Co-Teaching: Hype of blijvertje? Dian Fluijt 01-12-2016
Praktijk-Wetenschap Agape Praktisch bruikbaar Iedereen moet het goed kunnen volgen Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Piramide van Miller Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Passend Onderwijs M-Decreet VN Verdrag personen met een beperking Project 4, (5,6,7,8,9,10,…) (Shows How, does) Handelen Maatschappij Maatschappij Project 2 -> 3 Knows How Kennen Project 1 Knows Kennen VN Verdrag personen met een beperking Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Projecten Project 1: internationale literatuurstudie Project 2: ervaren co-teaching teams Project 3: startende co-teaching teams Project 4: ondersteunende co-teachers Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 1: van technisch naar waardengedreven Wat hebben co-teachers nodig om hun lesgeven en het leren van hun leerlingen te verbeteren, hoe kunnen ze zich handhaven in de dynamiek van diversiteits onderwijs? Definiëring Bewegingen Van dolor complexitatis naar amor complexitatis Van verantwoording naar verantwoordelijkheid Van rendement naar waarde; van resultaat naar vorming
Ontwerp -> een nieuwe definitie Aanbeveling: Geen technisch instructiemodel, maar waarden gedreven onderwijsmodel waarin co-teachers de verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van leerlingen in drie onderwijsdomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering Ontwerp -> een nieuwe definitie Aanbeveling: Ontwerp een reflectie-instrument voor teamontwikkeling Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 1: Co-Teaching Fluijt, Bakker Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 1 -> 2 1. Wat zijn onze waarden en overtuigingen in het co-teaching team? 2. Hoe maken we als co- teaching team onze waarden en overtuigingen zichtbaar in ons werk? Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 2: Ervaren co-teaching teams 20 -> 12 co-teaching teams in Steiermark (Oostenrijk) Goed onderwijzen, goed samenwerken
Project 2: Ervaren Co-Teaching Teams Kwalificatie Subjectivering Socialisatie Socialisatie Subjectivering Goed onderwijs Goed samenwerken
Project 2: aanbevelingen Als socialisatie en subjectivering voorwaardelijk zijn voor goede team- ontwikkeling dan… Onderzoekers: onderzoek de invloed van socialisatie en subjectivering als indicatoren voor goede team-ontwikkeling Lesmethode-ontwikkelaars/ opleiders: besteed meer aandacht aan subjectivering en socialisatie van studenten in methodes en opleiding. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 3 Startende co-teaching teams 16 leraren, 4 scholen, 3 jaar Team-Ankerportret, lijst van uitdagingen, logboek Co-teaching levert veel op voor leraren als het gaat om zingeving, plezier, professionele ontwikkeling en eigenaarschap in het werk. Co-teachers voelen zich gesteund door de co-teachingpartner(-s) als het werk moeilijk is, maar geven tegelijkertijd aan dat ze nog meer gebruik kunnen maken van elkaars talenten en kwaliteiten. Een goede co-teacher beschikt over een open houding en reflectieve en oplossingsgerichte communicatieve vaardigheden. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Resultaten vervolg Eigenaarschap ten aanzien van eigen ontwikkeling Belang meerjarige samenwerking Problemen: financieringsproblemen, vertrek co-teacher Ontwikkelpunten: implementeren van werkstructuren en –technieken, zoals co-teaching organisatiemodellen toepassen, leertechnieken aanleren, samenwerkend leren bevorderen, vakoverstijgend werken. Voorbereidingstijd organiseren Intrinsieke motivatie van co-teachers na twee jaar even hoog als bij aanvang Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Aanbevelingen Als de Wet op Passend Onderwijs veelomvattend, veelsoortig en complex (Ledoux, 2016) is, (regering) stimuleer/ zorg dan voor… De inrichting van kleine intrinsiek gemotiveerde netwerken van intensief samenwerkende leraren. Het reserveren van financiële middelen om kansrijke pilots in aanvang structureel te ondersteunen en bij gebleken succes te belonen. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 4 Ondersteunende Co-Teachers Turbulente onderwijsomgeving Rotterdam, 18 ambulant begeleiders, 14 scholen, ½ jaar. Twee professionele rollen Veelzijdig in kwaliteiten Gelijkwaardigheid als mensen Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Energie Actieve houding First order/ Second order changes Kwetsbaarheid Moed Bevindingen ….When complexity is respected and accepted as a fact by the teacher and peripatetic teacher, ways are opened in which dolor complexitatis and amor complexitatis are allowed to influence and to feed one another. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Project 4 aanbevelingen Als leraren die ondersteuning nodig hebben zich mogen ontwikkelen op het niveau van Second Order Changes dan betekent dat… Dat er van co-teachende ondersteunende begeleiders meer veelzijdige competenties worden gevraagd. Dat de organisatie en financiering van ondersteunende begeleiding anders moet worden ingericht. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Samenvattend: vier conclusies Co-teaching kan worden beschouwd als een waardengedreven onderwijsmodel; Ontwikkeling binnen de domeinen socialisatie en subjectivering is voorwaardelijk voor goede samenwerking in een team; Kleine intrinsiek gemotiveerde netwerken van intensief samenwerkende leraren zorgen voor verandering in een wet die als veelsoortig, veelomvattend en complex wordt geduid; De inzet van co-teachende begeleiders zorgt voor Second Order Changes bij leraren die ondersteuning nodig hebben. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016
Co-Teaching: Hype of Blijvertje? Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen - 01-12-2016