Prikkelverwerkingspatronen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Het geheugen is goud waard!
Sensorische Informatie Verwerking
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
hoe autismevriendelijk ben ik
De emmer die overloopt met stress
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Is de vereniging auti-proof?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Vier vormen van betekenisgeving
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Stress op de middelbare school
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Prikkelverwerking bij kinderen
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
waarneming en regeling !
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Autisme en prikkelverwerking
Mondzorg - persoonsgericht
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Motiveren: de ins en outs!
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Coping.
Gezondheid en gezond gedrag
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Sturen op mentale veerkracht
Wat is maatschappijleer?
E-learning, E-health & Domotica
Werken aan werkvermogen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zintuiglijke waarneming
Gedragsproblemen en stoornissen
5 valkuilen & Tips.
Autisme BelevingsCircuit Autisme ervaren en leren kennen.
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Prikkelverwerking bij autisme
Stress management bij Autisme
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

Prikkelverwerkingspatronen Hoe meet je dat en wat betekent die meting? Jeanet Landsman, Malle 18-9-2015

Experimentje met ‘filteren’ Sluit 1 zintuig eens af; doe de ogen dicht Wat waren de ervaringen?

Betekenis Herinneringen Gevoelens/emoties Overtuigingen Niveau van stress

Prikkelverwerking in een autistisch brein Andere ‘directe verwerking’ door: Kleiner cerebellum (slechter evenwicht) Onderconnectiviteit lange banen (verwerking duurt langer). Overconnectiviteit korte banen (verwerking is gedetailleerder) Grotere amygdala (angst) NB: oppassen voor generaliseren! En dan spelen nog gevoelens/emoties, herinneringen, overtuigingen en stress

Hoe ingewikkeld is het? “Als je vijf manieren kunt bedenken waarop de hersenen iets doen, dan doen ze dat op alle tien manieren. De vijf die je kunt bedenken en de vijf die je nog niet had bedacht…” (Schneider)

Beïnvloedende factoren participatie (ICF) van World Health Organisation Gezondheids-toestand Activiteiten Functies Participatie Externe factoren Persoonlijke factoren

Toch meetbaar maken…. In onderzoek vaak vanuit theorie Winnie Dunn over prikkelverwerkingspatronen Sensory Profile

4 basale reacties op iets nieuws Niet kunnen wachten om iets nieuws te proberen. Walgen van iets nieuws. Niet iets nieuws willen proberen. Niks in de gaten hebben en het gewoon proberen.

Je eigen sensorische code Hoge of lage neurologische drempel: hoeveel van een prikkel heb je nodig om die goed te voelen? En hoe reageer je meestal: passief of actief? Interactie tussen die twee zorgt voor verschillende patronen.

Vier types? Toeschouwer Zoeker Sensor Vermijder Reactie met gedrag Codekraker Reactie met gedrag Passief Actief Neurologische drempel Hoog Toeschouwer Zoeker Laag Sensor Vermijder

Modulatie, habituatie en sensitisatie Iedere prikkel een gepaste reactie: modulatie. Door leerervaringen, weten dat je niet overal op hoeft te reageren (is vertrouwd): habituatie. Sommige prikkels hebben extra aandacht nodig: sensitisatie. Hoe werkt dat bij mensen met autisme?

Algemene bevindingen autisme Laag scorend op ‘prikkels zoekend’; Hoog op ‘prikkels vermijdend’; Gevoeliger voor prikkels. Dus tegen hoge drempel in handelend eigenlijk. Te weinig prikkels verwerkt om een evenwicht te bereiken. Zo treedt er geen gewenning op.

Wat betekent dit? Dat de prikkels die vanuit verschillende zintuigen komen, niet goed geïntegreerd worden. Ongepaste reacties op de omgeving. Blijft gevoelig en geen of weinig nieuwe ervaringen om prikkels te integreren. Voor hulp- en zorgverleners: hulp bieden om in veilige situatie toch te wennen aan nieuwe dingen. Handig om te weten welke patronen.

Meten is weten, de AASP-NL Invullen voor iemand met autisme die je kent van 11 jaar of ouder Ervaringen delen, noteren op flip-over Makkelijk/moeilijk in te vullen, want… Vragen over …. …. Optellen per kwadrant Scoren in juiste leefstijdstabel Uitkomst volgens verwachting?

Dr. J.A. (Jeanet) Landsman Bedankt! Dr. J.A. (Jeanet) Landsman j.a.landsman@umcg.nl www.toegepastgezondheidsonderzoek.nl