Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ontwerpprojecten In de praktijk
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Leerwerkgemeenschappen
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Richtlijnen voor de casustoets
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
LOB in het PTA van het VMBO
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO ‘Samen sterker’ Doorn, di 2 juni 2015 Jeannette Geldens, lector Kempelonderzoekscentrum Herman Popeijus, erelector Kempelonderzoekscentrum Samenwerkingpartners Peter Ruit, PhD student, senior opleidingsdocent MLI, hogeschool De Driestar Lennart Visser, PhD student, studieleider MLI, hogeschool De Driestar Ruud van der Herberg, senior adviseur en partner bij Hobéon Rianne Versluis, senior adviseur bij Hobéon Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden! Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Inleiding 2 juni 2015 Presentatie aan de hand van de ROTOR http://www.kempel.nl/Onderzoek/BLO/aanpak/Paginas/default.aspx ‘Samen opleiden’ is samen verantwoordelijk zijn Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Retrospectie 2 juni 2015 Om samen verantwoordelijk te kunnen zijn, is het nodig a) elkaars taal te spreken en b) te weten waar je verantwoordelijk voor bent Beide aspecten blijken in de praktijk nogal eens knelpunten te kennen Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Ontwerp + Toepassing Om die knelpunten te voorkomen, ontwikkelden Geldens, Popeijus, Ruit en Visser (2012) in samenspraak met een aantal scholen een instrument voor ‘Samen opleiden’: het Zelfevaluatiekader (ZEK) Bijstelling in 2014-2015 i.s.m. Ruud van der Herberg en Rianne Versluis, Hobéon De NVAO-standaarden voor Samen (academisch) opleiden zijn ingebed! Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Ontwerp + Toepassing Op basis van gemeenschappelijk gedeelde indicatoren de kwaliteit ‘Samen (academisch) opleiden’ ontwikkelen, monitoren en borgen Samenwerking van Jeannette Geldens Herman Popeijus Peter Ruit Lennart Visser En later bij het reviseren en bijstellen Ruud van der Herberg Rianne Versluis Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Zelfevaluatiekader 2 juni 2015 Hyperlink naar volledige en quickscan gebaseerd op conceptueel kader van Geldens, J. (2007) Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Werkwijzen Wie? bestaand(e) (ac.) opleidingsschool / samenwerkingsverband toetredende opleidingsschool Waarom? creëren van draagvlak binnen (ac.)opleidingsschool / samenwerkingsverband uitwerken van een visie en doelstellingen op het gebied van Opleiden in de School externe validatie van de kwaliteit van een opleidingsschool ALTIJD ontwikkelingsagenda! Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Werkwijzen Wat? Hoe? A. audit die lijkt op de audit die bij de accreditatie van de pabo’s gebruikelijk was voor de (ac.)opleidingsschool B. nulmeting op basis van ZEK als ontwikkelinstrument C. andere werkwijzen, vraaggestuurd ………..…. Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Werkwijzen A. Audit vergelijkbaar met accreditatie pabo’s Aan de hand van de 5 standaarden en ZEK als ontwikkel- of toetsinstrument Beoogde eindkwalificaties Onderwijsleeromgeving Toetsing en gerealiseerd eindniveau Kwaliteitszorg Kennisdeling Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Werkwijzen B. Nulmeting op basis van ZEK als ontwikkel- of toetsinstrument nulmeting = een begeleide zelfevaluatie m.b.v. ‘consensus gespreksmethode’ gezamenlijk gesprek met de adviseur(s): welke ambitie is er en hoe deze te verwezenlijken deelnemers met elkaar in gesprek en o.b.v. argumenten, voorbeelden, ervaringen, enz. met elkaar nagaan waar de school staat t.o.v. streefbeeld en/of toetredingseisen indien gewenst na bepaalde periode opnieuw een meting Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Dialoog 1 2 juni 2015 Deel met elkaar een geslaagd praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat er sprake is van Samen opleiden. Ga met elkaar na welke factoren bijgedragen hebben tot dit succes. Zijn deze succesfactoren terug te vinden in het ZEK? Waar? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Dialoog 2 2 juni 2015 Hoe ziet de huidige situatie er in uw praktijk uit wat betreft de professionalisering van mentor(en) en schoolopleider(s)? Wat zou de gewenste situatie zijn wat betreft de professionalisering van mentor(en) en schoolopleider(s)? Welke items / indicatoren zouden met de gewenste situatie uit het ZEK gerealiseerd worden? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Dialoog 3 2 juni 2015 Hoe ziet de huidige situatie er in uw praktijk uit wat betreft het doen van onderzoek in de (ac.) opleidingsschool? Wat zou de gewenste situatie zijn wat betreft het doen van onderzoek in de (ac.) opleidingsschool? Welke items / indicatoren zouden met de gewenste situatie uit het ZEK gerealiseerd worden? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Plenaire uitwisseling Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Plenaire uitwisseling 2 juni 2015 Elke groep geeft kort de bespreking weer Dialoog 1: geslaagd praktijkvoorbeeld Dialoog 2: professionalisering van mentor(en) en schoolopleider(s) Dialoog 3: het doen van onderzoek Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Opbrengst 2 juni 2015 Wat heeft deze bijeenkomst u opgeleverd? Wat wilt u ‘morgen’ aanpakken in uw eigen organisatie? Schrijf dit op een briefkaartje die u dan vervolgens van ons over enkele weken krijgt toegestuurd Vragen, opmerkingen? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' 2 juni 2015 Meer informatie Samen (academisch) opleiden http://www.kempel.nl/Onderzoek/BLO/Projecten/Paginas/Samen-%28academisch%29-opleiden.aspx ROTOR denk-, handelings- en onderzoeksmodel http://www.kempel.nl/Onderzoek/BLO/aanpak/Paginas/default.aspx Geldens, J. (2007). Leren onderwijzen in een werkplekleeromgeving. Een meervoudige casestudy naar kenmerken van krachtige werkplekleeromgevingen voor aanstaande leraren basisonderwijs (Proefschrift Radbouduniversiteit Nijmegen). Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Geldens, J. & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Geldens, J., Popeijus, H. L., Ruit, P., & Visser, L. (2012). Samen verantwoordelijk voor ‘Samen opleiden’? De ontwikkeling van een zelfevaluatiekader om met elkaar de kwaliteit van die gedeelde verantwoordelijkheid te borgen. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 33(2), 18-24. Driestarwebsiteverwijzing: http://www.driestar-educatief.nl/kennisontwikkeling/promotieonderzoeken/leren-met-kernkwaliteiten Hobéonwebverwijzing: http://www.hobeon.nl/advisering/ontwikkeling_kwaliteit/audits Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!

Congres voor lerarenopleiders 2015 Drie Scenario’s 26 maart 2015 Wie zijn de partners in opleiden? Hogeschool + basisschool Hogeschool + partnerschool Hogeschool + partnerschool + aanstaande leraar Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!

Congres voor lerarenopleiders 2015 26 maart 2015 Drie Scenario’s Scenario 1 Leverancier van stageplaatsen De opleiding geeft stageplan aan de school/mentor - daarin staan stageopdrachten (doelen, inhoud en organisatie) Werkzaamheden, orde en regelmaat in de school - worden door de activiteiten van de student niet te veel beïnvloed Er zijn afspraken over onder meer aantal stageplaatsen eisen beschikbare mentoren stagebezoekrooster vanuit de opleiding Geldens, J. J. M., & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!

Congres voor lerarenopleiders 2015 26 maart 2015 Drie Scenario’s Scenario 2 Mede-opleider Partnerschool is formeel mede-opleider Gezamenlijke afspraken over onder meer speciaal opgeleide en gefaciliteerde opleider/coördinator in school het aantal stageplaatsen de inzet van schoolopleider(s) als basisschoolcoach de inzet van mentoren te verwerven competenties de visie, werkwijze en taakverdeling in begeleiding en beoordeling Professionalisering voor rol van mede-opleider Geldens, J. J. M., & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!

Congres voor lerarenopleiders 2015 26 maart 2015 Drie Scenario’s Scenario 3 Partners in leren Visie op leren, onderwijzen en begeleiding breed gedeeld Samenhang tussen doen en denken professionele en onderwijsontwikkeling hangen samen èn zijn gekoppeld aan praktijk(gericht) onderzoek Er zijn afspraken over onder meer speciaal opgeleide en gefaciliteerde schoolopleider/coördinator in school leren en leren onderwijzen in leerwerkgemeenschappen hoeveelheid en kwaliteit van de leerwerkplekken inbreng en te bereiken prestatie-indicatoren alle betrokkenen taakverdeling in begeleiding en beoordeling Aanstaande leraar is medeverantwoordelijke partner Geldens, J. J. M., & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!