Functies van geschreven taal Relaties tussen gesproken en geschreven taal Taalbewustzijn Alfabetisch principe Woordenschat
Waarom voorlezen? Onderzoek wijst uit dat kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen betere leerprestaties hebben op school. Vergroot de woordenschat Draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip Prikkelt de fantasie Oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen Stimuleert de sociaal- emotionele vaardigheden Motiveert een kind om zelf te leren lezen ( begrijpend lezen is de basis van bijna alle schoolvakken)
Voorlezen wanneer? Vanaf 3 maanden oud Peuters van 2-4 jaar Kleuters vanaf 5 jaar Kinderen die zelf lezen Het voorlezen in eigen taal mag ook
Interactief voorlezen Interactief voorlezen wil zeggen dat het voorlezen van een prentenboek wordt onderbroken door open vragen of spontane reacties van de kinderen. Door het inlassen van interactieve momenten tijdens het voorlezen worden de taalontwikkeling, het verhaalbegrip en de woordenschat van de kinderen gestimuleerd.
Wat kunt u thuis doen? Veel voorlezen van verschillende soorten boeken Herhaald voorlezen Modelen ( voordoen) Laat uw kind zelf eens vertellen of maak bewust een verhaalfout. Begripsvragen stellen ( wie/wat/waar/probleem/ oplossing/ begin/ einde) Voorspellingen laten doen Meervoudige opdrachten geven Luister- en denkspelletjes Maak uitstapjes, laat kinderen ervaringen opdoen Maar vooral veel interactie!
Tips Leg de lat niet te hoog Reken- en Taaltassen, bibliotheek Bezig zijn met lezen moet plezierig zijn Het is prettig voor een kind om iets te doen wat het kan, het zelfvertrouwen zal daardoor groeien Sluit aan bij de belevingswereld, leeftijd en het niveau van het kind Zorg voor een ontspannen sfeer Geef complimenten Wees positief over lezen