Co-Teaching: Hype of blijvertje?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
EDO in de lerarenopleiding
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
‘t Schrijverke Zoetermeer
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Scouting Academy.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Adaptief onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vakmanschap is Meesterschap
SBL conferentie lerarenregister
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Het opleidingsprofiel:
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
De lerarenopleider gepositioneerd
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
binnen Passend Onderwijs
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Excellent leiderschap in Haarlem
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Internationalisering op school
Begeleiding bij Werkplekleren
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Onderwijs Ondersteunend Personeel
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Zonder context geen bewijs
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Eigenaarschap.
De druppel die de emmer doet overlopen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Co-Teaching: Hype of blijvertje? Dian Fluijt 01-12-2016

Praktijk-Wetenschap Agape Praktisch bruikbaar Iedereen moet het goed kunnen volgen Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Piramide van Miller Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Passend Onderwijs M-Decreet VN Verdrag personen met een beperking Project 4, (5,6,7,8,9,10,…) (Shows How, does) Handelen Maatschappij Maatschappij Project 2 -> 3 Knows How Kennen Project 1 Knows Kennen VN Verdrag personen met een beperking Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Projecten Project 1: internationale literatuurstudie Project 2: ervaren co-teaching teams Project 3: startende co-teaching teams Project 4: ondersteunende co-teachers Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 1: van technisch naar waardengedreven Wat hebben co-teachers nodig om hun lesgeven en het leren van hun leerlingen te verbeteren, hoe kunnen ze zich handhaven in de dynamiek van diversiteits onderwijs? Definiëring Bewegingen Van dolor complexitatis naar amor complexitatis Van verantwoording naar verantwoordelijkheid Van rendement naar waarde; van resultaat naar vorming

Ontwerp -> een nieuwe definitie Aanbeveling: Geen technisch instructiemodel, maar waarden gedreven onderwijsmodel waarin co-teachers de verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van leerlingen in drie onderwijsdomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering Ontwerp -> een nieuwe definitie Aanbeveling: Ontwerp een reflectie-instrument voor teamontwikkeling Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 1: Co-Teaching Fluijt, Bakker Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 1 -> 2 1. Wat zijn onze waarden en overtuigingen in het co-teaching team? 2. Hoe maken we als co- teaching team onze waarden en overtuigingen zichtbaar in ons werk? Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 2: Ervaren co-teaching teams 20 -> 12 co-teaching teams in Steiermark (Oostenrijk) Goed onderwijzen, goed samenwerken

Project 2: Ervaren Co-Teaching Teams Kwalificatie Subjectivering Socialisatie Socialisatie Subjectivering Goed onderwijs Goed samenwerken

Project 2: aanbevelingen Als socialisatie en subjectivering voorwaardelijk zijn voor goede team- ontwikkeling dan… Onderzoekers: onderzoek de invloed van socialisatie en subjectivering als indicatoren voor goede team-ontwikkeling Lesmethode-ontwikkelaars/ opleiders: besteed meer aandacht aan subjectivering en socialisatie van studenten in methodes en opleiding. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 3 Startende co-teaching teams 16 leraren, 4 scholen, 3 jaar Team-Ankerportret, lijst van uitdagingen, logboek Co-teaching levert veel op voor leraren als het gaat om zingeving, plezier, professionele ontwikkeling en eigenaarschap in het werk. Co-teachers voelen zich gesteund door de co-teachingpartner(-s) als het werk moeilijk is, maar geven tegelijkertijd aan dat ze nog meer gebruik kunnen maken van elkaars talenten en kwaliteiten. Een goede co-teacher beschikt over een open houding en reflectieve en oplossingsgerichte communicatieve vaardigheden. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Resultaten vervolg Eigenaarschap ten aanzien van eigen ontwikkeling Belang meerjarige samenwerking Problemen: financieringsproblemen, vertrek co-teacher Ontwikkelpunten: implementeren van werkstructuren en –technieken, zoals co-teaching organisatiemodellen toepassen, leertechnieken aanleren, samenwerkend leren bevorderen, vakoverstijgend werken. Voorbereidingstijd organiseren Intrinsieke motivatie van co-teachers na twee jaar even hoog als bij aanvang Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Aanbevelingen Als de Wet op Passend Onderwijs veelomvattend, veelsoortig en complex (Ledoux, 2016) is, (regering) stimuleer/ zorg dan voor… De inrichting van kleine intrinsiek gemotiveerde netwerken van intensief samenwerkende leraren. Het reserveren van financiële middelen om kansrijke pilots in aanvang structureel te ondersteunen en bij gebleken succes te belonen. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 4 Ondersteunende Co-Teachers Turbulente onderwijsomgeving Rotterdam, 18 ambulant begeleiders, 14 scholen, ½ jaar. Twee professionele rollen Veelzijdig in kwaliteiten Gelijkwaardigheid als mensen Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Energie Actieve houding First order/ Second order changes Kwetsbaarheid Moed Bevindingen ….When complexity is respected and accepted as a fact by the teacher and peripatetic teacher, ways are opened in which dolor complexitatis and amor complexitatis are allowed to influence and to feed one another. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Project 4 aanbevelingen Als leraren die ondersteuning nodig hebben zich mogen ontwikkelen op het niveau van Second Order Changes dan betekent dat… Dat er van co-teachende ondersteunende begeleiders meer veelzijdige competenties worden gevraagd. Dat de organisatie en financiering van ondersteunende begeleiding anders moet worden ingericht. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Samenvattend: vier conclusies Co-teaching kan worden beschouwd als een waardengedreven onderwijsmodel; Ontwikkeling binnen de domeinen socialisatie en subjectivering is voorwaardelijk voor goede samenwerking in een team; Kleine intrinsiek gemotiveerde netwerken van intensief samenwerkende leraren zorgen voor verandering in een wet die als veelsoortig, veelomvattend en complex wordt geduid; De inzet van co-teachende begeleiders zorgt voor Second Order Changes bij leraren die ondersteuning nodig hebben. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016

Co-Teaching: Hype of Blijvertje? Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016